دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 190159

دانه ها داری رنگ، شکل و اندازه های متفاوتی هستند. دانه در حقیقت جنین یک گیاه و سرشار از مواد مغذی است.

10 نوع از سالم ترین دانه های کره زمین

سلامت نیوز:دانه ها داری رنگ، شکل و اندازه های متفاوتی هستند. دانه در حقیقت جنین یک گیاه و سرشار از مواد مغذی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،یک گیاه زمان بسیاری را برای تولید دانه صرف می کند. به همین علت دانه ها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها، روغن های ضروری و ... هستند. دانه ها، مغزهای روغنی و حبوبات از جمله مقوی ترین و مغذی ترین مواد غذایی محسوب می شوند. دانه ها همچنین دارای مقادیر فراوانی کالری هستند. از بسیاری از دانه ها روغن استخراج می شود، بسیاری به عنوان ادویه و عرقیجات مصرف می شوند و برخی به عنوان افزودنی غذایی کاربرد دارند.

در این جا 10 نوع از سالم ترین دانه هایی که روی زمین وجود دارند، معرفی شده اند و شما با خیال راحت می توانید آنها را به رژیم غذایی تان اضافه کنید:

تخم چیا: این حقایق را درباره تخم چیا در نظر بگیرید:

تقریبا 2.5 برابر لوبیا پروتئین دارد.

قدرت آنتی اکسیدانی آن از زغال اخته 3 برابر بیشتر است.

سه برابر اسفناج آهن دارد.

کلسیم آن از شیر 6 بار بیشتر است.

7 برابر پرتقال ویتامین ث دارد.

8 برابر ماهی قزل آلا، امگا 3 دارد.

فیبر آن 10 بار بیشتر از برنج است.

15 برابر کلم بروکلی منیزیم دارد.

تخم چیا و مصرف آن به کاهش درد مفاصل، کاهش وزن، تقویت انرژی و محافظت در برابر بیماری های جدی مانند دیابت و بیماری قلبی کمک می کند. تخم چیا بدون گلوتن است و بیماران مبتلا به سلیاک که دچار عدم تحمل گلوتن هستند، به راحتی می توانند از آن استفاده کنند.

دانه کنف: شامل 20 نوع اسید آمینه است که 9 نوع آن را بدن قادر نیست خود تولید کند. پروتئین های موجود در دانه کنف موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع سموم می شود. دانه کنف یک منبع گیاهی سرشار از اسیدهای چرب ضروری اشباع نشده مانند امگا 6 و امگا 3 است که در تقویت سلامت قلب و عروق و سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد. پروتئین موجود در دانه کنف به راحتی قابل هضم است.

دانه انار: انار منبع غنی از آنتی اکسیدان ها برای محاظت از سلول های بدن در برابر اثرات منفی رادیکال های آزاد است که باعث پیری زودرس می شوند. به عبارت دیگر، مصرف انار و دانه های آن باعث افزایش اکسیژن خون می شود. آنتی اکسیدان های موجود در انار از لخته شدن خون نیز جلوگیری می کند. دانه های انار همچنین منبع غنی از پلی فنول ها برای محافظت در برابر سرطان و بیماری های قلبی است. انار و دانه ای خوراکی آن سرشار از ویتامین ث، پتاسیم و فیبر است.

بذر کتان: محققان دانشگاه کپنهاک در دانمارک اعلام کرده اند که فیبر موجود در بذر کتان باعث کاهش اشتها می شود و به از دست دادن وزن کمک می کند. فواید سلامتی بذر کتان به خاطر اسیدهای چرب ضروری از قبیل اسید آلفالینولنیک است که خاصیت ضد التهابی قدرتمندی دارد. لیگنان موجود در این ماده مغذی نیز باعث جلوگیری از رشد تومور و کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود. لیگنان یک فیتواستروژن و دارای اثرات شبه استروژنی و آنتی اکسیدانی است. فیتواستروژن ها به ایجاد ثبات در سطوح هورمونی، کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی، و به طور بالقوه کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کنند. فیبر موجود در دانه کتان باعث عملکرد سالم روده می شود. یک قاشق غذاخوری از دانه کتان به اندازه نصف فنجان سبوس جو حاوی فیبر است و می تواند به کاهش سطح کلسترول، کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی کمک کند.

دانه کدو تنبل: اضافه کردن دانه کدو تنبل به رژیم غذایی مزایایی از قبیل کاهش خطر ابتلا به افسردگی و افزایش خلق و خوی را دارد. ضمن این که مصرف این دانه ها از ابتلا به سنگ کلیه نیز جلوگیری می کند. مصرف 100 گرم دانه کدو تنبل در روز، 54 درصد نیاز روزانه شما به پروتئین را تامین می کند. دانه کدو تنبل سرشار از ویتامین های گروه ب مانند تیامین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، و فولات است.

دانه زردآلو: مغزهای مغذی زردآلو حاوی ماده ای به نام آمیگدالین است که به عنوان ویتامین ب 17 نیز شناخته می شود. مصرف این مغزها به جلوگیری از حملات سلول های سرطانی، و در نهایت جلوگیری از ابتلا به سرطان کمک می کند. آمیگدالین در بادام شیرین، دانه انگور، ارزن، لوبیا، بسیاری از انواع توت ها، نیز وجود دارد.

دانه کنجد: منبع خوبی از منگنز و مس، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، ویتامین ب 1، روی و فیبر است. دانه کنجد دو ماده منحصر به فرد نیز دارد: سزامین و سزامولین. هر دوی این مواد متعلق به گروهی از الیاف سودمند خاص به نام لیگنان هستند و نشان داده شده اثرات کاهنده کلسترول در انسان دارند، فشار خون را کاهش می دهند و از کبد در برابر آسیب های اکسیداتیو محافظت می کنند.

دانه آفتابگردان: تخمه آفتابگردان منبع خوبی از ویتامینEیعنی یک نوع آنتی اکسیدان محلول در چربی است. این ویتامین منجر به خنثی سازی اثرات رادیکال های آزاد در بدن می شود. دانه کنجد بالاترین میزان فیتواسترول ها را دارد؛ ترکیبات گیاهی که دارای ساختار شیمیایی بسیار شبیه به کلسترول هستند و هنگامی که به رژیم غذایی اضافه می شوند، منجر به کاهش سطح خونی کلسترول، افزایش پاسخ ایمنی بدن، و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها می شوند. تخمه آفتابگردان منبع خوبی از منیزیم است و مطالعات نشان داده که مصرف آن باعث کاهش شدت آسم، پایین آمدن فشار خون، جلوگیری از سردردهای میگرنی و کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی می شود.

دانه زیره: زیره یک سیاه دانه است که از دوران باستان مورد استفاده بود. این گیاه سنتی مزایای پزشکی بی شماری دارد از قبیل این که برای از بین بردن اختلالات گوارشی مفید است. زیره سرشار از آهن بوده و تقویت کننده قدرت کبد نیز محسوب می شود. زیره سیاه و مصرف آن منجر به تسکین علائم سرماخوردگی می شود. بنابراین اگر گلودرد داشته باشید، می توانید کمی زنجبیل خشک به آب زیره اضافه کرده و برای تسکین گلودرد از آن استفاده کنید. دانه های زیره به تسکین علائم آسم و آرتریت نیز کمک می کند.

دانه انگور: حاوی مقادیر زیادی از ویتامینEبعلاوه فلاونوئیدها، اسید لینولئیک، و پلی فنول است. عصاره دانه انگور ممکن است در برابر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، محافظت ایجاد کند.

منبع:globalhealingcenter

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha