دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 186346

پختن ذرت شیرین در واقع فواید آن را افزایش می دهد. در یک مطالعه محققان دریافتند که در حالی که ذرت شیرین ویتامین C را در طول پخت از دست می دهد، فعالیت آنتی اکسیدانی آن افزایش می یابد.

ذرت را کباب کنیم یا بخار پز؟

فواید ذرت برای سلامتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی انتخاب ذرت و محصولات ذرت سبوس دار - به جای غذاهایی که آرد سفید فرآوری شده دارند - می تواند به سلامت روده و کاهش شانس ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 کمک کند.

فیبر موجود در ذرت به شما کمک می کند بین وعده های غذایی برای مدت طولانی تری سیر بمانید. همچنین باکتری های سالم را در دستگاه گوارش شما تغذیه می کند که ممکن است به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک کند.

پاپ کورن همچنین ممکن است به پیشگیری از دیورتیکولیت کمک کند، وضعیتی که باعث ایجاد کیسه در دیواره های روده بزرگ می شود. در یک مطالعه بزرگ، مردانی که پاپ کورن بیشتری مصرف کردند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری دیورتیکولار بودند.

ذرت سرشار از ویتامین C است، یک آنتی اکسیدان که به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب کمک می کند و از بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری می کند. ذرت زرد منبع خوبی از کاروتنوئیدهای لوتئین و زآگزانتین است که برای سلامت چشم مفید است و از آسیب عدسی که منجر به آب مروارید می شود جلوگیری می کند. ذرت همچنین دارای مقادیر کمتری ویتامین B، E و K به همراه مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم است.

وقتی صحبت از مواد مغذی می شود، رنگ اهمیت دارد. رنگدانه های گیاهی جایی هستند که مواد شیمیایی طبیعی به نام فیتونوترینت ها را پیدا خواهید کرد که حامل آنتی اکسیدان ها هستند. به همین دلیل است که ذرت سفید یا زرد نسبت به ذرت آبی یا بنفش آنتی اکسیدان کمتری دارد. (این انواع تیره‌تر ذرت در چیپس یا پوسته تاکو عرضه می‌شوند.)

ذرت را کباب کنیم یا بخار پز؟

خطرات افراط در خوردن ذرت

ذرت مانند سیب زمینی و نخود یک سبزی نشاسته ای است. این بدان معناست که قند و کربوهیدرات هایی دارد که می توانند سطح قند خون شما را افزایش دهند. اگر در آن زیاده روی نکنید، همچنان می تواند بخشی سالم از رژیم غذایی شما باشد. اگر دیابت دارید، لازم نیست از ذرت اجتناب کنید، اما مراقب اندازه وعده های خود باشید.

ذرت همچنین مواد ضد مغذی هم دارد، که ترکیباتی هستند که بدن شما را از جذب مواد مغذی به خوبی که باید نگه می دارد. خیساندن ذرت می تواند به حذف بسیاری از آنها کمک کند.

اغلب ذرت توسط قارچ هایی آلوده می شود که سمومی به نام مایکوتوکسین ها را دفع می کنند. اگر مقدار زیادی ذرت با این سموم بخورید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها، مشکلات کبدی، مشکلات ریوی و کند شدن سیستم ایمنی خود هستید.

برخی از افرادی که بیماری سلیاک دارند - اختلالی که با خوردن هر نوع گلوتن باعث پاسخ خود ایمنی می شود - متوجه می شوند که ذرت برای آنها مشکلاتی ایجاد می کند. در صورت ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ذرت نیز ممکن است باعث تشدید علائم شود.

برخی از مردم نگرانی هایی را در مورد ذرت اصلاح شده ژنتیکی (تراریخته) مطرح کرده اند. دانشمندان می توانند DNA ذرت را تغییر دهند تا در برابر خشکسالی یا حشرات مقاوم تر شوند یا مواد مغذی بیشتری به آن بدهند. کشاورزان گاهی از این نوع ذرت در محصولات خود استفاده می کنند.

ارزش غذایی ذرت

در یک ذرت شیرین، این مواد مغذی را در هر وعده دریافت می کنید:

  • کالری: 90
  • پروتئین: 3 گرم (گرم)
  • چربی: 1 گرم
  • کربوهیدرات: 19 گرم
  • فیبر: 1 گرم
  • شکر: 5 گرم
  • ویتامین C: 3.6 میلی گرم (میلی گرم)

آیا خوردن ذرت آب پز سالم است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایتینگ ول ذرت سرشار از ویتامین C است، یک آنتی اکسیدان که به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب کمک می کند و از بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری می کند. ذرت زرد منبع خوبی از کاروتنوئیدهای لوتئین و زآگزانتین است که برای سلامت چشم مفید است و از آسیب عدسی که منجر به آب مروارید می شود جلوگیری می کند. با وجود این که ذرت سرشار از ویتامین است، متخصصان درباره برخی مصارف آن هشدار می‌دهند.

مطالعات نشان می دهد که خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و همچنین بیماری آلزایمر، آب مروارید و سایر مشکلات سلامتی مرتبط با افزایش سن کمک کند. ذرت شیرین پخته شده همچنین دارای مقدار شگفت انگیزی از اسید فرولیک است، نوعی ترکیب که به مبارزه با سرطان کمک می کند. دمای پخت و پز را بالا ببرید و مزیت را حتی بیشتر خواهید کرد.

ذرت منبع غنی از کربو هیدرات

به گزارش سلامت نیوز، پیام فرحبخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران،گفت: ذرت در کنار نان، برنج و سیب زمینی یکی از خانواده نان و غلات و منابع کربوهیدرات محسوب می‌شود. این ماده سرشار از ویتامین‌های خانواده B است.

وی با بیان اینکه از لحاظ انرژی؛ 30 گرم نان، پنج قاشق برنج، حداکثر شش قاشق ماکارونی و نصف لیوان ذرت پخته تقریبا معادل یکدیگر هستند، ادامه داد: اگر فردی تمایل به مصرف ذرت یا بلال دارد، باید از سهم نان و غلات مصرفی در وعده‌های روزانه خود، کم کند؛ بعنوان مثال باید به جای پنج قاشق برنج، یک لیوان ذرت مکزیکی خورده شود.

ذرت را کباب کنیم یا بخار پز؟

ذرت را کباب کنیم یا بخار پز؟

این متخصص تغذیه درباره ذرت‌های کباب شده یا همان بلال اظهار داشت: هر آن چیزی که روی آتش تهیه و بسوزد، به دلیل کربن ایجاد شده در قسمت‌های سوخته، میزان ابتلا به سرطان افزایش پیدا می‌کند. خوردن دانه‌های سوخته بلال (که معمولا هم تعدادشان در بلال‌ها کم نیست) باعث ورود کربن به بدن و در نهایت با مصرف زیاد آن، فرد را مستعد ابتلا به سرطان‌های کبد و معده می‌کند.

وی عنوان کرد: بنابراین مصرف بلال به صورت آب پز یا بخار پز شده، به مراتب بهتر از شکل کبابی آن است، چرا که همچنین باعث می‌شود دیگر از یک منبع اضافی نمک هم استفاده نشود (با توجه به خواباندن بلال بعد از کبابی شدن روی آتش).

فرحبخش با اشاره به اینکه همچنین شکل کبابی ذرت به دلیل خواباندن آن در آب نمک توصیه نمی‌شود، یادآور شد: ایرانیان نمک خور هستند و مصرف سرانه ایرانیان بیش از دوبرابر مصرف توصیه‌ای سازمان بهداشت جهانی است، توصیه می‌کنیم در آب نمک خوابانده نشود تا دیگر از یک منبع اضافی نمک استفاده نشود.

گفتنی است؛ اضافه کردن کره، نمک و برخی افزودنی‌های دیگر سبب افزایش کالری ذرت مکزیکی می‌شود. این ترکیب غذایی بسیار پرکالری، چرب، شور و تند بوده و مصرف آن برای بیماران قلبی ـ عروقی و مبتلایان به فشار و چربی خون و افراد دارای اضافه وزن بسیار مضر و خطرناک است. البته اگر این غذا با کمترین میزان نمک تهیه و به جای کره و روغن جامد درصد اندکی به آن روغن مایع اضافه شود می‌تواند یکی از تنقلات خوب به حساب آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha