پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 188748

سلامت نیوز:قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور از تنزل جایگاه پرستاری در معاونت پرستاری وزارت بهداشت به شدت گلایه کرد و گفت: به رغم ادعای دوستان مبنی بر ارتقای جایگاه پرستاری اما باید اذعان داشت اختیارات پرستاری در سطح مدیریت بیمارستان ها و دانشگاه ها محدود شده است.

محمد شریفی مقدم درگفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری در پاسخ به اظهارات معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: ایشان دراجلاس مشترک روسای دانشکده‌های پرستاری و مدیران پرستاری دانشگاه‌ها اعلام کردند که جایگاه مدیریت پرستاری نسبت به قبل ارتقا پیدا کرده اما تحولات اخیر در ساختار بیمارستان ها و دانشگاهها خلاف این را نشان می دهد.


وی گفت: ایشان در صحبت های خود استناد کرده که اکنون مدیر چند بیمارستان و معاونت دانشگاهها از پرستاران هستند که در حقیقت این ربطی به جایگاه پرستاری ندارد.


قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه بعد از این تشکیل معاونت پرستاری ، جامعه پرستاری انتظار داشتند ارتقایی هم در جایگاههای مدیران ایجاد شود ، افزود: اما چنین نشد و به طور زیرکانه با وجودیکه جایگاه سایر روسا در بیمارستانها ارتقا یافت اما مدیریت پرستاری تنزل یافت و حتی اختیارات گذشته را هم ندارند.


وی با بیان اینکه در نمودار سازمانی بیمارستانهای کل کشور قبلا رییس بیمارستان و دوزیر مجموعه مدیر پرستاری و مدیر بیمارستان وجود داشت اظهار داشت: هر کدام از این مدیران یک زیرمجموعه داشتند مثلا زیر مجموعه مدیر بیمارستان رییس خدمات، رییس حسابداری و رییس کارکنان اداری بود.


شریفی مقدم افزود: اما در دوره جدید طی یک حرکت سه معاونت در زیرمجموعه رئیس بیمارستان به نام های معاونت آموزشی، معاونت پشتیبانی و معاونت درمان تشکیل شد که اکنون مدیر بیمارستان معاون پشتیبانی شده و زیر مجموعه آن مدیر خدمات، مدیر اداری و مدیر مالی هستند.


وی گفت: در این تقسیم بندی جدید هر کدام از این گروهها  یک سطح بالا آمدند اما نکته ظریف که خیلی زیرکانه انجام شده، این است که مدیر پرستاری بیمارستان که قبلا بی واسطه به رییس بیمارستان متصل بوده، در چارت سازمانی جدید زیر مجموعه ای از معاونت درمان بیمارستان بوده و باید با واسطه ی معاونت درمان به رئیس بیمارستان ارتباط برقرار کند.


قائم مقام سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: بنابراین سایر مدیران ارتقا یافتند اما مدیر پرستاری زیرمجموعه ای از معاونت درمان شد و الان هم که در سطح مدیر خدمات عمومی بیمارستان کاملا تنزل یافته است.


وی  اظهار داشت: در این شرایط متاسفانه دیگر در سطح دانشگاه ها هم معاونت پرستاری نداریم مثلا در برخی دانشگاه ها  قبلا مدیرپرستاری داشتیم اما درحال حاضر در برخی از شهر ها کارشناس مسئولانی وظیفه دار این سمت بوده و اختیار کمی دارند و  اگر در گذشته زیرنظر معاونت درمان بودند اکنون کاملا سردرگم هستند.


شریفی مقدم تاکید کرد: ساختار جدید مدیریت پرستاری در بیمارستان و دانشگاهها نشان می دهد هیچ اقدام بزرگی در حوزه پرستاری انجام نشده است و در حقیقت اکنون معاونت پرستاری یک معاونت بی ریشه است چون ریشه آن باید در بیمارستان و دانشگاه باشد اما مانند یک درختی است که اگر به آن دست بزنیم خواهد افتاد و وزارت بهداشت هم اعتقادی به این معاونت ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha