11 سال از تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان می‌گذرد؛ قانونی در 13 بند كه بنا بود با اجرای آن جوانان دم‌بخت سر و سامان بگیرند. حالا با گذشت 11 سال از تصویب و ابلاغ این قانون بیش از 11 میلیون جوان در حال عبور از سن ازدواجند. به گفته رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان اگر مطلقه‌ها را هم به این جمعیت اضافه كنیم 16 میلیون مجرد در كشورمان زندگی می‌كنند؛‌افرادی كه برای تسهیل ازدواج‌شان قانون داریم اما این قانون در حد آیین‌نامه باقی مانده است.

16 میلیون مجرد چشم انتظار اجرای قانون تسهیل ازدواج

سلامت نیوز: 11 سال از تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان می‌گذرد؛ قانونی در 13 بند كه بنا بود با اجرای آن جوانان دم‌بخت سر و سامان بگیرند. حالا با گذشت 11 سال از تصویب و ابلاغ این قانون بیش از 11 میلیون جوان در حال عبور از سن ازدواجند. به گفته رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان اگر مطلقه‌ها را هم به این جمعیت اضافه كنیم 16 میلیون مجرد در كشورمان زندگی می‌كنند؛‌افرادی كه برای تسهیل ازدواج‌شان قانون داریم اما این قانون در حد آیین‌نامه باقی مانده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه می نویسد: كافی است به آمار و ارقام ازدواج و طلاق طی سال‌های اخیر نگاهی بیندازید. از سال 89 آمار ازدواج عملاً در سراشیبی سقوط افتاده و در برابر آن هر سال با آمار افزایشی طلاق مواجهیم. تا جایی كه به گفته حجت‌الاسلام حمید شهریاری، رئیس مركز آمار و انفورماتیك قوه ‌قضائیه طلاق توافقی با 4/5 درصد در رتبه چهارم ۱۰ خواسته اول مدنی كشور است. این در حالی است كه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق و طلاق توافقی با ازدواج به هنگام و مناسب قابل‌پیشگیری است. ازدواج آسان، ‌پایدار و به هنگام حتی قانون هم دارد. سال 84 بود كه قانون تسهیل ازدواج تدوین و تصویب شد. در 13 بند این قانون دولت موظف شده تسهیلاتی را به منظور مسكن‌، مراسم، ‌كمك خرج هزینه‌های زندگی تا دو سال، ‌تسهیلات برای سربازان متأهل، ‌آموزش و مشاوره قبل و بعد از ازدواج، ‌وام مسكن، تسهیلات برای دانشجویان متأهل و راه‌اندازی «‌صندوق اندوخته ازدواج جوانان» را در دستور كار قرار دهد اما از میان بندهای مختلف این قانون تنها نامگذاری روز اول ذی‌الحجه (روز ازدواج امیرالمؤمنین «ع» و فاطمه زهرا «س») به عنوان روز ازدواج اجرایی شده است. علاوه بر این موضوعاتی نظیر جمعیت، ‌خانواده و حجاب از برنامه ششم حذف شده تا پیگیری این مطالبات با چالش‌های جدی‌تری مواجه باشد.

قوانین كاغذی كم نداریم؛ ‌قوانینی كه بر صفحه كاغذ می‌نشینند اما در اجرا همواره با سدهای متعددی برخورد می‌كنند. قانون تسهیل ازدواج جوانان هم یكی از همین قوانین است.
 كبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی- اجتماعی زنان با اشاره به خلأهای قانونی حوزه زنان و خانواده معتقد است بیشترین خلأ موجود در اجرای قوانین اعمال سلیقه است، علاوه بر این ضعف آیین‌نامه‌ای در زمینه قوانینی مانند تسهیل ازدواج و مد و لباس وجود دارد. وی با اشاره به اینكه در حال حاضر 11 میلیون جوان منتظر ازدواج داریم كه با مطلقه‌ها نزدیك به 16 میلیون نفر می‌شوند، می‌افزاید: در این شرایط مجلس می‌تواند اولین اولویت خود را ازدواج قرار دهد و علت وضعیت كنونی قانون تسهیل ازدواج را بررسی كند. بنا به تأكید خزعلی در این شرایط با فشار و پیگیری مجلس می‌توان به آیین‌نامه‌ها پرداخت علاوه بر آن نحوه اجرا را نیز پایش كرد. نظارت مجلس بر حسن اجرای قانون بسیار مؤثر است و می‌توانیم با كمك هم بر اجرای قوانین نظارت اجرایی كنیم.
 
مصوبات فاقد بودجه
برخی از اسناد هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم مجلس مصوب شده اما بودجه برای اجرای آن تخصیص داده نشده است.  به گفته رئیس شورای فرهنگی- اجتماعی زنان موضوعاتی مانند جمعیت، ازدواج، حجاب و خانواده وارد برنامه سال 95 و برنامه ششم نشده است. خزعلی با انتقاد از عملكرد معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در پیگیری قوانین زمین مانده حوزه خانواده می‌افزاید: معاونت امور زنان و خانواده می‌تواند از دستگاه‌ها درباره اقدامات‌شان در حوزه زنان و خانواده گزارش‌و برنامه‌های سال جاری آنها را در این حوزه‌ها بگیرد. ما باید هر شش ماه یك بار این گزارش را از معاونت امور زنان دریافت و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه كنیم اما حتی موضوعات مربوط به جمعیت، ازدواج و... وارد برنامه سال 95 و ششم توسعه نشده است. 

وی خاطرنشان می‌كند: ‌ما كه متولی زنان و خانواده هستیم باید پیگیر كار باشیم نه اینكه توقع داشته باشیم كه دستگاه‌ها دنبال مصوبات دولت قبل بروند و آنها را پیگیری كنند. پیگیری باید همراه با تخصیص بودجه به دستگاه‌ها و گنجاندن موضوعات مربوط به زنان و خانواده در برنامه‌ها باشد. وقتی كلاً خانواده، حجاب و جمعیت از برنامه ششم حذف می‌شود، ما چگونه می‌توانیم تحقق قوانین این حوزه‌ها را از دستگاه‌ها مطالبه كنیم‌؟ وی با اشاره به اینكه هنوز برنامه ششم توسعه نهایی نشده، می‌افزاید: امیدواریم این موضوعات هم در احكام برنامه و خود برنامه لحاظ شود تا حداقل به قوانین موجود هنوز لغو نشده عمل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha