سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 187364

پکن با دوچرخه‌هایش معروف است. وین را همه با ترامواهایش می‌شناسند. كپنهاگ شهر پیاده‌ها نام گرفته است اما در تهران، حضـــور میلیونی موتورسیكلت‌ها باعث شده تا شهرمان به شهر موتورسیكلت‌ها تبدیل شود؛ عنوانی كه آنقدرها هم در خور نیست.

موتورسواری، شغل ۲.۱ میلیون تهرانی

سلامت نیوز: پکن با دوچرخه‌هایش معروف است. وین را همه با ترامواهایش می‌شناسند. كپنهاگ شهر پیاده‌ها نام گرفته است اما در تهران، حضـــور میلیونی موتورسیكلت‌ها باعث شده تا شهرمان به شهر موتورسیكلت‌ها تبدیل شود؛ عنوانی كه آنقدرها هم در خور نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، آنگونه كه تحقیقات جامعه‌شناسان نشان داده، امرار معاش علتی است كه باعث شده تهران به یكی از پرازدحام‌ترین مناطق تردد موتورسیكلت‌ها در میان كلانشهرهای جهان تبدیل شود. براساس آمار پلیس، 70درصد از تردد موتورسواران در تهران برای امرار معاش است. این عدد یعنی موتورسواری، شغل 2/1 میلیون نفر در خیابان‌های تهران است.

    حتی اگر 10درصد تخلف كنند

مطابق آمار شماره‌گذاری در تهران 3میلیون موتورسیكلت وجود دارد. سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در این‌باره به همشهری می‌گوید: اگر فقط 10درصد از 3میلیون موتورسیكلت مرتكب تخلف شوند به‌دلیل بالا بودن میزان موتورها این تخلف به چشم می‌آید. سردار حسینی در مورد اینكه تردد این میزان موتور برای موارد شخصی قابل پذیرش نیست خاطرنشان می‌كند: تردد 70درصد موتورها در تهران مربوط به حوزه اشتغال بوده و برای امرار معاش انجام می‌شود و فقط 30درصد برای مصارف تردد شخصی است.

به اذعان پلیس البته كاركردن و امرار معاش توسط موتورسیكلت‌سواران می‌تواند همراه با رعایت قوانین و مقرارت باشد. حسینی می‌گوید: بخش زیادی از موتورسواران قوانین را رعایت می‌كنند ولی به لحاظ اینكه تعداد این وسیله نقلیه زیاد است اگر بخش كوچكی نیز مرتكب تخلف شوند كاملا محسوس است. شاید اگر همه 3میلیون موتورسیكلت تهران تخلف می‌كردند خیابان‌ها جای حركت نبود اما تخلفات اندك برخی از آنها نشان می‌دهد بخش بزرگ‌تر این گروه علاوه بر ‌كلاه‌ایمنی و مدارك شناسایی، از مهارت كنترل و حركت بین خطوط برخوردارند.

    امرار معاش رسمی و قانونی

موتورسوارانی كه در شهر امرارمعاش می‌كنند در بخش‌های رسمی و قانونی نیز فعالیت می‌كنند. پیك بادپا و اداره پست از بخش‌هایی هستند كه طبق قانون باید با این وسیله بارهای كوچك و قابل حمل را جابه‌جا كنند و حضور آنها در شهر می‌تواند موجب كاهش ترافیك شود. این ناوگان در سال اخیر با نوسازی و تجهیز خود به موتورهای برقی توانسته افقی نو برای ادامه فعالیت موتورسیكلت‌ها فراهم آورد.

طبق قانون، از مهرماه امسال روند تولید موتورسیكلت‌های بنزینی كاربراتوری با موتورهای انژكتوری جایگزین می‌شود. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت در این‌باره با بیان اینكه چرا كسی به اصل تولید این حجم موتور كه با تكنولوژی قدیمی در حال تولید است اعتراضی نمی‌كند؟ خاطرنشان كرد: پلیس براساس گواهینامه‌هایی كه مراجع دیگر صادر می‌كنند موظف به شماره‌گذاری موتورهاست ولی به ما اعتراض می‌كنند كه چرا این موتورهای ناایمن را شماره می‌كنید؟ وی در مورد اینكه آیا قانون عدم‌شماره‌گذاری موتورسیكلت‌های كاربراتوری كه خبر آن چندی پیش از سوی سازمان محیط‌زیست اعلام شده بود می‌تواند از مشكلاتی كه در این حوزه وجود دارد بكاهد، گفت: این موضوع مراحل قانونی برای اجرا را طی نكرده است.

    این همه آلایندگی و یك معاینه فنی

یكی از مهم‌ترین مشكلاتی كه موتورسیكلت‌های بنزین‌سوز برای تهران ایجاد می‌كنند، میزان بالای انتشار آلایندگی روزانه آنها در هوای شهر تهران است. از 3میلیون موتورسیكلت، یك سوم آنها هر روز در شهر فعالیت می‌كنند و 286تن منواكسید كربن، 100كیلوگرم دی اكسید گوگرد، 7/9 تن دی‌اكسید نیتروژن، 83تن تركیبات آلی فرار و 2/6 تن ذرات معلق تولید می‌كنند. این گازهای آلاینده با انجام تنظیم موتور و معاینه فنی مستمر به كمترین حد خود خواهد رسید.

    2 اهرم برای تغییر شرایط

مسائل اقتصادی و ترافیكی بی‌شك مهم‌ترین علت روآوردن برخی پایتخت نشینان به موتورسیكلت بوده و هست. این وضع اگرچه موجب مشكلات متعددی برای روند شهرنشینی مردم شده اما با فرهنگسازی اثرگذار و نظارت بر معاینه فنی می‌تواند به شرایطی مطلوب‌تر از وضع فعلی تغییر كند. پایتخت‌نشینان پیش از این تجربه فرهنگ كمربند و كلاه ایمنی را در اذهان خود دارند كه با 2اهرم مذكور به اقبال عمومی تبدیل شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha