اگرچه طب سنتی و طب نوین خیلی وقت‌ها به كمك هم می‌آیند و می‌توانند مكمل هم باشند اما اینكه حاكمیت سلامت در دست پزشكان آموزش دیده در طب نوین است.

سد مافیای دارو و طب شیمیایی در مسیر گرایش جامعه به طب سنتی

سلامت نیوز:اگرچه طب سنتی و طب نوین خیلی وقت‌ها به كمك هم می‌آیند و می‌توانند مكمل هم باشند اما اینكه حاكمیت سلامت در دست پزشكان آموزش دیده در طب نوین است...

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، اگرچه طب سنتی و طب نوین خیلی وقت‌ها به كمك هم می‌آیند و می‌توانند مكمل هم باشند اما اینكه حاكمیت سلامت در دست پزشكان آموزش دیده در طب نوین است موجب شده تا آب طب سنتی و طب نوین در یك جوی نرود و مافیایی كه سودشان در طب نوین و تجارت داروهای گران‌قیمت و مضر شیمیایی است مانع از گرایش جامعه به سمت طب سنتی شوند؛‌ این موضوعی است كه عضو شورای عالی سازمان نظام پزشكی كشور هم آن را تأیید می‌كند.

به رغم آنكه توانایی طب سنتی برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها به اثبات رسیده است اما دست‌های پنهانی در تلاشند كه میان طب سنتی و طب نوین تقابل ایجاد و با اظهار نظرهایی غیر‌علمی چهره طب سنتی را تخریب كنند. این تلاش‌ها تا جایی پیش رفت كه وزیر بهداشتی كه خودش یك عطار‌زاده است معاونت طب سنتی وزارتخانه‌اش را منحل كرد و آن را به یك دفتر كوچك تنزل داد. هاشمی دلیل این كار را نارضایتی از اقداماتی دانست كه تاكنون صورت گرفته است. هاشمی در عین حال كارش را تنزل جایگاه طب سنتی در جامعه نمی‌داند و به رغم تبدیل یك معاونت به دفتر بازهم تأكید می‌كند این كار تنزل نیست؛ ما از طب سنتی حمایت می‌كنیم. ایرج حریرچی، سخنگوی وزارتخانه هم در پاسخ به ابهاماتی كه درباره این اقدام ناگهانی این وزارتخانه در انحلال یك معاونت و تقدیم جایگاهش به معاونت اجتماعی وزارت بهداشت وجود داشت، گفت: اگرچه به طور اسمی معاونت طب سنتی و اسلامی به دفتر تبدیل شده، ‌اما با توجه به جایگاه مدیریتی، مدیر‌كلی و مشاوره وزیر همچنان در سطح وزارت و جایگاه آن همانند جایگاه معاونت است. باوجود اینها همچنان در سطح وزارت بهداشت شاهد مقاومتی در برابر طب سنتی هستیم تا جایی كه داریوش طاهرخانی، عضو شورای عالی سازمان نظام پزشكی كشور كه خودش هم یك پزشك است، تأكید می‌كند: مافیای دارویی كشور، امكان برخورداری مردم از حمایت‌های بیمه‌ای در رجوع به طب سنتی را بسیار دشوار كرده‌ است.
 
بی‌مهری‌های وزارت پزشكان طب نوین به طب سنتی
انحلال معاونت طب سنتی وزارت بهداشت تنها بی‌مهری وزارت پزشكان طب نوین به طب سنتی نیست. معاونت طب سنتی- اسلامی وزارت بهداشت اردیبهشت92 ایجاد شد. در سیاست‌های كلی «سلامت» كه در فروردین 93ابلاغ شد، بخشی هم به طب سنتی اختصاص دارد. با روی كار آمدن دولت یازدهم محمود خدادوست در سمت معاون طب سنتی ابقا شد. اما لغو مصوبه تأسیس دانشگاه طب سنتی - اسلامی در اسفند 92 نشان داد اگرچه وزیر بهداشت یك عطارزاده است اما انگار به طب مدرنی كه با آن پرورش یافته بیشتر از شغل و رویكرد پدری‌اش وابسته است. چند روز پیش هم رضا ملك‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در سمینار تازه‌های هپاتیت C و تدوین پروتكل درمان آن در ایران، حجامت، اعتیاد تزریقی، خالكوبی، تصادف، دریافت خون و مشتقات خونی مبتلایان به هپاتیت C را از جمله عوامل ابتلا به این بیماری عنوان كرد. این در حالی است كه رضا منتظر، پزشك، مؤلف و پژوهشگر طب سنتی درباره اظهارات اخیر معاون تحقیقات وزارت بهداشت درباره عوامل ابتلا به هپاتیت C می‌گوید: این نخستین بار نیست كه یك مقام مسئول در وزارت بهداشت و درمان، حجامت را با خالكوبی یا روابط جنسی مشكوك همسنگ دانسته و آن را زمینه‌ساز ابتلا به هپاتیت و ایدز معرفی می‌كند. از این نظر این خبر برای ما تازگی ندارد اما سال‌ها قبل كه این ادعاها مطرح شد اعلام كردیم تحقیقاتی را كه رابطه حجامت با هپاتیت یا ایدز را اثبات می‌كند ارائه دهند با وجود این تا امروز سندی ارائه نشده است.
 
سهم 70 درصدی داروهای گیاهی در درمان آلمانی‌ها
حالا دیگر تمام پژوهشگران طب نوین هم تأیید می‌كنند كه طب سنتی با كمترین عوارض توانایی بیشتری برای درمان بسیاری از بیماری‌ها دارد و از سوی دیگر چون این طب بر پیشگیری تمركز دارد هزینه‌های سلامت جوامع را تا حد زیادی كاهش می‌دهد. بر همین اساس در كشوری مانند آلمان 70 درصد از داروها گیاهی هستند و در برخی كشورها مانند هند و چین نیمی از خدمات سلامت بر پایه طب سنتی انجام می‌شود. بنا به تأكید طاهرخانی، متولیان نظام سلامت كشور باید بدانند كه طب سنتی در تقابل با طب نوین نیست، بلكه در كنار آن می‌تواند سلامت جامعه را ارتقا دهد. وی می‌افزاید: اگر تاریخ پزشكی كشور را ورق بزنیم، خواهیم دید كه حكیمان گذشته این سرزمین، با اصلاح «تغذیه» و «سبك زندگی» افراد، بیماری‌ها را از آنها دور می‌كرده‌اند. و در واقع با شناسایی «عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت»، سلامت جامعه خویش را تدبیر می‌نمودند. طاهرخانی تأكید می‌كند: امروز در كشورهای توسعه یافته، سیاستگذاران سلامت مسیر گذشتگان ما را در دستور كار خود قرار داده‌اند و با كمك عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، تهدیدهای سلامتی جوامع را شناسایی و برای كنترل و اصلاح آنها برنامه‌ریزی می‌نمایند. اما جای تأسف بسیار است كه در كشور ما كه دارای غنی‌ترین پیشینه در طب سنتی است، سیاستگذاران سلامت اقدامی عملی برای استفاده شهروندان از این ذخایر غنی انجام نمی‌دهند.
 
دارو و درمانی كه بیمه نیست
یكی از اصلی‌ترین مصادیق بی‌مهری نسبت به طب سنتی و داروهای گیاهی عدم حمایت بیمه از خدمات این طب و همچنین داروهای گیاهی است. همین امر هم موجب می‌شود بیمارانی كه برای اغلب خدمات طب مدرن و داروهای شیمیایی با عوارض متعدد تحت پوشش بیمه‌های پایه و تكمیلی هستند برای درمان‌های طب سنتی با مشكل مواجه شوند. به گفته طاهرخانی شورای عالی بیمه كشور هر از چند گاهی تعداد داروهای تحت پوشش خود را افزایش می‌دهد، اما تاكنون اقدام مؤثری برای پوشش بیمه‌ای داروهای طب سنتی كه غالباً با منشأ طبیعی هستند و عوارض‌شان عموماً كمتر از تركیبات شیمیایی است، انجام نداده است.
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشكی كشور با اشاره به اینكه چهره واقعی طب سنتی با آنچه كه برخی سودجویان از آن به تصویر كشیده‌اند، بسیار متفاوت است، تأكید می‌كند: مافیای دارویی كشور، امكان برخورداری مردم از حمایت‌های بیمه‌ای در رجوع به طب سنتی را بسیار دشوار نموده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha