رئیس بخش کودکان بیمارستان نورافشار گفت: مراکز توانبخشی و کار درمانی در سطح شهر به‌صورت جزیره‌ای مستقر هستند و بیمار با مراجعه به این مراکز، کار درمانی و بازتوانی را کامل دریافت نمی‌کند، بنابراین هزینه و طول دوره درمان به تناسب افزایش می‌یابد.

درمانهای جزیره‌ای «توانبخشی» هزینه بیماران را بالا برده است / خیرین بیماران نیازمند توانبخشی را دریابند

سلامت نیوز: رئیس بخش کودکان بیمارستان نورافشار گفت: مراکز توانبخشی و کار درمانی در سطح شهر به‌صورت جزیره‌ای مستقر هستند و بیمار با مراجعه به این مراکز، کار درمانی و بازتوانی را کامل دریافت نمی‌کند، بنابراین هزینه و طول دوره درمان به تناسب افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،امین شاهرخی با اشاره به اینکه در گذشته به دلیل شیوع فلج اطفال اولین بیمارستان توانبخشی برای کودکان افلیج با وقف مرحوم نورافشار افتتاح شد، اظهار داشت: امروز اگرچه بیماری فلج اطفال در کشور ریشه کن شده است، اما انواع بیماری فلج مغزی بسیاری از کودکان را با مشکلات حرکتی مواجه کرده است.

وی افزود: به منظور تامین اهداف واقف بیمارستان نورافشار، بخش کودکان این بیمارستان در کنار بخش‌های دیگر خدمات توانبخشی، کاردرمانی و بازتوانی را به صورت بسته کامل به کودکانی که اکثریت آنها از خانواده‌های کم بضاعت هستند ارائه می‌کند.

رئیس بخش کودکان بیمارستان فوق‌تخصصی نورافشار با اشاره به اینکه ظرفیت بخش کودکان بیمارستان نورافشار توسعه یافت، اظهار کرد: این بخش شامل 9 تخت بستری بوده که شلوغ ترین بخش‌های این بیمارستان و با ضریب اشغال 100 درصد است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون در کشور بیمارستان فوق تخصصی توانبخشی وجود نداشت و این بیمارستان به عنوان یکی از بزرگترین بیمارستان‌های خاورمیانه با گرایش تخصص توانبخشی خدمات را به صورت کامل به بیماران ارائه می‌کند، تصریح کرد: یکی از مشکلات حوزه توانبخشی این است که مراکز توانبخشی و کار درمانی در سطح شهر به صورت جزیره ای مستقر هستند و بیمار با مراجعه به این مراکز خدمات توانبخشی، کار درمانی و بازتوانی را به طور کامل دریافت نمی‌کند، بنابراین هزینه و طول دوره درمان به تناسب افزایش می یابد.

شاهرخی عنوان کرد: کودکان یک تا 14 ساله دچار فلج مغزی و اختلالات حرکتی در بخش کودکان بیمارستان نورافشار پذیرش می‌شوند و در طول بستری تیم‌های توانبخشی در دو یا سه شیفت کاری خدمات توانبخشی، کاردرمانی و بازتوانی را به طور کامل دریافت می‌کنند که باعث کاهش طول دوره درمان و بهبودی می‌شود به طوری که با ارائه خدمات کامل توانبخشی طول دوره به یک چهارم کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه طول دوره درمان کودکان فلج مغزی نسبت به نوع و شدت ضایعه حرکتی متغیر است، گفت: در کودکانی که مبتلا به فلج مغزی (cp) خفیف هستند، درصد موفقیت 70 تا 80 درصد است در حالیکه در فلج متوسط و شدید با کاردرمانی می‌توان از پیشرفت بیماری تا حدود زیادی جلوگیری کرد.

شاهرخی با اشاره به اینکه لیست انتظار بیماران در بخش کودکان بیمارستان نورافشار تا ماه به طول می‌انجامد، تصریح کرد: فضای بیمارستان و امکانات در مقابل حجم مراجعات پاسخگو نیست و با توجه به اینکه توانبخشی در دنیا هزینه‌های سنگینی را به سیستم سلامت تحمیل می‌کند که حاکمیت تا حدودی می‌تواند به سیستم درمان کمک کند در حالیکه با ورود خیرین سلامت به حوزه توانبخشی به عنوان بازوی محرک می‌توان بسیاری از مشکلات توانبخشی را مرتفع کرد.

رئیس بخش کودکان بیمارستان فوق تخصصی نورافشار با اشاره به اینکه ارائه بسته کامل خدمات توانبخشی طول دوره درمان را تا یک چهارم کاهش می‌دهد، خاطرنشان کرد: بیمارستان نورافشار تنها بیمارستانی است که خدمات توانبخشی را به صورت کامل به بیماران ارائه می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha