لوپوس یک اختلال خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به اشتباه به اندام ها و بافت های سالم و حیاتی حمله کرده و منجر به التهاب مزمن و درد، در ناحیه پوست، مفاصل، مغز، قلب، ریه ها، کلیه ها و سلول های خون شود.

سلامت نیوز:لوپوس یک اختلال خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به اشتباه به اندام ها و بافت های سالم و حیاتی حمله کرده و منجر به التهاب مزمن و درد، در ناحیه پوست، مفاصل، مغز، قلب، ریه ها، کلیه ها و سلول های خون شود.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،درد و تورم ناشی از لوپوس می تواند یک بخش دائمی از زندگی روزمره بیماران باشد. با این حال تشخیص مناسب این بیماری، درمان به موقع و انجام راهکارهای مدیریتی توسط بیماران، علاوه بر کاهش علائم، به داشتن زندگی سالم تر و سازنده تر کمک زیادی می کند.

در اینجا 7 راهنمایی برای داشتن شیوه زندگی موثر در بیماران مبتلا به لوپوس معرفی شده است:

ملاقات های پزشکی مکرر: لوپوس مانند بسیاری از اختلالات خود ایمنی دیگر، دوره های شعله ور شدن علائم و دوره های بدون علامت را دارد. اگر شما به عنوان یک بیمار مبتلا به این بیماری دچار علائمی عمده مانند سردرد، درد یا تورم مفاصل، خستگی، بثورات صورت، ضایعات، درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا تب شدید، با پزشک تان تماس داشته باشید. چک آپ های حیاتی و منظم برای نظارت بر سطح انرژی، وضعیت درد، بررسی بدن از نظر ابتلا به عفونت ضروری است. به یاد داشته باشید که علائم لوپوس در بیماران مختلف می تواند متفاوت باشد.

شناسایی محرک های لوپوس: برخی عوامل محرک و استرس زا می تواند منجر به رد یابی علائم لوپوس شود. در هر بیمار این محرک ها متفاوت هستند با این حال شایع ترین آنها عبارتند از: قرار گیری در معرض نور آفتاب، استرس های عاطفی، ایمنی پایین بدن، ابتلا به آنفلوآنزا یا عفونت. با این حال شناسایی محرک های رایج و اجتناب از آنها می تواند منجر به جلوگیری از تشدید و شعله ور شدن علائم لوپوس شود.

اجتناب از قرار گیری در معرض نور خورشید: اگر شما بیماری هستید که از لوپوس رنج می برید، با پزشک خود در مورد دریافت هشدارهای لازم نسبت به اثرات مضر خورشید مشورت کنید. اگرچه مقادیر کمی قرار گیری در معرض نور خورشید در این بیماران می تواند قابل تحمل باشد اما اکثر بیماران نسبت به نور خورشید حساسیت و واکنش منفی نشان می دهند و خطر ابتلا به آفتاب سوختگی در آنها بالا می رود. اگر شما ناچارید با نور آفتاب تماس داشته باشید، پوشیدن لباس های محافظت، استفاده از کلاه، و عینک آفتابی در شما ضروری است.

جلوگیری از عفونت: از آنجا که لوپوس باعث واکنش منفی سیستم ایمنی بدن می شود، بیماران مبتلا، در معرض خطر ابتلا به عفونها، ویروس ها و میکروب ها قرار دارند. این است که به بیماران توصیه می شود برای جلوگیری از بروز عفونت، از رفت و آمد به مکان های عمومی پر جمعیت و یا تماس با اطرافیان مبتلا به عفونت یا ویروس اجتناب کنند. در صورت نیاز به رفت و آمد، از ماسک های صورت باید استفاده شود، اجتناب از تماس نزدیک با افراد و شستشوی دست ها ضروری است.

مصرف وعده های غذایی سالم: حفظ یک رژیم غذایی مغذی برای مبتلایان به لوپوس اهمیت ویژه دارد. غذاهای خاص مانند گوجه فرنگی، گوشت قرمز یا جوانه ها می توانند آغازگر علائم لوپوس باشند. در حالی که یک رژیم غذایی متعادل غنی از مواد غذایی عمده مانند ماهی های چرب، میوه و سبزیجات تازه، کربوهیدرات های پیچیده و فیبر برای کمک به سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ضروری است. اغلب اوقات داروهای لوپوس بخصوص داروهای استروئیدی می توانند منجر به پوکی استخوان شوند. به همین دلیل است که مصرف غذاهای سرشار از کلسیم و ویتامین دی از قبیل پنیر، ماست، و سبزیجات تیره رنگ به بیماران توصیه می شود.

فعال ماندن: مبارزه با حملات لوپوس که می توانند منجر به احساس خستگی و ضعف شوند، از طریق ورزش منظم امکان پذیر است. حتی یک پیاده روی روزانه یا انجام حرکاتی مانند یوگا، می تواند منجر به کاهش استرس یعنی ماشه لوپوس شود. از بین بردن خستگی مزمن، سردرد، التهاب، درد مفاصل توسط ورزش در این بیماران امکان پذیر است.

اجتناب از سیگار: مبتلایان به لوپوس در صورت سیگار کشیدن، علائمی مانند محدود شدن گردش خون، بدتر شدن استرس، تحریک مشکلات قلبی و ریوی را تجربه می کنند. اگر با لوپوس تشخیص داده شده، سیگار می کشید، با پزشک تان درباره شیوه های موثر ترک سیگار مشورت کنید.

منبع:activebeat

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha