عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: غربالگری به روش پاپ اسمیر، استفاده از واکسن و عدم رفتارهای پرخطر تنها راه پیشگیری از سرطان دهانه رحم است.

دکتر اعظم السادات موسوی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، در رابطه با بیماری سرطان دهانه رحم اظهار داشت: این بیماری از جمله سرطان‌هایی است که با پیش زمینه شروع شده و سپس به سرطان مهاجم تبدیل می‌شود که زنان یک فاصله 10 تا 15 ساله برای تشخیص و پیشگیری از این بیماری در اختیار دارند.

این متخصص انکولوژی افزود: این سرطان در دهه سوم زندگی زنان با بروز علائم پیش سرطانی آغاز می‌شود كه علائم خاصی برای شناسایی آن وجود ندارد و تنها با غربالگری قابل تشخیص است. در صورت عدم تشخیص در دهه پنجم زندگی به صورت یک سرطان مهاجم ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: در زنان با انجام تست‌های غربالگری مانند پاپ اسمیر و تست HPV می‌توان این زمینه‌ها را شناسایی و از تبدیل آن به یک سرطان مهاجم جلوگیری کرد.

سال اول ازدواج بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با روش پاپ اسمیر گفت: این تست بایستی در كلیه زنان از زمانی كه از نظر جنسی فعال شده‌اند هر سال یك بار انجام گیرد. اولین سال پس از ازدواج بهترین زمان برای انجام این تست است و بعد از آن انجام سالانه این تست توصیه می‌شود که در صورت وجود سه تست متوالی سالانه طبیعی و عدم مواجهه با عوامل خطرزا می‌توان فواصل تست مزبور را به دو یا سه سال افزایش داد.

وی استفاده از واکسن، عدم رفتارهای پرخطر، رعایت بهداشت در تماسهای جنسی را راههای پیشگیری از ورود این ویروس به بدن عنوان کرد.

این متخصص انکولوژی، زمان طلایی استفاده از واکسن را سن 9 تا 14 سالگی در دختران دانست و گفت: تا سن 26 سالگی هم می توان از واکسن استفاده کرد اما در صورتی که زنان پس از ازدواج هم از این واکسن استفاده کنند با توجه به احتمال آلوده شدن امکان دارد تاثیر اولیه را نداشته باشد کما این که بی‌تاثیر نیز نخواهد بود.

ویروس HPV مهمترین عامل ابتلا به سرطان دهانه رحم

دکتر موسوی در رابطه با عوامل خطرزا در ابتلا به این بیماری گفت: ابتلا به عفونت پاپیلوما ویروس انسانی (این ویروس از طریق جنسی انتقال می‌یابد و عمدتا در اثر ابتلا به آن سرطان ایجاد می‌شود) در کنار سایر علائم مانند داشتن شریكهای جنسی متعدد، پایین بودن سن در هنگام اولین بارداری و ... زنان را به سمت ابتلا به سرطان دهانه رحم سوق می‌دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تنها راه ورود این ویروس به بدن را تماس جنسی دانست و گفت: این ویروس قابل شناسایی و پیگیری است و می‌توان از ورود آن جلوگیری و با آن مبارزه کرد.

دکتر موسوی تصریح کرد: این ویروس از نوع زگیل‌های مقاربتی است که وارد سلول‌های دهانه رحم شده و با هسته سلول‌ها درگیر می‌شود. در این صورت کنترل ویروس از سیستم دفاعی بدن خارج و تکثیر بی رویه شروع می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که ویروسی وارد بدن فرد می‌شود علائم بالینی آلودگی زگیل‌های مقاربتی به صورت تغییرات در پاپ اسمیر فرد مشاهده می‌شود که پزشک با استفاده از تقویت سیستم دفاعی بدن سلول‌های بدخیمی را از بین برده و مانع از سرطانی شدن آن می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، خونریزی بعد از تماس جنسی، درد در ناحیه لگن و ترشحات بدبو را از علائم سرطان دهانه رحم عنوان کرد و گفت: زخم دهانه رحم از علائم این بیماری است که با تکه برداری و مشخص شدن نوع آن بیمار برای سیر دوره درمان هدایت می‌شود.

وی افزود: پس از تشخیص نهایی سرطان، برداشتن موضعی دهانه رحم جزو درمانهای اولیه پیشنهاد می‌شود اما در صورتی که سرطان بسیاری از نقاط دهانه رحم را گرفته باشد دیگر برداشت وضعی پاسخگو نخواهد بود و راهی به جز شیمی درمانی و رادیوتراپی وجود ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در 80 درصد موارد سیستم دفاعی بدن در صورت سلامت جسمی شخص و نبود فاکتورهای محرک رشد، ویروس در مراحل اولیه مداوا و بیماری بدون ایجاد سرطان درمان می‌شود.

مرگ سالانه 500 هزار زن بر اثر سرطان دهانه رحم

وی با اشاره به شیوع این بیماری گفت: در کشورهای پیشرفته به دلیل انجام برنامه‌های منظم غربالگری شیوع این بیماری تنها 5 درصد است اما در کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته آمار ابتلا به این بیماری 20 تا 200برابر هم گزارش شده است؛ به طوری که سالانه 500 هزار زن بر اثر ابتلا به آن فوت می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: اگر بیماری در مرحله اول و دوم تشخیص داده شود علاوه بر درمان به موقع، عمر 5 ساله بیمار 85 درصد افزایش می‌یابد اما در صورت تشخیص در مرحله سوم به بعد، بقای عمر 5 ساله بیمار تنها 30 درصد خواهد بود.

وی گفت: در سرطانها اگر تا 5 سال بعد از درمان، سرطان عود نکند، احتمال عود مجدد آن بسیار پائین خواهد بود به طوری كه به بقای عمر 5 ساله بیمار اطلاق می‌شود.

دکتر موسوی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که زنان تست‌های غربالگری را انجام ندهند و این بیماری در مراحل اولیه شناسایی و درمان نشود به کبد، ریه، استخوان بیماران متاستاز می دهد و تمام بدن فرد را درگیر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha