همه ما در مسیر زندگی‌مان با افرادی که فکرهای مسمومی دارند روبه‌رو شویم. حتما می‌دانید منظور من کدام دسته از افراد هستند؛ کسانی که همیشه از شرایط خود ناراضی‌اند و از همه چیز شکایت دارند. مدام دیگران را قضاوت و در موردشان شایعه‌پراکنی می‌کنند و همواره در مورد این‌که چقدر همه چیز بد است حرف می‌زنند. معمولا در معاشرت با دیگران به آنها می‌گویند که آرزوهای‌شان محال است و سعی می‌کنند آنها را از رسیدن به هدف‌های‌شان منصرف کنند. واضح است که این رفتار نشان‌دهنده این است که این افراد دوست دارند دیگران را در سطح خودشان پایین نگه دارند.

۳ نکته برای رهایی از آدم‌های مسموم

سلامت نیوز:همه ما در مسیر زندگی‌مان با افرادی که فکرهای مسمومی دارند روبه‌رو شویم. حتما می‌دانید منظور من کدام دسته از افراد هستند؛ کسانی که همیشه از شرایط خود ناراضی‌اند و از همه چیز شکایت دارند. مدام دیگران را قضاوت و در موردشان شایعه‌پراکنی می‌کنند و همواره در مورد این‌که چقدر همه چیز بد است حرف می‌زنند. معمولا در معاشرت با دیگران به آنها می‌گویند که آرزوهای‌شان محال است و سعی می‌کنند آنها را از رسیدن به هدف‌های‌شان منصرف کنند. واضح است که این رفتار نشان‌دهنده این است که این افراد دوست دارند دیگران را در سطح خودشان پایین نگه دارند.


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله خلاقیت،وقتی در شیکاگو معلم تاریخ کلاس اول دبیرستان بودم، بعد از مدتی تصمیم گرفتم به سالن استراحت معلم‌ها که خودم به آن لقب افتضاح را داده بودم، نروم. بدتر از دود سیگار که به صورت مداوم در این سالن استشمام می‌شد، موج افکار و احساس‌های منفی بود که حالم را بد می‌کرد. جمله‌هایی مثل: «می‌تویند باور کنید اونا الان از ما چی می‌خوان؟»، «من سیمونز رو امسال در درس ریاضی رفوزه می‌کنم، به نظرم اون بچه یک خانواده تروریسته.»، «امکان نداره بتونی به این بچه‌ها درس بدی، اونا غیرقابل تحملن.»

و داستان این انتقادها، قضاوت‌های منفی، سرزنش‌ها و شکایت‌ها هر روز ادامه داشت. من هم نمی‌خواستم در جریان این امواج منفی باشم. در عین حال هم می‌دانستم در این فضایی که به وجود آمده برای من خیلی سخت‌تر خواهد بود که بخواهم استادی مثبت و باانرژی باشم. خوشبختانه خیلی زود با تعدادی از معلم‌ها که در کتابخانه و غذاخوری دور هم جمع می‌شدند آشنا شدم؛ کسانی که در مورد کار خود شور و اشتیاق زیادی داشتند و معتقد بودند می‌توانند بر همه مشکلات غلبه کرده و هر مشکلی را حل کنند. رابطه‌ام را رفته رفته با آنها بیشتر کردم و سعی داشتم ایده‌هایی را که می‌گویند، در کارم اجرا کنم. به این ترتیب بود که توانستم چند کلاس هم در دانشگاه شیکاگو بردارم. و درنهایت دانش‌آموزان به من به عنوان بهترین معلم سال رای دادند. مسلما اگر من می‌خواستم همچنان سرگرم بحث‌های افتضاح سالن استراحت معلم‌ها باشم، هیچ‌گاه به این‌جا نمی‌رسیدم.
 
اجازه ندهید آدم‌ها با فکر‌های مسموم‌شان شما را آلوده کنند
همه ما در مسیر زندگی‌مان با افرادی که فکرهای مسمومی دارند روبه‌رو شویم. حتما می‌دانید منظور من کدام دسته از افراد هستند؛ کسانی که همیشه از شرایط خود ناراضی‌اند و از همه چیز شکایت دارند. مدام دیگران را قضاوت و در موردشان شایعه‌پراکنی می‌کنند و همواره در مورد این‌که چقدر همه چیز بد است حرف می‌زنند. معمولا در معاشرت با دیگران به آنها می‌گویند که آرزوهای‌شان محال است و سعی می‌کنند آنها را از رسیدن به هدف‌های‌شان منصرف کنند. واضح است که این رفتار نشان‌دهنده این است که این افراد دوست دارند دیگران را در سطح خودشان پایین نگه دارند. تنها یک تماس تلفنی یا چت با این افراد در روز کافیست تا تمام طول روز با استرس و تنش گذرانده شود. این اتفاقات برای شما هم آشنا است؟


شاید این افراد جز همکاران شما یا این‌که در جمع دوستان یا اعضای خانواده‌تان باشند. مهم نیست که این‌ها دقیقا چه کسانی هستند؛ مساله مهم این است که می‌توانند با قدرتی که دارند انرژی، ایمان، انگیزه و اعتماد به نفس‌تان را برای رسیدن به هدف‌های‌تان بگیرند و شما را از زندگی رویایی‌تان دور کنند. مطمئن باشید که اگر به آنها اجازه دهید، این اتفاق حتما می‌افتد. ترفندهای زیر سه راهنمایی باارزش و تاثیرگذار است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها خود را از شر این تاثیرات منفی خلاص کنید.
 
۱. افراد مسموم دور و برتان را بشناسید و بفهمید چطور جلوی پیشرفت‌تان را می‌گیرند
لیستی از افرادی که دائم با آن‌ها در ارتباط هستید تهیه کنید؛ اعضای خانواده، همکاران، دوستان، همسایه‌ها و افرادی که در گروه‌های مختلف با آنها در ارتباط هستید. بعد از این‌که لیست افراد آماده شد، جلوی آنهایی که همیشه فکرهای منفی دارند و از همه چیز شاکی هستند یک علامت منفی (ـ) و در کنار آن‌هایی که پرشور و با انرژی هستند، یک علامت (+) بگذارید. زمانی‌که در مورد مثبت یا منفی بودن این افراد به نتیجه رسیدید، تکلیف‌تان در مورد آنها روشن می‌شود؛ شاید همکاران شما در دسته افرادی هستند که فکرهای مسموم دارند، شاید این دوستان ما هستند که در مقابل انجام هر کاری با شما مخالفت می‌کنند یا این‌که اعضای خانوداه‌تان مدام به شما انرژی منفی می‌دهند و اعتماد به نفس‌تان را پایین می‌آورند. زمانی‌که این افراد را شناسایی کنید، با دقت در رفتار، طرز فکر و حرف‌هایی که به زبان می‌آورند، می‌توانید بفهمید چه تاثیری در زندگی‌تان دارند و چطور شما را از رسیدن به زندگی ایده‌آل‌تان باز می‌دارند.

 
۲. با این افراد وقت نگذرانید
باور کنید که اگر تنها بمانید خیلی بهتر از این است که وقت خود را با افرادی بگذرانید که شما را قربانی فکر بیمار و خواسته‌های سطح پایین‌شان می‌کنند. می‌دانم که گفتن این جمله خیلی راحت‌تر از عمل کردن به آن است، مخصوصا اگر این افراد از دسته همکاران و دوستان‌تان باشند. ممکن است شما نتوانید این افراد را همین الان از زندگی‌تان حذف کنید اما حداقل می‌توانید زمان کمتری را با آنها سپری کنید. یادتان باشد که همیشه راهی وجود دارد و هیچ‌چیز غیرممکن نیست.
اگر محیط کارتان پر از این افراد مسموم است، شاید بتوانید محل کارتان را عوض کنید. بازار کار خراب است؟ توانایی‌های خود را آن‌قدر بالا ببرید که بهترین گزینه برای انتخاب کارفرمایان باشید. اگر فکرهای مخرب اعضای خانواده‌تان جلوی پیشرفت شما را می‌گیرد، با آنها صحبت کنید و بگویید که چقدر فکرها و رفتارهای منفی‌شان در زندگی شما تاثیر منفی دارد. اگر به حرف‌تان گوش نمی‌دهند یا برای احساس‌تان ارزش قائل نمی‌شوند، رابطه‌تان را با آن‌ها هم کم کنید. باور کنید این اتفاق، به همین اندازه که می‌گویم آسان و شدنیست. شما حق دارید که تمامی افرادی که اعتماد به نفس‌تان را پایین می‌آورند و مانعی برای رسیدن شما به ایده‌آل‌ها هستند، از زندگی‌تان حذف کنید؛ این حق طبیعی شماست.
 
۳. اطراف‌تان را با آدم‌های مثبت پر کنید
این ساده‌ترین راه برای فرار از افراد منفی و فکرهای مسموم است؛ اطراف خود را با افراد مثبت پر کنید. تلاش کنید تا جایی که می‌توانید اطراف‌تان را با آدم‌ای پرانرژی، مثبت‌اندیش، قوی و با اراده که به شما اعتقاد دارند و برای رسیدن به زندگی رویایی تشویق‌تان می‌کنند، پر کنید. افراد موفقی را که به چیزهای باارزشی در زندگی‌شان دست یافته‌اند، پیدا کنید. یکی از موثرترین راه‌هایی که برای‌تان شادی و موفقیت در زندگی به همراه می‌آورد، معاشرت با افرادیست که شما را به وجد می‌آورند، حمایت‌تان می‌کنند و ایده‌های مناسبی برای رسیدن به هدف‌های‌تان به شما می‌دهند.
 
افراد موفق را کجا می‌توان پیدا کرد؟
به گروه‌های حرفه‌ای و موفق بپیوندید. در کنفرانس‌ها و برنامه‌های حرفه‌ای شرکت کنید. اگر جوان هستید، به سازمان مدیران جوان یا کارآفرینان جوان بپیوندید. برای موقعیت‌های مدیریتی داوطلب شوید. در سمینارها، کنفرانس‌ها، اردوها و برنامه‌هایی که مدیریت‌شان با افراد موفقی است که به آن‌چه شما می‌خواهید رسیده‌اند، شرکت کنید. زندگی‌تان آن‌قدر متحول می‌شود که دیگر وقتی برای گذراندن با افراد مسموم نخواهید داشت. کسی چه می‌داند؟ شاید موفقیت شما اطرافیان‌تان را هم که فکرهای منفی دارند تشویق کند که برای رسیدن به هدف‌های‌شان آستین‌ها را بالا بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha