بی شک خوراکی ها و غذاهای مختلف می توانند بر حالت و احساسات افراد تاثیر زیادی داشته باشند، چون بر تولید هورمون هایی چون سروتونین، اندروفین، دوپامین و سایر هورمون های مرتبط با اعصاب تاثیرگذار هستند.

کدام دسته خوراکی ها احساس شادی را افزایش می دهند؟

سلامت نیوز: بی شک خوراکی ها و غذاهای مختلف می توانند بر حالت و احساسات افراد تاثیر زیادی داشته باشند، چون بر تولید هورمون هایی چون سروتونین، اندروفین، دوپامین و سایر هورمون های مرتبط با اعصاب تاثیرگذار هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،اگر می بینید که در طول روز حال و احساس خوشی ندارید، این خوراکی ها می تواند حال شما را بهتر کرده و به شما احساس شادی ببخشد:

غذاهای غنی از پروبیوتیک: مطالعات دانشمندان هلندی نشان می دهد کسانی که خلق و خوی پایین و افکار پرخاشگرانه دارند، با مصرف پروبیوتیک ها و در نتیجه افزایش باکتری های خوب در روده، اثرات معکوس این حالات روانی را تجربه می کنند. باکتری های خوب روده در بهبود سلامت دستگاه گوارش، افزایش خلق و خوی، بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت سیستم ایمنی بدن موثرند. کیمچی، کلم ترش، و کفیر، سرشار از پروبیوتیک ها هستند.

مغز میوه ها: مغز میوه اگرچه سرشار از کالری است، اما منبع خوب چربی اشباع نشده و غنی از پروتئین، ویتامین های گروه ب و سلنیوم نیز محسوب می شود. پروتئین باعث ایجاد احساس سیری می شود و در بهبود خلق و خو تاثیر مثبتی دارد.

قهوه: مطالعات نشان داده زنانی که در روز دو تا سه فنجان قهوه می نوشند، 15 درصد نسبت به سایرین کمتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار می گیرند. در واقع مقادیر کم کافئین مانند یک داروی ضد افسردگی عمل می کند اما باید به خاطر داشت که مصرف بیش از اندازه قهوه و کافئین با سردرد، ضعف اعصاب، تحریک پذیری و عصبانیت همراه است.

شکلات تیره: آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تیره منجر به کاهش فشار خون و بهبود گردش خون می شود ضمن این که هورمون مرتبط با استرس یعنی کورتیزول را در بدن کاهش می دهد. شکلات تیره همچنین حاوی منیزیم است که نشان داده شده، برای افراد مبتلا به علائم شدید سندرم پیش از قاعدگی، خستگی مزمن، افسردگی و تحریک پذیری بسیار مفید است. در نهایت مواد طبیعی منحصر به فرد موجود در شکلات تیره باعث افزایش احساس شادی می شود.

قارچ: قارچ ها سرشار از سلنیوم هستند و تحقیقات نشان داده کمبود ماده معدنی سلنیوم در بدن خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و خستگی را دو برابر می کند. قارچ همچنین تنها منبع گیاهی سرشار از ویتامین دی نیز محسوب می شود. مطالعات نشان داده که مصرف کافی ویتامین دی باعث افزایش خلق و خوی و بهبود علائم افسردگی خواهد شد.

چای سبز: سطوح استرس های روانی بر اساس مطالعات محققان ژاپنی، در افرادی که روزانه 5 فنجان یا بیشتر، چای سبز مصرف می کنند، در مقایسه با کسانی که کمتر از این مقدار چای سبز می نوشند، 20 درصد کمتر است.

کربوهیدرات های پیچیده: خوراکی هایی مانند نان گندم، برنج، حبوبات و میوه هایی چون موز، گلابی و سیب، سرشار از کربوهیدرات هایی هستند که عامل اصلی تولید هورمون های شادی آور در مغز است. تحقیقات نشان می دهد که در رژیم غذایی افراد افسرده، میزان کربوهیدرات پائینی وجود دارد.

تخم مرغ: در رژیم غذایی بسیاری از افراد، جای خالی ویتامین ب کمپلکس تحت عنوان کولین به چشم می خورد. کولین در واقع در غذاهایی با کلسترول بالا مانند زرده تخم مرغ و جگر به میزان زیادی وجود دارد. فقدان این ماده در رژیم غذایی، باعث اختلال در حافظه و تمرکز و در نتیجه عصبانیت و کج خلقی می شود. بنابراین تخم مرغ و مخصوصا زرده آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

اسید فولیک: رابطه مستقیمی بین میزان اسید فولیک بدن و افسردگی وجود دارد. اگر احساس ناراحتی می کنید، یک لیوان آب پرتقال گرفته و بنوشید. مرکبات و اسفناج نیز حاوی مقدار زیادی اسید فولیک هستند.

منبع:webmd


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha