از روز گذشته و همزمان با ششمین روز دهه فجر انقلاب اسلامی برای نخستین بار درکشور تولید چهار داروی ضد سرطان خوراکی، به طور رسمی در کشور آغاز شد.اقدامی که درعین ایجاد نور امیدی در دل بسیاری از بیماران درگیرحاکی از سیاست وزارت بهداشت در سوق دادن شرکت های دارویی به سمت تولید درداخل است.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت روز گذشته در حاشیه مراسم بهره برداری رسمی از خط تولید این داروها به خبرنگاران گفت: تولید داروهای شیمی درمانی با نام های" ایماتینیب، کپسیتابین، اگزمستان و متوترکسات" به لحاظ قیمت بالای مشابه خارجی آن اهمیت زیادی دارد.
برخی از کارشناسان حوزه سلامت از سرطان به عنوان سومین عامل شایع مرگ درکشور نام می برند.
دکتر افسانه تهرانیان، دبیر نخستین دوره آموزش مداوم ویژه متخصصان زنان و زایمان پیشتر درگفت وگویی دراین زمینه به یک آمار اشاره کرد و گفت :" اکنون در ایران سالانه 70 هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند و 30 هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند و با توجه به هرم سنی جمعیتی و پیر شدن جمعیت در دو دهه آینده، پیش بینی می شود این میزان به دو برابر افزایش یابد.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اینکه به لحاظ عددی 96 درصد داروها در کشور تولید می شود اما ارزش چهار درصد دارویی که وارد کشور می شود، حدود 40 درصد است ، وضع تولید دارو در کشوررا نسبت به بسیاری از کشورهای مانند برخی کشورهای اروپایی و هند برتر و در موارد زیادی نیز همسان دانست.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت از اعتقاد این وزارتخانه به واردات نظام مندی که منجر به تولید دارو شود شود سخن گفت ودرعین حال تصریح کرد: برنامه این وزارتخانه تبدیل واردات دارو به تولید داخل و رهایی کشور از وابستگی دراین زمینه است.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت از شرکت های داروسازی به عنوان مجریان اصلی این طرح نام برد و اظهارداشت :این شرکت ها البته زمانی موفق خواهند بود که به دنبال مولکول های جدید و مزیت تولید باشند.
شیبانی با بیان اینکه " روند واردات داروهای ژنریک به رغم تولید آنها درچند سال همچنان ادامه دارد ،از هدفمندی وزارت بهداشت دراین زمینه خبر داد و خاطرنشان ساخت : این داروها باید با هماهنگی شرکت ها و با استفاده از توان متخصصان داخلی تولید شود که البته این به معنای مخالفت با واردات دارو نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha