دانشمندان پیش بینی می‌كنند: شمار بیماریهایی كه از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند مانند آنفلوآنزای خوكی، پرندگان و ایدز افزایش خواهد یافت.

روزنامه دیلی تلگراف در مقاله جدیدی ادعا كرده است: اگر آنفلوآنزای خوكی زمستان امسال به اندازه كافی شما را نسبت به سلامتی‌تان نگران نكرده باید گفت، هنوز اخبار ناخوشایندی از بیماریهایی كه در پیش رو داریم، وجود دارد.

این روزنامه می‌نویسد: گروهی از دانشمندان معتقدند كه دسته‌ای از بیماریهای جدید قابل انتقال از حیوانات به انسان در گوشه و كنار دنیا در كمین هستند.

كارشناسان با ادعای تغییرات جوی و آشفتگی‌های محیط زیستی بر این امر تاكید می‌كنند و آماده قدرت گرفتن شیوع بیماریها به دلیل افزایش گرمای زمین و تغییرات در روش كشاورزی انسان و استفاده از زمین هستند.

دكتر مونتیرا پونگسیری یك دانشمند بهداشت محیط زیست در آژانس حفاظت از محیط زیست آمریكا در این باره اظهار داشت: به نظر می‌رسد كه ما تحت یك تغییر متمایز در اكولوژی جهانی بیماری هستیم.

وی افزود: این ظهور اخیر بیماریهای عفونی، ظاهرا از جهانی سازی و نابسامانی‌های اكولوژیك نشات می‌گیرد.

جورگن ریچ، یكی دیگر از این محققان در دانشگاه ایالتی كنزاس می‌گوید؛ همچنان كه سكونتگاه‌های گیاهی و جانوری تخریب می‌شوند گونه‌هایی از حیوانات از بین می‌روند و انسانها بیشتر از هر زمان دیگر در تاریخ حیات بشر در تماس با حیوانات قرار می‌گیرند و بنابراین بیماریهای خاص وارد مناطقی می‌شوند كه در گذشته هرگز در این نواحی نبوده‌اند.

با افزایش گرمای زمین، تعداد پشه‌های ناقل مالاریا افزایش می‌یابد و یكی از بهترین نمونه‌ها در این مورد بیماری ایدز است كه در آفریقای غربی از شامپانزه‌ها به انسان منتقل شد.

طبق گزارش تلگراف از آن زمان تاكنون بیش از 25 میلیون نفر بر اثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست دادند. جدیدترین موارد این بیماری‌ها نیز همین آنفلوآنزای خوكی بوده كه حاصل تركیب ویروس‌های آلوده كننده انسانها، ‌خوكها و پرندگان و تولید یك زنجیره جدید ویروسی است.

این گزارش می‌افزاید: از سال 1940 بیش از 300 بیماری جدید شناخته شده است كه 60 درصد آنها از حیوانات به انسان منتقل شده‌اند و 70 درصد نیز ناشی از تماس با حیات وحش بوده‌اند.

دكتر دیوید مورل سخنران اكولوژی در دانشگاه كالج لندن ضمن ارائه این آمار خاطرنشان كرد: من انتظار ادامه ظهور بیماریهای جدید ناشی از تماس با حیوانات در قرن حاضر را می‌كشم.

دكتر ریچ می‌افزاید: در بخش‌های خاصی از جهان مثل جنوب شرق آسیا، انسانها در تماس بسیار نزدیك با پرنده‌ها و سایر حیوانات زندگی می‌كنند. وقتی انسانها تا این اندازه به حیوانات نزدیك می‌شوند احتمال انتقال ویروس از آنها به انسان بسیار بیشتر می‌شود.

این محقق می‌گوید: چنین تماس‌های نزدیك اغلب در شرایط نامطلوب اقتصادی صورت می‌گیرد بنابراین اقتصاد نقش مهمی در رشد این قبیل بیماری‌ها ایفا می‌كند.

طبق گزارش تلگراف، شهرسازی بعنوان یك فاكتور كلیدی در شیوع و گسترش این اختلالات و نابسامانی‌ها سبب شد انسانها برای اولین بار به مناطقی قدم بگذارند كه عاری از پیشرفت بود و بنابراین به حیوانات بیش از همیشه نزدیك شدند.

مورل تصریح كرد: قبل از اینكه جهان تا این اندازه ارتباط و اتصال درونی پیدا كند بیماریهای كشنده و نوپدید نمی‌توانستند به طور گسترده شیوع پیدا كنند اما حالا احتمال زیادی وجود دارد كه این بیماری‌ها بین كشورهای مختلف تنها ظرف چند روز منتشر شدند و شیوع پایداری رخ دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha