برخی از داروهای بیماران خاص و پیوند کلیه یک ماه است در گمرک گیر کرده‌اند. پیشتر ستاد ویژه راهبردی دولت اجازه می‌داد برخی داروهای اورژانسی، فوری از گمرک ترخیص شوند اما با توجه به اینکه اغلب اقلام دارویی با استفاده از گشایش اعتبارات اسنادی وارد کشور می‌شوند، مشکل ایجاد شده درخصوص اسناد بانکی و ارز مبادله ای است که از سوی بانک گشایش حاصل نشده و داروها و تجهیزات پزشکی نتوانسته‌اند ترخیص شوند.

کمبود داروهای بیماران کلیوی کِی برطرف می شود؟

سلامت نیوز: برخی از داروهای بیماران خاص و پیوند کلیه یک ماه است در گمرک گیر کرده‌اند. پیشتر ستاد ویژه راهبردی دولت اجازه می‌داد برخی داروهای اورژانسی، فوری از گمرک ترخیص شوند اما با توجه به اینکه اغلب اقلام دارویی با استفاده از گشایش اعتبارات اسنادی وارد کشور می‌شوند، مشکل ایجاد شده درخصوص اسناد بانکی و ارز مبادله ای است که از سوی بانک گشایش  حاصل نشده و داروها و تجهیزات پزشکی نتوانسته‌اند ترخیص شوند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: تنها ١٠روز فرصت دارد تا داروی پیوند کلیه پسرش را هر طور شده پیدا کند. با خواهش و التماس پشت خط تلفن روزنامه می‌گوید:«تو رو خدا کاری کنید، داروی پیوند کلیه پسرم در بازار پیدا نمی‌شود. الان یک ماه و نیم است که به دنبال داروی پیوند کلیه «سرتیکان 75» هستم اما هیچ جا پیدا نکردم. به ما گفتند پیدا نمی‌شود ریسک نکنید و از داروی مشابه ایرانی آن استفاده کنید اما بیمار باید از ابتدا یک نوع دارو مصرف کند و نباید دارو را مدام تغییر دهد ولی ما این کار را کردیم و برند دارو را تغییر دادیم اما دارو جواب نداد.»

برای تهیه دارو به داروخانه هلال‌احمر مراجعه کرده از آنجا حواله‌اش داده‌اند به داروخانه تک نسخه‌ای ها. گفته‌اند این دارو دیگر وارد نمی‌شود و بیمار پیوندی باید داروی «سرتیکان 25» مصرف کند که بدون دفترچه بیمه بیماران خاص چند میلیون تومان برای بیمار آب می‌خورد.  آخرین بار آن هم با بدبختی موفق شده داروی ١٤ روز پسرش را تهیه کند، دارویی که روی خط‌های دفترچه بیمه بیماران خاص  به راحتی نوشته می‌شوند ولی...


داروخانه‌ها می‌گویند داروی پیوند کلیه را ندارند! ولی حتماً توی بازار سیاه پیدا می‌شود البته نه با 20- 10 هزارتومان اختلاف بلکه با چند برابر قیمت گران‌تر.
نگرانی خانم «پارسافر» که فرزندش چندی پیش پیوند کلیه انجام داده است دردی است که اکنون بیشتر بیماران پیوند کلیه با آن مواجه‌اند. آنها نیاز به دارویی دارند که مدام تغییر نکند و پیوندشان را پس نزند اما این دارو در بازار موجود نیست.


مادر نگران تهیه دارو و پسر امیدوار به پیدا شدنش، نتیجه می‌شود هیچ. داروهای بیماران پیوند کلیه و دیالیزی چند سالی است با معضل کمبود روبه‌روست، هر ازگاهی شکوه‌ها توی تلویزیون و روزنامه‌ها درز می‌کند ولی بازهم نتیجه هیچ. مسئولان سابق ادعا می‌کردند تحریم هستیم و حالا...
بیماری که عمل پیوند کلیه انجام می‌دهد باید تمام عمر دارو بخورد. برای اینکه بدنش کلیه پیوندی را پس نزند اما  برخی از برندهای داروی بعد از پیوند این روزها کیمیا است. بیمارانی که درگیر این ماجرا هستند، نام  داروهای نگهدارنده اصلی پیوند کلیه را خوب می‌شناسند «مایکوفنولات و سیکلوسپورین» هر دو جزو داروهای نگهدارنده  پیوند کلیه به حساب می‌آیند اما  پزشکانی هم هستند که داروهای دیگری را با برندهای مختلف برای بیماران‌شان تجویز می‌کنند. مانند داروی پیوند کلیه «سرتیکان75» که غصه‌ای تازه بر دوش عده‌ای از بیماران شده است.


داروی مخصوص پیوند کلیه با برندهای مختلف در کشور عرضه می‌شود که تعدادی از پزشکان برند سرتیکان 75 را برای بیماران خود تجویز می‌کنند و این بیماران از ابتدا که با هزار مشکل پیوند کلیه را انجام داده‌اند دارو را مصرف و به آن عادت می‌کنند. این مسأله یکی از دلایلی است که گاهی وقت‌ها بیماران را در مراجعه به داروخانه سرگردان می‌کند زیرا داروی تجویز شده از سوی پزشک مورد نظر در فهرست دارویی کشور نیست و بیمار برای تهیه این داروهای گران باید هزینه‌های سرسام‌آوری را متحمل شود.


در این میان با وجود نگرانی بیماران پیوندی از کمبود برخی داروها اما یک منبع آگاه اعلام می‌کند «برخی از داروهای بیماران خاص و پیوند کلیه یک ماه است در گمرک گیر کرده‌اند. پیشتر ستاد ویژه راهبردی دولت اجازه می‌داد برخی داروهای اورژانسی، فوری از گمرک ترخیص شوند اما با توجه به اینکه اغلب اقلام دارویی با استفاده از گشایش اعتبارات اسنادی وارد کشور می‌شوند، مشکل ایجاد شده درخصوص اسناد بانکی و ارز مبادله ای است که از سوی بانک گشایش  حاصل نشده و داروها و تجهیزات پزشکی نتوانسته‌اند ترخیص شوند.»


 اتحادیه وارد‌کنندگان دارو نیز این ادعا را تأیید کرده و می‌گوید: علاوه بر این، داروهایی که در گمرک مانده‌اند روند اداری ترخیص‌‌شان  از گمرک زمانبر شده است. همچنین کلیه داروها و تجهیزات پزشکی که وارد کشور می‌شوند ضمن گذار از تأییدیه  سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت باید دارای نشان IRC و کد مربوط به کشور وارد‌کننده باشند در غیر این صورت داروی قاچاق محسوب می‌شود. این روش شناسایی کالای قاچاق زمانبر شده و اغلب شرکت‌های واردات دارویی با این روش‌ها آشنا نیستند بنابراین ترخیص کالاها با تأخیر همراه شده است.


با تمام اینها اما رئیس سازمان غذا و دارو قطع و اختلال در ارتباط سامانه جدید الکترونیکی میان سازمان غذا و دارو و گمرک را موجب افزایش ماندگاری برخی داروها در گمرک عنوان می‌کند و این اطمینان را می‌دهد که در یکی - دو هفته آینده ترخیص داروها و تجهیزات پزشکی به روال عادی باز می‌گردد و مشکل ترخیص داروها از گمرکات حل می‌شود.


 مشکل سامانه جدید الکترونیکی است
رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار «ایران» با تأیید بر افزایش ماندگاری داروها در گمرک گفت: علت اینکه چرا داروها از گمرک ترخیص نمی‌شوند، به دلیل مسائل مختلف است. بخشی مسائل تکنیکی و فنی است و بخشی به خاطر سامانه جدید الکترونیکی گمرکی است. به هیچ عنوان ماندگاری در گمرک به چند ماه نمی‌رسد و کالاها  معمولاً کمتر از یک ماه  ترخیص می‌شوند و ما علاقه‌مندیم ظرف این هفته داروها ترخیص شوند. با مصوبه‌ای که دولت  به تازگی ابلاغ کرده مشکل ترخیص داروها از گمرک در دو هفته آینده حل خواهد شد.


دکتر رسول دیناروند درباره توزیع نشدن داروی سرتیکان 75  نیز به «ایران» گفت: داروی سرتیکان 75 دارویی است که جزو داروهای اصلی پیوند کلیه محسوب نمی‌شود این دارو مصرف بسیار کم دارد و جزو پروتکل‌های درمان اصلی نیست. داروهای اصلی بیماران پیوند کلیه «مایکوفنولات و سیکلوسپورین» است که این دو قلم دارو تولید داخل و از نوع ژنریک بوده و  در دسترس بیماران است طبیعتاً نوع ژنریک دارو رایگان است و هزینه ناچیزی از جهت نوع برند دارو از بیمار دریافت می‌شود.


دیناروند با تأکید بر اینکه سرتیکان 75 جزو رده اول درمان دارویی بیماران پیوند کلیه نیست، گفت: سرتیکان در فهرست دارویی ما است و  برخی پزشکان این دارو را برای بیماران شان تجویز می‌کنند اما ممکن است در بازار موجود نباشد بیمار می‌تواند نوع ژنریک دارو را مصرف کند.


رئیس سازمان غذا و دارو بعد از پیگیری‌های شخصی، درباره علت کمیاب شدن داروی سرتیکان 75 گفت: این دارو مشابه داخلی دارد، ممکن است برند دارو گیر نیاید اما نوع ژنریک این  دارو موجود است اما بیمارانی که دنبال برند سرتیکان 75 هستند احتمالاً در بازار دارویی آن را پیدا نخواهند کرد.


وی همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت داروی رسیژن(داروی بیماران ‌ام‌اس) که با برند شرکت دارویی «سیناژن» تولید و توزیع می‌شود  به طور ناگهانی هر بسته 12 تایی دارو  از 45 هزار تومان  به 240 هزار تومان افزایش قیمت داشته است، ابتدا اظهار داشت: این دارو افزایش قیمت نداشته و شاید مربوط به تعهد بیمه است یعنی ممکن است تعهد بیمه جابه‌جا شده و قیمت دارو کم و زیاد شده است.


دکتر دیناروند افزایش قیمت چندبرابری داروی «رسیژن» را  بسیار بعید عنوان کرد و گفت: من این مسأله را حتماً پیگیری می‌کنم این دارو افزایش قیمت نداشته است و احتمالاً به خاطر تفاهمنامه با بیمه‌ها است که بیمه‌ها  تفاهمنامه را نپذیرفته‌اند.


وی بعد از پیگیری‌های لازم گفت: درباره داروی رسیژن (تولید داخل)، داروخانه هلال احمر اشتباه کرده و این دارو را به قیمت 240 هزار تومان به بیماران فروخته است ما این مسأله را حتماً پیگیری می‌کنیم و اصلاً نباید افزایش و  تغییر قیمت متوجه بیمار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha