گردشگری سلامت امروزه به عنوان یک بازار سودآور جدید و رقابتی برای کشورها تلقی می‌شود. در این میان کشورهای آسیایی به دلیل برخی ویژگی‌های جغرافیایی و فرهنگی زیرساخت‌های خدادادی توسعه‌ این صنعت به‌ویژه در نوع توریسم تندرستی را دارند. ایران به‌دلیل رشد علم پزشکی می‌تواند در تمام شاخه‌های توریسم سلامت جذب گردشگر داشته و درآمد سرانه‌ی حوزه‌ی درمان را ارتقا دهد.

درآمدی که جیب سلامت از آن خالی‌است

سلامت نیوز: گردشگری سلامت امروزه به عنوان یک بازار سودآور جدید و رقابتی برای کشورها تلقی می‌شود. در این میان کشورهای آسیایی به دلیل برخی ویژگی‌های جغرافیایی و فرهنگی زیرساخت‌های خدادادی توسعه‌ این صنعت به‌ویژه در نوع توریسم تندرستی را دارند. ایران به‌دلیل رشد علم پزشکی می‌تواند در تمام شاخه‌های توریسم سلامت جذب گردشگر داشته و درآمد سرانه‌ی حوزه‌ی درمان را ارتقا دهد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سایه در ادامه می نویسد: مطابق برنامه‌ی چشم‌انداز بیست ساله، ایران باید در سال ٢٠٢٥ حدود ٢٠ میلیون گردشگر داشته باشد و از این راه حدود ٣٢ میلیارد دلار درآمد کسب کند، درحالی‌که این رقم در سال ٢٠١١ حدود ۳.۶ میلیون بازدید کننده بوده است. همچنین بنابر گفته‌ی علی‌باقر نعمتی، رئیس دبیرخانه سازمان جهانی گردشگری ایران، در سال ٢٠١٣ کشورمان توانسته حدود هفت میلیارد و ٣٧٩ میلیون دلار از حوزه‌ی گردشگری درآمد داشته باشد. وقتی این رقم در کنار درآمد ١٢٨ میلیارد دلاری آمریکا در سال ٢٠١٢ از این حوزه قرار می‌گیرد مشخص می‌شود که چه درآمد هنگفتی نصیب ما نشده‌ است.

بنابر آمار  WORLD ECONOMIC FORUM در سال ٢٠١٥ ایران در رتبه‌ی ٩٧ جهان در پذیرش گردشگر قرار داشته و در منطقه‌ی خاورمیانه هم توانسته در جایگاه دوازدهم بایستد. این آمار در حالی است که موسسه‌ی مربوطه تمام شاخص‌ها را هم بررسی کرده است. از سویی ایران کشوری است که از لحاظ رشد علم و فرهنگ در منطقه‌ی خود پیشتازتر بوده و علاوه‌ بر ان امن‌ترین کشور منطقه هم هست. با این حال نتوانسته مانند سایر همسایگان نظر گردشگران را جلب کند. از این رو بایست از برتری‌های خود در جذب توریست کمک بگیرد و آن چیزی نیست به‌جز شاخه‌های توریسم سلامت.

از مزیت‌های این نوع گردشگری آن است که می‌توان از تمام نقاط جهان توریست جذب کرد. به‌طور مثال در بخش توریسم تندرستی می‌توان از کشورهای پیشرفته که خود در دانش پزشکی پرچم‌دارند جذب گردشگر داشت. در گردشگری تندرستی (Wellness Tourism)، فرد برای دستیابی به آرامش به‌ویژه در چشمه‌های آب معدنی، ماساژ درمانی، اسپا و سایر موارد از این قبیل بدون مداخله‌ی پزشکی به مسافرت می‌پردازد. با توجه به وجود چشمه‌های آب معدنی بسیار در ایران آن هم در شرایط آب و هوایی متفاوت از دل کویر تا قله‌های سبلان می‌توان به دوستداران این نوع از گردشگری خدمت ارائه کرد.

البته در گردشگری درمانی (Curative Tourism) که میان توریسم تندرستی و پزشکی است هم می‌توان از این کشورها افراد زیادی را جذب کرد، زیرا این گردشگران را بیمارنی تشکیل می‌دهند که نیاز به گذراندن دوران نقاهت و بهره‌گیری از منابع درمانaدنی، لجن و غیره با نظارت و گاهی مداخله‌ی پزشک دارند. دریاچه ارومیه در گذشته در این شاخه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی قابل توجهی بود. ایران حتی توانایی این را دارد  که در گردشگری پزشکی هم بیماران بسیاری را به‌ویژه از آسیا، خاورمیانه و آفریقا بپذیرد. در این مناطق دانش و امکانات پزشکی کمتری نسبت به ایران وجود دارد و این یک برگ برنده برای ایران است.

از زاویه‌ی دیگر هزینه‌های پزشکی به‌خودی خود می‌توانند جذب کننده‌ی بیمار باشند. گفته شده است بیمارستان بین‌المللی بومرانگراد (Bumrugrad) بانکوک اولین بیمارستان آسیایی دارای اعتبار بین‌المللی و یکی از مدرن‌ترین و کارآمدترین تاسیسات پزشکی در جهان، با ارائه‌ی مراقبت‌های درمانی در کلاس‌ جهانی اما با قیمت‌های کشورهای در حال توسعه توانسته است حدود ٤٠٠ هزار بیمار از ١٥٠ کشور جهان فقط در یک سال داشته باشد. بیماران خارجی این بیمارستان همچنین خدمات یک هتل پنج ستاره را هم دریافت می‌کنند. در یک تعریف عامیانه می‌توان گفت که خدمات درجه یک را با هزینه‌ی درجه سه ارائه می‌کنند. در سال ٨٢ وزارت بهداشت و درمان وقت به هدف اشتغالزایی و کسب درآمد بیشتر توریسم‌‌درمانی را مدنظر قرار داد اما از آنجاکه این حوزه هم مانند حوزه‌های دیگر دارای چند متولی است، نتوانسته به جایگاهی که لازم است برسد.

در ایران بیش از ١٠٠٠ چشمه‌ی آب معدنی ثبت شده و بیمارستان‌هایی در کشور هست که در خاورمیانه تک هستند از این‌رو حداقل باید بیشترین جذب گردشگران سلامت را از منطقه خود داشته باشد. با سیاست‌گذاری درست و هماهنگی متولیان مانند وزارت بهداشت، سازمان گردشگری، وزارت امورخارجه و سایر نهادهای ذی‌ربط می‌توان توسعه و ساخت مراکز درمانی پیشرفته را در مکان‌هایی که منابع طبیعی خدادادی درمانی هم هست دایر کرده و با تبلیغات بین‌المللی بیماران و علاقه‌مندان را جذب کرد. دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت، درآمد ایران از این حوزه را در سال ٩٢ حدود یک میلیارد و دویست میلیون دلار عنوان کرده است که با توجه به چشم‌انداز بیست ساله و پتانسیل‌های این بخش، بهتر است سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری در این بخش بهینه‌تر صورت بگیرد تا علاوه بر ارزآوری و اشتغال‌زایی برای هم‌وطنان، موجب رشد علم پزشکی کشور هم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha