چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 18883

پژوهشگران آمریکایی نوعی ماهیچه بیونیک را توسعه داده اند که می تواند حرکات پلک چشم را در بیمارانی که اعصاب صورت آنها دچار آسیب شده است بازگرداند.

بیمارانی که از سکته مغزی، فلجی و یا جراحات وارده به اعصاب صورت رنج می برند قادر به باز و بستن چشم و یا پلک زدن نیستند. عدم توانایی در پلک زدن موجب بروز مشکلاتی در سلامت چشم می شود.

اکنون محققان مرکز پزشکی دیویس در دانشگاه کالیفرنیا تکنیکی را ارائه کرده اند که می تواند برای توسعه ماهیچه های مصنوعی استفاده شود. این تکنیک، ترکیبی از الکترودها و پلیمرهای سیلیکونی است که حتی می تواند برای ساخت ماهچیه های سایر قسمتهای بدن نیز به کار رود.

این ماهیچه های بیونیک برپایه "پلیمرهای الکترواکتیو مصنوعی" (EPAM) قرار دارند و می توانند موجب پلک زدن شوند.

این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: "این اولین نوع از ماهیچه های مصنوعی برای یک سیستم بیولوژیکی است. ماهیچه های صورت به نیروهای نسبتا پایینی نیاز دارند که بسیار کمتر از نیروی مورد نیاز برای حرکت انگشتان و یا باز و بسته کردن یک بازو است."

براساس گزارش سافت پدیا، این سیستمهای ماهچیه ای مصنوعی همانند ماهیچه های طبیعی هستند و می توانند به روشهای مختلفی به نیروی اولیه ای که دریافت می کنند پاسخ دهند. به همین دلیل می توانند برای سایر قسمتهای بدن نیز مفید باشند و برای مثال به خندیدن و یا کنترل مثانه کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha