LEZ محدوده کاهش آلودگی هوا است که به جای طرح زوج یا فرد آمد. کارشناسان معتقدند طرح زوج و فرد نتوانست در کاهش آلودگی هوای تهران اثرگذار باشد.

فراز و فرودهای طرحی که قرار است آلودگی هوا را کم کند

سلامت نیوز: LEZ محدوده کاهش آلودگی هوا  است که به جای طرح زوج یا فرد آمد. کارشناسان معتقدند طرح زوج و فرد نتوانست در کاهش آلودگی هوای تهران اثرگذار باشد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه الکترونیکی امید ایرنیان، در طرح جدید برای اجرای آسان‌تر اصلاحاتی انجام شد که بر اساس آن خودروها به 3 گروه‌ قرمز و زرد و سبز تقسیم شدند؛ که گروه قرمز شامل خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی، گروه زرد خودروهایی با استاندارد زیر یورو 5 که شامل اکثر خودروهای کشور هستند و گروه سبز خودروهای برقی، هیبریدی و خودروهای یورو5 به بالا هستند.

حدود یک سال است که این طرح معرفی شده اما با افت و خیزها و اظهار نظرهای متفاوتی که نسبت به آن ارائه می‌شود، به نظر می‌رسد؛ آخرین اظهار نظر را دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور روزسه‌شنبه در یک نشست خبری اعلام کرده؛ او  از آغاز طرح رسمی LEZ از مهرماه خبر داده؛ پوریا محمدیان، گفته که «دوربین‌ها خودروهایی را که فاقد معاینه فنی هستند، شناسایی و پیامک‌های ارشادی برای آن‌ها ارسال می‌شود.» او با اشاره به میزان جریمه نیز گفته «میزان جریمه بر اساس کد تخلفات راهور ۵۰ هزار تومان خواهد بود و علت اجرای آن، نزدیک شدن به فصل پایداری جوی هوا (وارونگی هوا) در شهر تهران است.» دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ادامه داده: طرح LEZ از اول آبان ماه برای تمام تهران اعمال خواهد شد. اخیرا وزیر کشور، این اجرای این طرح را به پلیس ابلاغ کرد؛ عبدالرضا رحمانی فضلی که دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم هست، گفت:  آخرین جلسه اجرایی شدن این طرح در تهران دیروز برگزار شد و به پلیس راهور برای اجرایی کردن هرچه زودتر آن دستورات لازم ابلاغ شده است و در آینده ای نزدیک شاهد اجرای آن خواهیم بود.

در مورد lez اظهار نظر نکنید؛ زود است

ابوالفضل قناعتی، عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران که عضویت در کمیسیون عمران و حمل و نقل را هم به عهده دارد، به امید ایرانیان راجع به این طرح می‌گوید: آیتم‌های مختلفی برای بحث کاهش آلودگی هوای شهر تهران در نظر دارند. او می‌‌گوید:  به این دلیل که شرایط و امکانات کافی در اختیار نداریم به ناچار باید با یک شیب ملایم، اقداماتی را که امکان انجام ان  را داریم انجام دهیم تا به برنامه کلی سیاست‌گذاری‌شده برای آن برسیم.

او ادامه می‌دهد: در این طرح یک اقدام اولیه یا گام اول را برداشته‌ایم که در چند سال تعریف شده و اولین فازش را وزیر کشور در شورای عالی ترافیک ابلاغ کرده است و به این شکل است که ما درطرح‌های زوج و فرد در وردی‌های شهر تهران که سابقا افسر پلیس و ... آن را کنترل می‌کردند، امروز با برنامه‌‌ای که برای آن‌ها تعریف‌شده توسط دوربین‌ها کنترل شوند.

قناعتی می‌گوید: بر اساس طرح  lez، خودروهایی که عمرشان بالای سال 82 است، اصلا حق ورود ندارند و بر اساس کنترل چنین دوربین‌هایی جریمه می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: خودروها بر اساس پلاکشان در ایام زوج و فرد می‌توانند مثل سابق، ورود پیدا کنند به شرط این که معاینه فنی داشته باشند؛ خودروهایی که عمرشان بالای پنج سال است، باید معاینه فنی شده باشند و اطلاعات معاینه‌فنی خورودها از طریق شهرداری‌ها به پلیس اعلام شده و پلیس آن‌ها را به سامانه دوربین خودش داده که اول آن را بخواند و بعد ببیند که آیا معایه فنی شده یا خیر؛ این چند آیتم فاز اول طرح LEZ است که به تازگی بنا به امضای وزیر کشور، می‌بایست نیروی انتظامی با هماهنگی شهرداری در شهر تهران شروع کنند.

او ادامه می‌دهد: ما یک ماه فرصت داریک که این طرح را به صورت آزمایشی پیگیری کنیم تا از اول مهر بتوانیم با توجه به ازدحام و تردد خودروها بتوانیم پاییز امسال شرایط خوبی را در بحث ترافیک و آلودگی برای شهر تهران در اولین فاز اجرایی کنیم؛ لازم به توضیح است که خودروهای کل کشور هم اگر بخواهند وارد تهران شوند، طبق همان برنامه‌ای که سیاستگذاری شده در سطح کشور اطلاعات را به سیستم مرکزی اعلام کنند بنابراین تمام اطلاعاتشان باید در این سامانه وجود داشته باشد و اگر شرایط فنی یا طرح پلاکشان رعایت نشود، توسط دوربین‌ها رصد شده و جریمه شوند.

قناعتی توضیح می‌دهد که «شهرداری، پلیس راهور، وزارت کشور، سیاست‌گذاران و مجریان اصلی این طرح هستند که متفق‌القول بر این نظر هستند؛ اظهار نظرکردن در این موضوعات با توجه به این‌که کار تازه شروع شده زود است و نباید آن را زیر سوال برد؛ هر حرکتی یک نقطه‌ای دارد و در طول اجرا شاید ضریب خطایی داشته باشد کمااین‌که ما برای آن درصد خطایی را در نظر گرفته‌ایم. باید در طول اجرا این خطاها را رفع کنیم.

اختلاف سلیقه مسئولان؛ سنگی پیش پای (LEZ)

یکی از افرادی که در زمینه طرح (LEZ)، اظهار نظر کرد، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بود. او مرگ سالانه حدود سه هزار تهرانی در پایتخت را ناشی از تعلل و بی توجهی مسئولان ذی صلاح در آماده سازی زیرساخت ها در مسیر اجرای طرح های منجر به کاهش آلودگی هوا دانسته و گفت بود: با وجود آنکه طرح کاهش آلایندگی هوای پایتخت (LEZ) یکی از روش های علمی در زمینه رفع مشکلات است، اما نبود مدیریت واحد شهری همچنان در اجرای این طرح سنگ اندازی می کند.

عبدالرضا عزیزی با تاکید بر اینکه اجرای چنین طرح هایی باید یکی از اولویت های سازمان ها و نهادهایی باشد که در مدیریت واحد شهری دخیل هستند، تصریح کرده بود: بخش قابل توجهی از مشکلات کلانشهر تهران در مغفول ماندن مدیریت واحد شهری ریشه دارد، در حالی که در تمام دنیا این شهرداری ها هستند که وظیفه مدیریت یکپارچه را برعهده دارند.

نماینده مردم شیروان در مجلس دهم شورای اسلامی، از جزیره ای عمل کردن در اجرای طرح‌های کاهش آلودگی هوای پایتخت به ویژه طرح کاهش آلایندگی هوای تهران (LEZ) انتقاد کرده و افزوده بود: بارها در مسیر اجرای طرح هایی همچون LEZ شاهد اختلاف سلیقه سازمان های مختلف هستیم. به طور مثال پلیس ابتدا اعلام می کند مخالف اجرای چنین طرحی است و شهرداری موافق. همین اختلاف سلیقه در اجرای طرح ها نشان دهنده وجود مشکلات ریشه داری است که مانع تحقق مدیریت واحد شهری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha