نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد: كپسول زنجبیل در بهبود درد دیسمنوره اولیه مانند اسید فولیک و ایبوپروفن عمل می کند.

این مطالعه با هدف مقایسه میزان اثر بخشی كپسول زنجبیل با داروهای شناخته شده در درمان دیسمنوره اولیه، مفنامیك اسید و ایبوپروفن توسط گیتی ازگلی پژوهشگر دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و جمعی از همکارانش انجام شده است.

تحقیق از نوع كارآزمایی بالینی بر روی 150 دانشجو با سابقه دیسمنوره اولیه انجام شد. نمونه ها از نظر شدت دیسمنوره مشابه سازی شده و سپس بصورت تصادفی در سه گروه 50 نفری قرار گرفتند. افراد سه گروه از لحاظ سن، سن منارك، وزن، قد، BMI، رشته و سنوات تحصیلی، سمت در شغل پدر، تحصیلات و شغل مادر، ورزش منظم، طول و فاصله و مقدار خونریزی قاعدگی مشابه بودند.

برای افراد گروه زنجبیل، كپسول حاوی 250 میلی گرم زنجبیل چهار بار در روز به مدت سه روز از شروع خونریزی تجویز شد و به افراد گروه مفنامیك اسید و ایبوپروفن كپسولهای مشابه با همان دستورالعمل و حاوی به ترتیب 250 میلی گرم مفنامیك اسید و 400 میلی گرم ایبوپروفن داده شد. تاثیر داروها بر دیسمنوره پس از پایان دوره درمان به وسیله سیستم امتیازبندی چند بعدی گفتاری بررسی و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

یافته ها حاکی از آن بود که بهبود شدت دیسمنوره اولیه در سه گروه زنجبیل (64 درصد)، ایبوپروفن (66 درصد) و مفنامیك اسید (58 درصد) تفاوت آماری معنی داری نداشت. به عبارتی كپسول زنجبیل همانند دو داروی شیمیایی مرسوم دردرمان دیسمنوره اولیه موثر بود.

نتایج نشان می دهد: كپسول زنجبیل در بهبود شدت دیسمنوره اولیه مانند داروهای رایج در تسکین درد قاعدگی موثر است. بررسی تاثیرات زنجبیل بر دیگر علایم همراه با دیسمنوره اولیه توصیه می شود.

خلاصه این تحقیق در مجله «پژوهش در پزشکی» دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha