رئیس انجمن داروسازان ایران اعلام لیست داروهای در حال انقضاء​ را مرسوم دانست و گفت: این اقدام داروخانه اشکالی ندارد و از دور ریختن دارو و ارز کشور جلوگیری می‌کند در حالی که عضو کمیسیون بهداشت مجلس این اقدام داروخانه‌ها را غیر اخلاقی عنوان کرد.

اعلام فهرست داروهای در حال انقضاء به پزشکان؛ امری غیراخلاقی یا مرسوم ؟

سلامت نیوز:رئیس انجمن داروسازان ایران اعلام لیست داروهای در حال انقضاء​ را مرسوم دانست و گفت: این اقدام داروخانه اشکالی ندارد و از دور ریختن دارو و ارز کشور جلوگیری می‌کند در حالی که عضو کمیسیون بهداشت مجلس این اقدام داروخانه‌ها را غیر اخلاقی عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، اخیرا نامه‌ای از از سوی مسئول فنی داروخانه بیمارستان 215 تختخوابی بیستون کرمانشاه به یکی از پزشکان بیمارستان ارسال شده که در آن از پزشک خواسته شده به دلیل اینکه تاریخ انقضاء برخی داروها رو به پایان است برای بیماران این داروها تجویز شود که به تاریخ انقضا نرسد و زودتر تمام شود.

رهبر مژدهی آذر، ‌رئیس انجمن داروسازان ایران در این زمینه گفت: این اقدام داروخانه اشکالی ندارد زیرا به بیمارستان یادآوری کرده که چنین داروهایی را در داروخانه موجود دارد و با توجه به نزدیک بودن تاریخ انقضا داروها، از بیمارستان درخواست کرده که بیماران نیازمند به این داروها را به این داروخانه ارجاع دهند.

وی با تاکید بر اینکه ارسال نامه داروخانه به بیمارستان مبنی بر نزدیکی تاریخ انقضاء اشکال و ایرادی ندارد، افزود: با توجه به اینکه تاریخ داروها به پایان نرسیده است این کار اشکالی ندارد و صرفا یادآوری محسوب می‌شود زیرا در مجلات علمی دنیا هم تبلیغات بسیاری برای داروها وجود دارد.

‌رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: داروخانه با ارائه این نامه به بیمارستان و پزشک یادآوری می‌کند که در این داروخانه برخی داروها مانند آسپرین، داروی قلبی و آنتی بیوتیک به میزان لازم موجود و تاریخ انقضای آن نیز نزدیک است بنابراین اگر بیماری احتیاج داشت برای وی تجویز کنند.

اعلام لیست داروهای در حال انقضاء​ مانع دور ریختن ارز کشور

مژدهی آذر یادآور شد: باید بین پزشکان و داروخانه‌ها چنین همکاری و تعاملی وجود داشته باشد نه اینکه داروخانه اجازه دهند تاریخ انقضای دارو به پایان رسد و آن را دور بریزند زیرا ارز کشور از دست می‌رود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با ارسال چنین نامه‌ای پزشک ترغیب به تجویز آن داروها نمی‌شود و اگر بیماری نیاز به دارویی داشته باشد پزشک باید آن دارو را تجویز کند، افزود: پزشک نباید با دیدن چنین نامه‌ای نسبت به تجویز دارو ترغیب شود. متاسفانه تاریخ انقضای بسیاری از داروها در برخی داروخانه‌ها می‌گذرد اما هیچ کس اطلاعی از این موضوع ندارد در حالی که بسیاری از بیماران به دنبال چنین داروهایی همه داروخانه‌ها و شهرها را جستجو می کنند و هیچ کس از موجودی این دارو در داروخانه اطلاعی ندارد.

ارسال نامه به بیمارستان غیر اخلاقی است

این در حالی است که حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت مجلس چنین اقدامی را غیراخلاقی دانست و گفت: ارسال نامه مبنی بر نزدیک شدن تاریخ انقضاء دارو به بیمارستان کار غیر اخلاقی است و اگر ثابت شود قابل برخورد قانونی است.

وی در مورد اینکه آیا پزشکان بیمارستان در صورت مواجهه شدن با چنین نامه‌ای نسبت به تجویز بی مورد داروها ترغیب نمی‌شوند؟ افزود: با وجود تاکید و اصرار مسئول فنی داروخانه مبنی بر تجویز داروهای در حال انقضاء پزشکان بی دلیل دارویی برای بیمار تجویز نمی‌کنند. معمولا برخی مواقع داروهای موجود و در حال انقضاء خود را به بیمارستان اعلام می‌کنند و یک یادآوری به بیمارستان محسوب می‌شود.

شهریاری در مورد برخورد با داروخانه‌هایی که چنین اقدامی انجام می‌دهند، گفت: بعید است که با داروخانه‌هایی که نامه‌ای به بیمارستان می دهند برخورد شود زیرا بالاخره داروخانه موظف است لیست داروهای در حال انقضاء خود را به بیمارستان اعلام کند.

اعلام لیست داروهای در حال انقضاء​ مرسوم است

مژدهی‌آذر در ادامه گفت‌وگوی خود تصریح کرد: امروز ما بسیاری از افراد را داریم که به دنبال یک شربت تمام کشور را زیر پا می‌گذراند بنابراین وقتی داروخانه‌ای موجودی داروهای خود را اعلام می کند بیمار و پزشک راحت تر می‌توانند آن دارو را تجویز و تهیه کنند برهمین اساس داروخانه مذکور نه تنها کار اشتباهی انجام نداده بلکه بسیار خوب عمل کرده که داروهای موجود خود را اعلام کرده که مردم در پی دارو نگردند.

این مقام مسئول در انجمن داروسازان ایران، اعلام لیست داروهای در حال انقضاء را مرسوم دانست و ادامه داد: داروخانه‌ها داروهای کمیاب موجود در واحد خود را به بخش داروهای وزارت بهداشت اطلاع می‌دهند مثلا داروخانه‌ای اعلام می‌کند که فلان شربت کمیاب در کشور را موجود دارد که البته تاریخ انقضای آن نزدیک است زیرا اگر این اعلام صورت نگیرد داروخانه‌ها باید پس از مدتی داروهای تاریخ گذشته و مورد نیاز مردم را دور بریزند که این کار از سویی ارز کشور را از بین می برد و از سوی دیگر بیمار به نیاز دارویی خود دسترسی پیدا نمی‌کند.

مصرف داروهای تاریخ گذشته در جنگ

مژدهی آذر نسبت به مصرف داروهای تاریخ مصرف گذشته نیز گفت: وحی منزل نیست که اگر تاریخ دارو 25 مرداد به پایان می‌رسد دارو را دور بریزیم. در زمان جنگ با توجه به شدت تحریم های دارویی دستور دادند بسیاری از داروهای تاریخ گذشته را مصرف کنند.

وی در مورد عوارض مصرف داروهای تاریخ گذشته اظهار کرد: مصرف برخی از اقلام دارویی تاریخ گذشته مانند آنتی بیوتیک‌ها عوارض دارد که شاید به دو یا سه قلم دارو برسد اما خیلی از داروهای مسکن، ویتامین‌ها و مکمل‌های دارویی وجود دارند که پس از گذشت تاریخ مصرف باز هم تا مدتی می‌توان آنها را مصرف کرد و اشکالی ندارد. در برخی از کشورها حتی وقتی تاریخ انقضای دارو به پایان رسید آن را بررسی و مشاهده کردند که هنوز هم در ترکیبات شیمیایی آن اشکالی ایجاد نشده و قابلیت مصرف دارند.

عدم آشنایی و آگاهی پزشکان از سامانه 1490

مژدهی آذر در مورد کسب درآمد داروخانه‌ها از اعلام داروهای در حال انقضا خود به بیمارستان‌ها گفت: در هر کاری منفعت اقتصادی مورد توجه است بنابراین اعلام داروهای موجود داروخانه برای آن واحد دارویی و هم برای بیمار در حال جستجوی دارو، سودآور است.

رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: با توجه به اینکه وزارت بهداشت سامانه 1490 را برای دسترسی به داروهای کمیاب معرفی کرده است اما هنوز بسیاری از مردم و حتی پزشکان با این سامانه آشنایی ندارند و به صورت نامه نگاری نیازهای خود را اعلام می‌کنند که به عنوان مثال داروخانه مذکور نیز داروهای موجود و در حال انقضای خود را به بیمارستان‌ها و پزشکان اطراف خود معرفی و اعلام کرده است.

وی تاکید کرد: فردی که این نامه داروخانه را در فضای مجازی منتشر کرده کار اشتباهی انجام داده است زیرا اکثر داروخانه‌ها 6 ماه پیش از رسیدن به تاریخ انقضای دارو، موجودی آن را به شرکت داروساز و پزشکان و بیمارستان‌های اطراف اعلام می‌کنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha