مشاور وزیر بهداشت با اشاره به تغییرات آب و هوا و اثرات آن بر سلامت، گفت: انتظار می‌رود كه گرم شدن دمای زمین افزایش بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های عفونی و میكروبی را به دنبال داشته باشد.

دكتر نیكنام در جلسه هم اندیشی تغییرات آب و هوایی و سلامت كه با حضور مسوولان ذیربط این امر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، رییس طرح ملی تغییرات آب و هوایی سازمان حفاظت محیط زیست، عضو كمیسیون بهداشت مجلس برگزار شد، گفت: با آغاز انقلاب صنعتی و نیاز بشر به استفاده از انواع سوخت‌های فسیلی، افزایش شدید گازهایی مانند دی اكسیدكربن را در جو شاهد هستیم.

وی با اشاره به افزایش جمعیت كره زمین، تغییر كاربری زمین، تخریب جنگل‌ها، تولید ضایعات جامد و مایع، مصرف زیاد انرژی و غیره گفت: امروزه شاهد افزایش سوخت‌های فسیلی و افزایش بیش از حد گازهای گلخانه‌ای هستیم كه ادامه این روند پدیده گلخانه‌ای را به زمین تشدید كرده است.

مشاور وزیر بهداشت، با بیان این كه افزایش تشعشعات بازگشتی گازهای گلخانه‌ای به زمین، گرمای بیشتر زمین را سبب می‌شود، افزود: اگر این روند ادامه یابد، بر اساس مدل‌های جوی پیش‌بینی می‌شود تا سال 2100 دمای كره زمین از یك تا 3/5 درجه سانتیگراد افزایش یابد.

وی با بیان این كه معمولا گاز دی اكسید كربن مبنای تعیین تاثیر گازهای گلخانه‌ای بر گرمای زمین هستند، بالا آمدن سطح آب دریاها، تغییر در میزان بارش باران و جهت وزش باد و افزایش آلودگی هوا در برخی مناطق را به دلیل بادهای گرم از جمله پیامدهای شناخته شده گرم شدن زمین عنوان كرد.

دكتر نیكنام با اشاره به اجلاس كپنهاگ، گفت: در پایان اجلاس كپنهاگ سندی نهایی شد كه به دلیل حساسیت بالای مباحث این سند، اختلافاتی میان كشورهای حاضر در اجلاس به وجود آمد و تعدادی از كشورها آن را امضا نكردند. بنابراین این سند فاقد جنبه الزام آوری است.

وی گفت: تغییرات آب و هوا یك دستور كار چند وجهی است كه ضمن برخورداری از مباحث زیست محیطی در عوامل اقتصادی نیز به شدت تاثیرگذار است و در مجموع آثار تغییرات آب و هوایی بر سلامت انسان بسیار تاثیرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha