در گفتارهای بسیاری از سخنگوی وزارت بهداشت شاهد بودیم که نهایت دریافتی پزشکان متخصص را علیرغم فیشها و اسناد منتشره زیر 14 میلیون تومان اعلام کردند . این در حالی است که ایشان با تعیین سقف مخالفت می کنند ، سقفی که رقمش بالاتر از این دریافتی اعلام شده است.

چرا وزارت بهداشت با تعیین سقفِ حقوق مخالف است؟

سلامت نیوز-*محمود عمیدی:«کلیه دستگاه ها موظفند نسبت به پرداخت های غیرمتعارف حساسیت نشان دهند و قاطعانه با موارد تخلف برخورد کنند. دفتر هم موظف است ضوابط مصوب دولت را در مجموعه های وابسته به خود مورد توجه و امعان نظر قرار دهد. » رهبر معظم انقلاب

به گزارش سلامت نیوز بی شک فصل الخطاب تمام تصمیمات و برنامه ها فرمایشات رهبر بزرگوار انقلاب می باشد.ایشان خیلی روشن و واضح موضوع را تبیین کرده اند و حالا که دستگاههای مختلف در حال اجرای فرمان رهبر معظم هستند بد نیست وزارت بهداشت هم وارد عرصه ی عملی اطاعت از ولی فقیه شود.

در گفتارهای بسیاری از سخنگوی وزارت بهداشت شاهد بودیم که نهایت دریافتی پزشکان متخصص را علیرغم فیشها و اسناد منتشره زیر 14 میلیون تومان اعلام کردند . این در حالی است که ایشان با تعیین سقف مخالفت می کنند ، سقفی که رقمش بالاتر از این دریافتی اعلام شده است.

اگر واقعا ایشان صادقانه این موضوع را مطرح کرده اند نباید نگران تعیین سقف باشند چرا که سقف بالاتر از این دریافتی است و سال به سال هم بالاتر خواهد رفت.

اما سوالی که در ذهن من شکل گرفته و همچنان بی پاسخ است این است که چرا وزارت بهداشت این همه هزینه را به کل دولت و مردم و پزشکان و ... تحمیل می کند؟

و جالبتر از آن اینکه چرا برخی پزشکان به جای هجمه بر کسانی که پیگیر اجرای قوانین مصوب مجلس در راستای تامین منافع مردم و البته حرفه ی خود هستند بر وزارت خانه و مسئولانش که با عدم درک درست از موضوع و عدم اتخاذ واکنش صحیح در قبال این خواسته که هنوز ادامه دارد ، خواستار اتمام این جنگ بیهوده بین وزارت و سازمان نظام پرستاری نیستند؟

چرا بابت کسب درآمد یک شرکت تعاونی ورشکسته ی ساختمانی وزارت بهداشت حاضر است این همه هزینه کند به نام کمک پرستاری یک ساله؟

چرا این رده برای ایجاد ، مسیر قانونی اش را طی نکرده ، تصویب نشده، وارد چارت اداری مراکز درمانی نشده و....... بلافاصله توسط معاونت پرستاری ابلاغ و مجوز آموزشش منحصرا به یک شرکت تعاونی که هیچ تجربه ی آموزشی نداشته و البته معاون محترم پرستاری رییس هیات مدیره اش بوده! با مبلغی نجومی واگذار می شود؟

آیا بهتر نیست که در ماجرای فیشهای حقوقی نامتعارف مانند همین مسئله که بعدا به جهاد دانشگاهی هم واگذار شد (با اعتراض پرستاران و ورود سازمان بازرسی و ...) نیز مورد ارزیابی قرار گیرد؟

آیا سو استفاده از موقعیت و واگذاری دوره ها یا برون سپاریها بدون برگزاری مناقصه یا بدون در نظر گرفتن قوانین و تنها بر اساس ارتباطات رانت نیست؟ و اگر رانت هست چرا هیچ نهادی بدان ورود نمی کند؟

آیا واگذاری مجوز برگزاری دوره های آموزشی از اختیارات معاونت پرستاری است؟ آیا لغو یک دوره و البته حذف یک رده ی شغلی به یک باره از اختیارات معاونت پرستاری است؟

همین معاون محترم پرستاری نبود که در مقام پیشین خویش با عقد قرارداد با کمیته ی امداد چند هزار نفر از اعضای تحت پوشش این کمیته را به هوای سر کار رفتن آموزش داد و به یک باره کلیه ی مدارک افراد دوره دیده را باطل اعلام می کند!

واقعا چگونه می تواند رخ دهد؟مگر آموزش افراد با عنوان کمک بهیاری طبق ضوابط قانونی نبوده است؟  آیا معاونت پرستاری اختیار دارد که اعتبار مدارک قانونی صادر شده  را به یک باره لغو کند؟آیا مرکز آموزشهای مداوم،استانداری و ... که مجوز آموزش می دهند یا داده اند خلاف کرده اند و چنین اختیاری نداشته اند؟

آیا حق این آموزش دیده ها که به امید اشتغال وارد این آموزشهای کاملا قانونی شده اند و البته در حرفه ای فراگیری کرده اند که ردیف شغلی در مراکز دارد (کمک بهیاری) پایمال نشده است؟

این تنها یک نمونه از اقدامات است که به نظر باید مورد تحقیق و تفحص قرار بگیرد و البته تمام عزیزان باید بدانند که تمام این آشفته بازار حاصل سودجوییهای رانت خوارانه ی برخی افراد است ، از این مسیر درآمدهای میلیاردی نصیب رانت خواران شده و البته در هیچ موردی به نظر نمی رسد که قوانین رعایت شده باشد.

همینجا از نهادهای نظارتی درخواست می شود که در کنار دریافتی های نجومی و غیر متعارف به موضوع رانتهای غیر متعارف نیز ورود کنند و البته درآمدهای غیر متعارف حاصل از این رانتها را نیز بررسی نموده و ببینند که چگونه سلامتی مردم و بهانه های واهی در این زمینه مورد استفاده ی برخی افراد شده و البته برسی کنند که این منابع حاصله صرف چه چیزی شده است؟

قطعا همانطور که خانه ی پرستار و سازمان نظام پرستاری در موضوع دریافتیهای نامتعارف کمال همکاری را با نهادها داشته در این زمینه نیز در بخش وزارت بهداشت چنین همکاریهایی را خواهد داشت.

توصیه ای که به تمام دوستان همکار اعم از پرستار و پزشک دارم این است که وارد هیچ تقابلی با هم نشوند چرا که خواسته ی برخی این تقابلها و استتار حقایق زیر لحاف چنین تقابلاتی است. قطعا پرستاران که اینک بیشترین کارها را در سیستم درمان بر دوش دارند و کمترین مزایا و دریافتیها را دارند از این تقابل کمترین آسیب را خواهند دید اما بیشترین آسیب این تقابلها به دوستان دیگر و البته به مردم و بیشترین منافعش به رانت خواران خواهد رسید.

ما همکار و همیاریم و با هم و در کنار هم به ارائه ی خدمات به مردم عزیز می پردازیم و هر کس باید به اندازه ی کار، مسئولیت ، حساسیت شغل، تحصیلات و ... بر اساس قوانی در حد متعارف جهانی و اسلامی و ایرانی دریافتی داشته باشد و البته همواره باید رعایت عدالت در سیستم اعمال شود.

به امید اجرای بی چون و چرای دستور ولی امر و رهبر معظم(دامت برکاته)

*عضو شورای مرکزی خانه ی پرستار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha