معاون پرستاری وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از آغازی جدید در تحول برای کیفیت مراقبت های پرستاری خبرداد و گفت: کیفیت این مراقبت ها با ابلاغ شیوه جدید اعتباربخشی بیمارستان‌ها در روزهای آینده و کاهش محسوس ثبت سنجه‌ها، ارتقا می یابد.

تحول در کیفیت مراقبت‌های پرستاری کلید خورد

سلامت نیوز: معاون پرستاری وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از آغازی جدید در تحول برای کیفیت مراقبت های پرستاری خبرداد و گفت: کیفیت این مراقبت ها با ابلاغ شیوه جدید اعتباربخشی بیمارستان‌ها در روزهای آینده و کاهش محسوس ثبت سنجه‌ها، ارتقا می یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمد میرزابیگی ، ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری و کاهش ثبت سنجه ها را از خواسته‌های مهم پرستاران عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: پرستاران در روزهای آینده با این ابلاغ جدید شاهد کاهش شدید سنجه‌هایی خواهند بود که تا زمان حاضر مجبور به ثبت آنها هستند؛ ضمن اینکه از این پس، ارتقای کیفی مراقبت‌های بالینی از بیماران در اولویت قرار می‌گیرد.


وی گفت: شیوه نامه اعتباربخش بیمارستان‌ها، طی فرایندی تیمی و علمی با همکاری معاونت درمان و معاونت پرستاری وزارت بهداشت اصلاح شده است که با این اقدام سنجه‌های اعتبار بخشی در حوزه مراقبت‌های پرستاری تخصصی شده و به شدت کاهش یافته است؛ همچنین پرستاران در روزهای آینده و بعد از ابلاغ این شیوه‌نامه می‌توانند به جای ثبت سنجه های اعتباربخشی در ایستگاه پرستاری، بیشتر وقت خود را در بالین و در خدمت بیماران باشند.
میرزابیگی افزود: یکی از مشکلات جدی پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی در چند سال اخیر، ثبت تعداد زیادی سنجه‌های اعتباربخشی بیمارستان‌ها بود که وقت زیادی از آنها می‌گرفت و مجبور بودند در طول شیفت (نوبت ) کاری خود، ضمن خدمت به بیماران، مدت‌های زیادی را برای ثبت این سنجه‌ها صرف کنند.


وی یاد آور شد: این مساله باعث شده بود که از یک طرف بیماران شاهد این باشند که پرستاران به جای رسیدگی به آنان، ساعت‌های طولانی در ایستگاه‌های پرستاری در حال نوشتن روی کاغذ باشند و از طرفی نیز برخی بیماران از عملکرد پرستاران گله مند می شدند و تصور می کردند که احتمالا پرستاران به آنان توجهی ندارند ؛ ضمن اینکه این موضوع موجب خستگی و نارضایی خود پرستاران نیز شده بود.


معاون وزیر بهداشت افزود: افزایش سنجه‌های اعتباربخشی در بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی در دوره های گذشته صورت گرفت و در دولت یازدهم یکی از خواسته‌های اصلی پرستاران از وزارت بهداشت، بازنگری اساسی در نحوه و روند اعتباربخشی بیمارستان‌ها بود.


این مقام مسئول دروزارت بهداشت ادامه داد: با دستور وزیر بهداشت، شیوه اعتباربخشی بیمارستان‌ها اصلاح اساسی شد و نتیجه این دستور که واقعا جای قدردانی دارد این است که به یکی از خواسته‌های مهم پرستاران پاسخ داده شد که این روش جدید در چند روز آینده ابلاغ و اجرایی می‌شود.
میرزابیگی به این نکته اشاره کرد که تعداد کل سنجه‌های اعتباربخشی بیمارستان‌ها در گذشته بسیار زیاد و بالغ بر 2 هزار سنجه بود که اکثر آنها را پرستاران باید با صرف ساعت‌ها وقت، ثبت می‌کردند و این کار اجباری، آنان را از بالین و مراقبت‌های کیفی از بیماران دور می‌کرد.


وی اضافه کرد: اکنون در آیین‌‌نامه جدید اعتباربخشی بیمارستان‌ها، ضمن کاهش شدید تعداد سنجه‌های اعتباربخشی بیمارستان‌ها، شاهد تخصصی شدن، کاربردی شدن و تیمی شدن فراینداعتبار بخشی هستیم که نقش پرستاران را در عرصه‌های مراقبت‌های بالینی، مدیریت پرستاری و مدیریت و رهبری بیمارستان‌ها به نحو چشمگیر و موثری افزایش می دهد.
معاون پرستاری وزیر بهداشت افزود: اصل اعتباربخشی بیمارستان‌ها برای پایش عملکرد، افزایش کیفیت خدمات، افزایش رضایتمندی مردم و بیماران و در نهایت برای درجه بندی بیمارستان‌ها لازم است اما روش اجرای اعتباربخشی، تعداد زیاد سنجه‌ها و ثبت آنها توسط پرستاران در سال‌های اخیر موجب خستگی آنان و نیزآزردگی بیماران شده بود.


وی گفت: آیین نامه جدید اعتباربخشی بیمارستان‌ها با همکاری تعدادی از صاحبنظران و کارشناسان خبره پرستاری از معاونت پرستاری وزارت بهداشت که سال‌ها خودشان از ارزیاب‌های ارشد طرح اعتباربخشی و با اشکالات آن آشنا بودند و با محوریت معاونت درمان وزارت بهداشت، تدوین شد که بی شک با ابلاغ و اجرای آن، شاهد افزایش رضایتمندی پرستاران و بیماران خواهیم بود.


شیوه قبلی اعتباربخشی بیمارستان‌ها در سال 90 با افزایش چک لیست‌های اعتباربخشی به بیمارستان‌ها اجرایی شد که مطابق آن، پرستاران مجبور بودند، ساعت های زیادی از وقت کاری خود را برای ثبت این سنجه‌ها اختصاص دهند و به این ترتیب از وقت آنان برای رسیدگی به بالین بیماران کم می‌شد.
این مساله از همان سال، موجب نارضایتی و گلایه پرستاران و بیماران شده بود و جامعه پرستاری بارها از مسئولان وزارت بهداشت خواسته بودند که این شیوه اعتباربخشی اصلاح شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha