چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 188659

افزایش ۵ درصدی شکایت‌های مردمی به دلیل خطاهای پزشکی بین سال ۹۳ تا ۹۴، موضوعی بود که چندی پیش قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی خبر داد موضوعی که در پی فوت مرحوم کیارستمی پررنگ‌تر شده است.

پزشکان همچنان معترض به مجازات حبس در قانون

سلامت نیوز:افزایش ۵ درصدی شکایت‌های مردمی به دلیل خطاهای پزشکی بین سال ۹۳ تا ۹۴، موضوعی بود که چندی پیش قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی خبر داد موضوعی که در پی فوت مرحوم کیارستمی پررنگ‌تر شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  خانه ملت،  خبر درگذشت عباس کیارستمی سینماگر بزرگ ایران شوک بزرگی بود نه تنها به جهت از دست دادن این چهره شناخته شده بلکه به دلیل مطرح شده موضوعاتی همچون تاثیرگذاری خطای پزشکی در تشدید بیماری و فوت وی، که واکنش های زیادی را به همراه داشت.

موضوع خطای پزشکی در روند درمان بیماری عباس کیارستمی بعد از فوت وی به موضوع جنجالی تبدیل شد تاجایی که بعد از درگذشت این کارگردان بزرگ سینما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی مصاحبه ای اعلام کرد اگر وزیر بهداشت مستقیما برای پیگیری وضعیت عباس کیارستمی به بیمارستان نمی‌رفت، ایشان فوت کرده بودند.

از سویی دیگر بهمن کیارستمی پسر مرحوم کیارستمی نیز در یادداشتی از وضعیت نابسامان و نبودن پزشک متخصص در نوروز که وی در بیمارستان بستری بود سخن گفت و دوستان کیارستمی نیز بارها اعلام کردند که وی از اشتباهات پزشکی عملش گلایه‌مند بود.

 

شرایط جسمانی کیارستمی متحمل سفر چند ساعته نبود

کیارستمی که برای جراحی ساده پولیپ روده وارد بیمارستان شد، سه بار مورد عمل جراحی قرار گرفت در نهایت طبق اظهارات نزدیکان وی بی‌نتیجه بودن درمانش وی را برآن داشت تا عزم سفر به فرانسه را داشته باشد تا پروسه درمان خود را در این کشور ادامه دهد اقدامی که به گفته علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اصلا پذیرفته شده نبود زیرا شرایط جسمانی وی  به گونه ای نبود که بتواند متحمل چندین ساعته پرواز باشد.

بعد از درگذشت عباس کیارستمی و داغ شدن موضوع خطای پزشکی در رسانه ها و حتی شبکه های اجتماعی، وزارت بهداشت برآن شد تا کمیته‌ای متشکل از نمایندگانی از قوه قضاییه، پزشکی قانونی، وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی در جلسات هیات رسیدگی انتظامی در نظام پزشکی ایجاد شود تا به پرونده وی رسیدگی کنند.

سیامک مره‌صدق و نماینده ویژه کمیسیون بهداشت در کمیته مذکور، با اشاره به نحوه بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی گفت: از آنجا که حجم پرونده به دلیل مدت طولانی درمان و بیماری زیاد است و قسمتی از درمان نیز خارج از ایران بوده، بررسی و اعلام نتیجه نهایی کارشناسان کمیته به زمان نیاز  دارد، درواقع بررسی این پرونده نزدیک به دو ماه زمان خواهد برد.

کمیته رسیدگی به پرونده پزشکی کیارستمی تاکنون دوبار تشکیل جلسه داده است اما گویا برخی از هواداران این کارگردان به ویژه هنرمندان در اظهاراتی جامعه پزشکی را متهم به بی دقتی در درمان بیماران کردند موضوعی که ابتدا با سخنان داریوش مهرجویی شروع شد و با واکنش یکی از پزشکان بیمارستان جم ادامه داشت؛ اقدامی که به گفته رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس در شان هیچ یک از دو قشر هنرمند و پزشک نیست، نوبخت در اظهارنظری اعلام کرد که دخالت‌های افراد غیرمسئول در مورد پرونده کیارستمی مشکلی را حل نمی‌کند و دو گروه نباید مطالبی را علیه یکدیگر در رسانه ها منتشر کنند.

 

سالانه 13 هزار پرونده خطای پزشکی تشکیل می شود

اما سوال اینجا است که تاچه اندازه خطای پزشکی در ایران رخ می دهد و منجر به نقص عضو یا فوت بیمار می شود؟ به گفته قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی سالانه 800 میلیون خدمات پزشکی به مردم ارائه می شود این در حالی است که بین 12 تا 13 هزار پرونده در خصوص خطاهای پزشکی در کشور تشکیل می شود که رقم بسیار پایینی به خاطر حجم بالای خدمات ارائه شده به مردم است، همچنین براساس آمارها میزان شکایات پزشکی در سال 94 نسبت به سال 93 رشد پنج درصدی داشته و بیشترین خطای پزشکی مربوط به پزشکان زنان و زایمان، جراحان عمومی و دندانپزشکان است.

اگرچه 12 تا 13 هزار پرونده خطای پزشکی در برابر خدمات 800 میلیونی که از سوی مراکز درمانی به مردم ارایه می شود پایین است اما نباید از این نکته غافل شد که حتی یک خطای پزشکی نیز پذیرفته شده نیست و نباید از آن گذشت، محمد نعیم امینی فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این زمینه می گوید: اگرچه حجم کار و مسئولیتی که در حوزه بهداشت و درمان مجلس وجود دارد بسیار زیاد است اما این تعداد خطای پزشکی نیز قابل پذیرش نیست.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری تعدد پرونده های مرتبط با خطاهای پزشکی، براین باور است: البته این تعداد پرونده خطای پزشکی سقف انتظاراتمان نبوده و باید تلاش کنیم این تخلفات را ریشه یابی کرده و درجهت رفع آن برآییم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یکی از علت‌های بروز خطاهای پزشکی را کمبود نیروی انسانی خواند و تصریح کرد: متناسب با این کمبودها باید برنامه ریزی شود زیرا گاهی به جهت کمبود نیروی انسانی بار مسئولیت عده‌ای بیشتر می شود لذا باید تامین کادر درمانی مورد توجه قرار گیرد؛ البته ناگفته نماند که برخی از این خطاهای پزشکی اجتناب ناپذیر است و در پیشرفته ترین سیستم های درمانی نیز درصدی به خطاهای پزشکی اختصاص دارد که این موضوعات از تخلف و قصور در حوزه پزشکی مجزا است.

 

مخالفت نمایندگان با مجازات حبس در قانون مجازات اسلامی برای پزشکان

در قانون مجازات اسلامی، اگر پزشکی مرتکب خطا شود در صورت صحت اشتباه، وی به حبس محکوم می شود، موضوعی که اگرچه با واکنش های زیاد پزشکان همراه بوده است اما به گفته یحیی کمالی پور  نه تنها مجازات‌های موجود در حوزه خطای پزشکی بازدارنده نیست بلکه همواره تلاش شده تا با دید اغماض به این موارد نگریسته شود به گونه ای که با جریمه یا تخفیف، پرونده تخلف مختومه شده است.

اما موضوع حبس در مجازات پزشکانی که مرتکب خطا می شوند موضوع داغی است که همچنان موجب اعتراض این قشر است تاجایی که پزشکان بارها عنوان کرده اند این ماده از قانون مانع از فعالیت پزشکی آنها شده زیرا دیگر امنیت شغلی نخواند داشت، در این میان حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است نباید این مجازات برای پزشکان درنظر گرفته شود این درحالی است که همچنان این حکم در قانون پابرجا است.

وی بر این باور است اگر راننده‌ای در یک سانحه تصادف منجر به فوت فردی شود این حادثه، قتل غیرعمد ‌تلقی شده و وی بازداشت نمی‌شود و به طور مثال پروانه تاکسی این شخص لغو می‌شود اما اگر در حادثه پزشکی، خطای غیرعمدی رخ دهد ممکن است حکم بازداشت برای وی درنظر بگیرند که البته حال مجلس به دنبال اصلاح مجازات حبس در قانون مجازات اسلامی برای پزشکان خواهد بود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس افزود: اگر همچنان مجازات حبس در قانون برای پزشکان پابرجا باشد این قشر دیگر اقدام به اعمال جراحی پرریسک نمی‌کنند که در مجموع این موضوع به ضرر جامعه خواهد بود.
 فوت عباس کیارستمی و حرف و حدیث ها در مورد تاثیر خطای پزشکی بر روند درمان و فوت وی به واسطه شهرت این کارگردان فراگیر شد و مسئولان را برآن داشت تا با اقدامی ضربتی این موضوع را بررسی کنند اما واقعیت آن است که تکلیف برخی از بیمارانی که از چنین شهرتی برخوردار نیستند و به واسطه برخی خطاهایی که ممکن است حتی سهوی هم رخ دهد یا نقص عضو شده یا فوت می کنند، چیست؟ بیمارانی که به امید درمان به مراکز درمانی مراجعه می کنند اما گاهی به جهت بی دقتی پزشک یا فشار کاری که بر وی متحمل شده، آسیب می بینند و پرونده پزشکی آنها نیز در سکوت بسته می شود بدون آنکه بررسی این پرونده ها در بسیاری مواقع، نتیجه ای دربرداشته باشد.

حال باید منتظر ماند تا پرونده پزشکی عباس کیارستمی به نتیجه برسد و مشخص شود که آیا به واقع خطای پزشکی در این پرونده تاثیرگذار بوده یا خیر، در این میان امید است که مسئولان وزارت بهداشت نیز نه تنها نسبت به پرونده پزشکی این کارگردان بزرگ سینما، بلکه نسبت به همه پرونده های پزشکی حساس بوده و با چنین دقتی شکایت های مردمی مورد رسیدگی قرار گیرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha