رییس سازمان نظام پرستاری كشور با بیان اینكه تغییر لباس فرم پرستاری با دستور، ‌ابلاغیه و حتی قانون امكانپذیر نمی‌باشد، گفت: لباس فرم پرستاران (از نظر میزان كوتاه و بلندی مانتو، رنگ لباس و غیره) باید ریشه در اقتدار حرفه‌ای پرستاران داشته باشد.

غضنفر میرزابیگی در همایش نظام پرستاری در جایگاه حرفه‌ای با بیان اینكه با موافقت دكتر لنكرانی و وزیر وقت فعالیت‌هایی در خصوص طراحی لباس پرستاران صورت گرفته است، اظهار كرد: در رابطه با رسیدن به فرمی واحد برای پرستاران كارهای بزرگی انجام شده تا استانداردهای بین‌المللی و خواسته‌های پرستاران در آن لحاظ شود.

وی با اشاره به مشكلات حقوقی پرستاران در بخش خصوصی گفت: در بند نخست آیین نامه قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی به كاهش ساعت كار حداكثر 8 ساعت در هفته به تناسب سنوات خدمتی كار در بخش‌های غیرمتعارف توجه شده است كه این امر در بخش غیردولتی هم صادق است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برای سختی كار دو امتیاز، برای نوبت كاری یك امتیاز و برای سابقه خدمت پنج امتیاز منظور شده است و ایام شب كاری و تعطیلات با ضریب 5/1 محاسبه می‌شود. بدین ترتیب 12 ساعت خدمت در شیفت شب 18 ساعت محاسبه می‌شود.

رییس سازمان نظام پرستاری كشور با بیان اینكه در این آیین نامه یك ساعت هم برای تعویض و تحویل شیفت ملحوظ شده است، گفت: این قانون برای تمام پرستاران شاغل در بخش دولتی، غیر دولتی، خیریه، لشگری و كشوری است.

میرزابیگی با بیان اینكه پرستاران بخش روانی و سوختگی هم می‌توانند از دو ماه مرخصی در سال استفاده كنند، گفت: همچنین بر این اساس بیش از 12 ساعت شیفت كاری مستمر و بیش از 100 ساعت اضافه كار در ماه ممنوع است.

وی در ادامه در ارائه گزارشی از عملكرد هفت ساله سازمان نظام پرستاری، شكل گیری هیات مدیره‌ها و شورای عالی سازمان، تدوین و ابلاغ شرح وظایف شورای عالی و هیات مدیره‌ها، عضویت 90 هزار پرستار به صورت داوطلب در سازمان را از جمله دستاوردهای این سازمان برشمرد و افزود: طی هفت سال گذشته به طور همزمان كارت عضویت برای تمام اعضا صادر، سیستم‌های عضویت و دبیرخانه مكانیزه شد و حدود هزار پرستار (منتخب) در هیات مدیره‌ها و شورای عالی برای اجرای رسالت قانونی حضور به هم رساندند.

میرزابیگی پنج دیدار با مقام معظم رهبری، سه دیدار با رییس مجلس و هفت دیدار با رییس جمهور را از دستاوردهای سیاسی اجتماعی این سازمان عنوان كرد و افزود: حركت به سوی تخصصی شدن، آغاز آموزش پودمانی پرستاران در تمام مقاطع تحصیلی با موافقت وزیر بهداشت دولت نهم، افزایش دوره‌ها و ظرفیت‌های تحصیلات تكمیلی، از جمله دستآوردهای علمی آموزشی این سازمان بوده است.

وی با بیان اینكه از دیگر دستاوردهای این سازمان، تشكیل تیم پرستاری بحران با مشاركت حداقل پنج هزار نفر بوده است، گفت: افزایش حقوق پرستاران از 130 هزار تومان در سال 83 به 700 هزار تومان در سال 88، تصویب قانون ارتقای مسیر شغلی، استخدام نیرو و تعرفه گذاری خدمات از جمله دستآوردهای صنفی و حرفه‌ای این سازمان طی هفت سال گذشته بوده است.

رییس سازمان نظام پرستاری در پایان خاطرنشان كرد: سازمان نظام پرستاری برای تدوین قوانین پرستاری در حین تدوین برنامه پنجم توسعه مشاركت داشت. همچنین توانست با پیگیری‌های لازم قانون مشاغل سخت و زیان آور و مستثنی كردن زنان از ماده 75 قانون كار را در قالب قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی به تصویب برساند.

به گفته وی، از دستاوردهای بین‌المللی این سازمان، عضویت رسمی سازمان نظام پرستاری در شورای بین‌المللی پرستاران و حضور فعال در این شورا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha