یک متخصص بیماری‌های قلب و عروق، زندگی شهری، استرس، کم تحرکی و رژیم غذایی ناسالم را از مهترین عوامل بروز بیماری‌های قلبی برشمرد.

دکتر منوچهر قارونی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو باایسنا، اظهار داشت: در قرن حاضر بیماری‌های قلبی بعد از تصادفات، شایع‌ترین علت مرگ و میر در جوامع انسانی هستند. در گذشته مرگ ومیر ناشی ازبیماریهای قلبی و سکته در سالمندان بالای 70 سال اتفاق می‌افتاد اما امروز شاهد مرگ‌های زیادی به علت بیماری‌های قلبی در افراد 30 سال به بالا هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: استرس، فشارخون بالا، هیجان، برخوردهای اجتماعی، حسادت و رقابت از پیامدهای زندگی شهری است که از جمله عوامل مهم در بروز بیماری‌های قلبی است.

وی ادامه داد: تبدیل زندگی روستایی به شهری مسئله‌ای اجتناب ناپذیر و غیرقابل تغییر است. وجود ترافیک و عصبانیت بعد از آن، صدای بوق ماشین باعث می‌شود بدون آن که ما اطلاع داشته باشیم باعث ایجاد استرس و تنگ شدن عروق و در نهایت منجر به سکته قلبی در افراد شویم.

دکتر قارونی اظهار داشت: استرس حاصل از زندگی شهری باعث تغییر در عادات غذایی شده است؛ به طوری که با اشتغال زنان بیرون از منزل، بیشتر افراد غذاهای فست فود را که حاوی چربی و مواد قندی زیاد است مصرف می‌کنند. این چربی‌ها با رسوب در رگ باعث بروز سکته‌های قلبی می‌شود.

این متخصص قلب افزود: در زندگی شهری یا صنعتی، کامپیوتر بسیاری از کارها را سریع و راحت‌تر از گذشته کرده و باعث کاهش فعالیت بدنی انسان‌ها شده است. امروزه افراد بیشتر از مغز خود استفاده می‌کنند و کمتر برای ورزش وقت می‌گذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha