قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به ضرب و جرح پرستاران از سوی دو پزشک، نسبت به احتمال افزایش زد و خورد بین پرستار و پزشک در بیمارستان ها هشدار داد و خاطرنشان کرد:در آینده اگر زد و خوردی بین پرستار و پزشک در بیمارستان دیدیم تعجب نکنیم زیرا زمانی که نه سازمان نظام پزشکی، نه وزارت بهداشت، نه مسئولین بیمارستان ها و نه حراست ها که در همه امور مراقب همه چیز هستند در این امور دخالت نمی کنند و پرستار که نیروی وزارت بهداشت نیز هست و زمانی که علاوه بر فحاشی و موردضرب و شتم قرار می گیرد و برای وی کاری نمی کنند.

ضرب و شتم دو پرستار از سوی جراحان/وزارت بهداشت گزارش خلاف واقع از پرداخت های نامتعارف داده است

سلامت نیوز: قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به ضرب و جرح پرستاران از سوی دو پزشک، نسبت به احتمال افزایش زد و خورد بین پرستار و پزشک در بیمارستان ها هشدار داد و خاطرنشان کرد:در آینده اگر زد و خوردی بین پرستار و پزشک در بیمارستان دیدیم تعجب نکنیم زیرا زمانی که نه سازمان نظام پزشکی، نه وزارت بهداشت، نه مسئولین بیمارستان ها و نه حراست ها که در همه امور مراقب همه چیز هستند در این امور دخالت نمی کنند و پرستار که نیروی وزارت بهداشت نیز هست و زمانی که علاوه بر فحاشی و موردضرب و شتم  قرار می گیرد و برای وی کاری نمی کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، دکتر علی محمد آدابی روز یکشنبه در نشست خبری به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعد از گذشت یک دهه از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی، جامعه پرستاری کشور منتظر اجرایی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است.

وی با گلایه از بی توجهی وزارت بهداشت به خواسته های قانونی و به حق جامعه پرستاری، اظهارداشت: متاسفانه فساد مالی از صدر تا ذیل این وزارتخانه جریان دارد.

اعتبارات طرح تحول سلامت را از جیب مردم به جیب پزشکان ریخته اند

آدابی با عنوان این مطلب که نمی بایست مدیریت وزارت بهداشت به دست کسی سپرده شود که مالک بخش خصوصی است، افزود: طرح تحول سلامت به بهانه کاهش پرداخت از جیب مردم اجرا شد و اعتبارات کلانی برای آن در نظر گرفته شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: اعتبارات طرح تحول سلامت از محل هدفمندی یارانه ها و مالیات بر ارزش افزوده تامین شده است. یعنی اینکه از جیب مردم به جیب پزشکان ریخته اند.

وی بر ضرورت پاکسازی وزارت بهداشت از جریان پزشک سالار تاکید کرد و گفت: سازمان نظام پرستاری همواره قصد تعامل و گفتگو با مسئولان وزارت بهداشت را داشته است و از همین رو، تا کنون 7 نامه به وزیر نوشته ایم اما هیچکدام را پاسخ نداده اند.

آدابی با انتقاد شدید از بی اعتنایی وزارت بهداشت به خواسته ها و مطالبات جامعه پرستاری، افزود: به نظر می رسد که تابوی پزشک سالاری باید بشکند و این به نفع نظام سلامت است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه پرستاری خود را مقابل جامعه پزشکی نمی بیند، گفت: گلایه ما از کسانی است که خود را پشت پزشکان پنهان کرده اند و هر کاری می خواهند انجام می دهند.

آدابی در ادامه به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۷۳ طرحی تحت عنوان نظام نوین اداره اموربیمارستان ها پایلوت شد و در سال ۱۳۷۶ به شکل فراگیر در کشور اجرا شد تا قبل از اجرای این طرح اختلاف درآمد پزشک و پرستار به عنوان میانگین و محک درآمد آحاد جامعه کمتر از ۲ برابر بود برای مثال در سال ۱۳۶۳ پزشک ۷ هزار تومان درآمد داشت پرستار ۴ هزار تومان درآمد داشت یعنی درآمد پزشک کمتر از دو برابر یک پرستار بود.

وی ادامه داد: بعد از اجرای طرح نظام نوین اداره امور بیمارستان ها این تفاوت به ۵ تا ۱۰ برابر پرستاری رسید و طبیعتأ ایجاد نارضایتی شدیدی را بین تیم درمانی جایگزین کرد. بر حسب اعتراضاتی که شد در دهه ۸۰ دقیقأ در ۶ تیر ۱۳۸۶ قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد تا به سبب آن پرستاران نیز همانند پزشکان در کنار دریافت حقوق از حق الزحمه  اقداماتی که انجام می دهند در قالب تعرفه های خدمات پرستاری بهره مند شوند.

آدابی افزود: بیش از ۹ سال از تصویب این قانون می گذرد ، قانونی که از همان سال ۸۶تصویب شد و در ۶ تیر ماه  ۸۶توسط شورای نگهبان از ۲ منظر تطبیق با قانون اساسی کشورو تطبیق با شرع مقدس اسلامی تصویب شد و به دولت ابلاغ شد تا اینه ظرف مدت ۶ ماه با تشکیل کارگروهی متشکل از وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری و شورای عالی بیمه نسبت به تعیین بسته های خدمتی و برآورد بار مالی آن و اعلام مجدد به مجلس برای تامین اعتبار این کار صورت گرفت.

مسکوت ماندن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از ۹ سال
وی ادامه داد: متاسفانه بعد از گذشت ۹ سال و با توجه به فضای مسموم پزشک سالار حاکم بر وزارت بهداشت، درمان  کشور ، بسیاری از مشکلات بهداشت و درمانی لاینحل باقی مانده و این قانون هم مسکوت باقی مانده است و عملا نه تنها پرستاران طی این سالیان از حق مسلم خود برخوردار نشده اند بلکه همراه با طرح تحول نظام سلامت این اختلاف درآمدی به ۴۰ برابر و در بعضی موارد تا ۱۰۰ برابر رسیده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: از زمانی که تفاوت درآمدی بین یک تیم کاری شکل می گیرد خود به خود نگاه ها عوض می شود و نگاه از بالا به پایین و نگاه ارباب رعیتی می شود.اگر مابخواهیم ارائه خدمات خوبی را داشته باشیم حتما باید هم گرایی تیمی وجود داشته باشد اما زمانی که نگاه ارباب رعیتی وجود داشته باشد دیگر هم گرایی نداریم بلکه واگرایی داریم و زمانی که واگرایی روی دهد یعنی فرد بگوید دلیلی ندارد من زحمت می کشم و فرد دیگری هم زحمت می کشد اما ۴۰ تا ۱۰۰ باربر من دریافت می کند طبیعتأ خدمات خوبی دست مردم نخواهد رسید.

وی در پایان افزود: امیدواریم بعداز گذشت ۹ سال و در آستانه ۱۰ سالگی این قانون با تلاش مسئولین خصوصأ کمیسیون اصل نود مجلس، این ماجرا ختم به خیر شود و بیش از این شاهد اختلاف و شکاف درآمدی بین قشر درمانی نباشیم.

 
به گزارش سلامت نیوز، در ادامه این نشست قائم مقام سازمان نظام پرستاری، خواستار تعیین سقف و کف برای پرداخت کارانه های پزشکان شد و گفت: هنوز تعریف مشخصی از میزان دریافتی نامتعارف در وزارت بهداشت نداریم.

محمد شریفی مقدم به موضوع فیش های حقوقی اشاره کرد و افزود: ما نگران این هستیم که در ماجرای فیش های حقوقی، موضوع پرداخت های نامتعارف در وزارت بهداشت فراموش شود.

وی با اشاره به گزارش معاون اول رئیس جمهوری درباره پرداخت های نامتعارف، گفت: گزارش هایی که به معاون اول رئیس جمهوری از پرداخت های نامتعارف در وزارت بهداشت داده اند، خلاف واقع است.

شریفی مقدم با تاکید بر اینکه تعریف مشخصی از پرداخت های نامتعارف در وزارت بهداشت وجود ندارد، افزود: اگر ملاک را ادعای قائم مقام وزیر بهداشت قرار دهیم که گفته است کارانه بالای ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نداریم، باید گفت که قاطبه پزشکان هیئت علمی دریافت های نامتعارف دارند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری همچنین به موارد استثنا که ادعا می شود در وزارت بهداشت وجود دارد، اشاره کرد و گفت: اگر به دریافت های بالای ۱۰۰ میلیون می گویند استثنا، به صراحت می گویم که کم نیستند.

لزوم برخورد با کسانی که گزارش خلاف واقع از پرداخت های نامتعارف می دهند

شریفی مقدم ادامه داد: باید استثنا و نامتعارف در پرداخت های وزارت بهداشت تعریف شود.

وی، خواستار برخورد قانونی با کسانی شد که گزارش خلاف واقع از پرداخت های نامتعارف ارائه می دهند.

شریفی مقدم با اشاره به بند ۸ از گزارش معاون اول رئیس جمهوری درباره پراخت های نامتعارف، گفت: در این بند، عنوان شده است وجود مواردی از پرداخت های غیرمتعارف در بخش هایی از وزارت بهداشت گزارش شده که نیازمند وقت و زمان است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: با چنین استدلالی می خواهند موضوع پرداخت های نامتعارف در وزارت بهداشت را مشمول مرور زمان بکنند. در حالی که اگر موارد استنثا از پرداخت های نامتعارف وجود دارد، نیاز به وقت و زمان زیادی نیست.

وی با اشاره به ورود حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع به وزارت بهداشت برای اجرای طرح تحول سلامت، گفت: ما نمی گوییم که پرستار و پزشک برابر بگیرند، ما معتقدیم که اختلاف پرداختی بین ۱.۵ تا ۳ برابر در همه جای دنیا وجود دارد و ما هم باید از این الگو تبعیت کنیم. در حالی که روش پرداختی در کشورمان، بی سابقه است و این اختلاف پرداختی تا ۱۰۰ برابر می رسد.

 سرنوشت قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

 وی با اشاره به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که تیر ماه سال ۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلام رسیده است، گفت: در این مدت تمام اقدامات لازم برای اجرایی شدن این قانون انجام شد و تمام بهانه های ممکن گرفته شد اما وزارت بهداشت همواره در دولت های مختلف عزمی برای اجرای این قانون نداشته و در سه سال گذشته هیچ اعتنایی به این قانون نکرده است.

شریفی مقدم ادامه داد: در آخرین نشستی که در روز پرستار با دبیرخانه شورای عالی بیمه داشتیم قرار بود بسته های خدمتی توسط نظام پرستاری و معاونت پرستاری تهیه شود که ما این بسته را آماده کردیم منتها دبیرخانه شورای عالی بیمه اعلام کرد که این بسته باید به همراه نامه ای از وزارت بهداشت به شورای عالی بیمه ارسال شود که وزارت بهداشت نیز روی آن اقدامی نکرد.

 ضرب و جرح پرستاران

وی افزود: چند روز پیش دو پرستار در بابل و در بیمارستان شهدای تجریش توسط پزشکان کتک خورده اند. پرستاری در بابل توسط متخصص قلب و پرستاری که در بیمارستان شهدای تجریش توسط یک رزیدنت جراحی مورد ضرب و جرح قرار گرفتند. بین این افراد و ارازل اوباشی که بیرون هستند چه فرقی وجود دارد در صورتی که این افراد احساس نخبگی می کنند و می گویند که ما نخبه هستیم ولی در خصوص رفتارهایی که دور از شان انسان است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری ادامه داد: جامعه پرستاری به شدت به این دو برخورد معترض است و سازمان نظام پرستاری هم به مسئولین دانشگاه بابل و هم به مسئولین بیمارستان شهدای تجریش که زیر نظر دانشگاه شهید بهشتی هست پیام دادیم که حداقل یک عذرخواهی انجام دهند و این حداقل قضیه است اما متاسفانه آنها آنقدر مغرور هستند که حاضر به این کار نیستند و من فکر می کنم ما تا حدی می توانیم به عنوان سازمان نظام پرستاری جلوی این برخوردها را بگیریم.

وی گفت: در آینده اگر زد و خوردی بین پرستار و پزشک در بیمارستان دیدیم تعجب نکنیم زیرا زمانی که نه سازمان نظام پزشکی، نه وزارت بهداشت، نه مسئولین بیمارستان ها و نه حراست ها که در همه امور مراقب همه چیز هستند در این امور دخالت نمی کنند و پرستار که نیروی وزارت بهداشت نیز هست و زمانی که علاوه بر فحاشی و موردضرب و شتم  قرار می گیرد و برای وی کاری نمی کنند. ما امیدواریم که البته به عنوان یک هشدار به همه مسئولین نظام پزشکی و هیئت های انتظامی، تخلفات اعضای هیئت علمی و هم به مسئولین وزارت بهداشت که این برخوردها را هرچه سریعتر جمع کنند زیرا ما تا حدودی می توانیم جلوی پرستار را بگیریم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha