پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱

باتوجه به کاهش آهنگ رشد تورم و حتی پایین‌آمدن این نرخ، به‌علت ناتوانی دولت در افزایش حقوق و دستمزدها به‌ویژه از سال ٨٨ به این‌سو، به‌نظر می‌رسد، تعداد فقرا یا افراد و طبقات زیر خط فقر افزایش یافته‌است و این نغمه‌ای‌ست ناجور که در نظام خانه و خانواده شکاف انداخته و به‌عبارت دیگر، خط جدیدی به فقر اضافه کرده‌است.

تورم کنترل شد؛ اما فقرا بیشتر شدند

سلامت نیوز: باتوجه به کاهش آهنگ رشد تورم و حتی پایین‌آمدن این نرخ، به‌علت ناتوانی دولت در افزایش حقوق و دستمزدها به‌ویژه از سال ٨٨ به این‌سو، به‌نظر می‌رسد، تعداد فقرا یا افراد و طبقات زیر خط فقر افزایش یافته‌است و این نغمه‌ای‌ست ناجور که در نظام خانه و خانواده شکاف انداخته و به‌عبارت دیگر، خط جدیدی به فقر اضافه کرده‌است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سایه در ادامه می نویسد: چنین است که باید گفت نه‌تنها به قدرت خرید مردم افزوده نشده؛ بلکه با افت قدرت خرید هم روبه‌رو هستیم. در اینجا ضمن تائید کنترل نرخ تورم و حتی افت این نرخ، به‌دلیل کسری درآمدی خانوارها به‌ویژه طبقات متوسط جامعه، قدرت خرید مردم به‌نحو کاملا محسوسی کاهش یافته و در وضعیت فعلی، در بسیاری از خانواده‌ها حتی کودکان و بازنشسته‌ها نیز برای تامین مخارج زندگی، فعالیت می‌کنند. اگر باز هم بپذیریم که تحریم‌ها و نامهربانی‌های ابرقدرت‌ها و اروپا تأثیر داشته‌اند، باید پذیرفت که در دولت پیشین و حتی در این دولت اقدامی عملی صورت نگرفته و برنامه‌ای منسجم برای بهبود طبقات پایین‌دست اتفاق نیفتاده‌است.

در همین وضعیت نیز می‌توان به بهانه‌ی اقتصاد مقاومتی و کنترل دارایی‌های مدیران جامعه که براساس شنیده‌ها ١٣درصد جامعه را تشکیل می‌دهند و به تنهایی بیش از ٨٠درصد درآمد کشور را در ید قدرت دارند، نظارت، دقت و رسیدگی مداوم دستگاه‌های مسئول دولتی می‌تواند این فاصله‌ی عمیق بین غنی و فقیر را پر کند. حال که مردم نگاه به آینده دارند، خوب است دولت‌ها به‌جای بیان مشکلات و نارسایی‌ها و کمی بودجه، ریشه‌ی مسائل را در گذشته ندانسته، زمان حال را مدنظر قرار داده و با برخورداری از تمام ظرفیت‌ها به فکر برطرف‌کردن نیازهای مردم باشند.

شاید بتوان گفت نخستین قدم عملی برای برطرف‌کردن مشکلات اقتصادی مردم در کوتاه‌مدت، رفع این مشکلات باشد. امروز بیکاران، اقشار کم‌درآمد، تحصیل‌کرده‌های سرگردان و جوانان خود را بی‌پناه و سرخورده می‌دانند و مشکلات اقتصادی و عدم قدرت خرید به‌ویژه مشکلات معیشتی به‌عنوان سدی محکم پیش روی آنان قرار گرفته و کیفیت زندگی را پایین آورده‌است. بنابراین، به‌دنبال مقصر این وضعیت نباشیم. مسئولان دولت فعلی، چالش‌ها و زخم‌های عمیق به‌جای‌مانده از گذشته را عمیقا  مورد توجه و دقت قرار دهند و این آلام را برای مردم التیام دهند. از سوی دیگر، طبق اظهار منابع بانکی در طول هفت‌ساله‌ی اخیر قدرت پس‌انداز مردم ٣٠درصد کاهش داشته که این آمار هم صدق گفتار امروز ما را برای کاهش قدرت خرید مردم اثبات می‌کند. در پایان امیدواریم مشکلات ناشی از تحریم‌ها و موانع موجود پیرامون سرمایه‌گذاری خارجی‌ها هرچه زودتر برطرف شده، در سایه‌ی رحمت الهی و با پشتکار دولت‌مردان و برنامه‌ریزی دقیق، روزهای خوشی را پیش رو داشته باشیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha