سال گذشته زمانی که طرح جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر آغاز شد اولین گروهی که یک‌شبه جمع‌آوری شدند زنان معتاد بودند و همان زمان مسئولان امر اعلام کردند که زنان به دلیل آسیب‌پذیرتر بودن زودتر جمع‌آوری شدند، اما امسال قرار است، ابتدا تمام مردان معتاد جمع‌آوری شوند و بعد به سراغ زنان بروند. طرح‌های جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر امسال بدون اینکه هنوز تکلیف مسئولیت کمپ‌های مشخص شود اجرا شده است و امسال هم قرار است همان شیوه‌ای که سازمان بهزیستی انتقادهای زیادی روی آن داشته باز اجرایی شود.

گزارشی از طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر:زن‌ها آخر صف!

سلامت نیوز: سال گذشته زمانی که طرح جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر آغاز شد اولین گروهی که یک‌شبه جمع‌آوری شدند زنان معتاد بودند و همان زمان مسئولان امر اعلام کردند که زنان به دلیل آسیب‌پذیرتر بودن زودتر جمع‌آوری شدند، اما امسال قرار است، ابتدا تمام مردان معتاد جمع‌آوری شوند و بعد به سراغ زنان بروند. طرح‌های جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر امسال بدون اینکه هنوز تکلیف مسئولیت کمپ‌های مشخص شود اجرا شده است و امسال هم قرار است همان شیوه‌ای که سازمان بهزیستی انتقادهای زیادی روی آن داشته باز اجرایی شود.

 پیچیدگی‌های زنان
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، محمدرضا آذرنیا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در مورد اینکه چرا در این دوره معتادان متجاهر زن هنوز جمع‌آوری نشده‌اند می‌گوید: «شیوه جمع‌آوری خانم‌ها با آقایان خیلی فرق دارد، جمع‌آوری زنان پیچیدگی خودش را دارد و به راحتی معتادان مرد متجاهر نیست. به‌عنوان مثال مردها تنها سه آزمایش لازم دارند اما زنان آزمایش‌های مختلفی مانند تست بارداری و ... باید برایشان انجام شود.»
او می‌افزاید: «زنان معتاد متجاهر دقت بیشتری نیاز دارند. اول باید مردها را ساماندهی کنیم و بعد سراغ زنان معتاد برویم، نمی‌خواهیم خدای نکرده با زنان رفتاری شود که در درمان‌شان اختلال ایجاد شود.» آذرنیا در مورد اینکه این دوره قرار است زنان معتاد در کجا نگهداری شوند، می‌گوید: «قطعا خانم‌ها این‌بار به شفق فرستاده نمی‌شوند. پنج مرکز برای زنان اجاره شده و قرار است بعد از جمع‌آوری به این مراکز فرستاده شوند.»

حاشیه‌های سال پیش
همچنین فرید براتی‌سده، مدیرکل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر به «فرهیختگان» می‌گوید: «یکی از دلایلی که این دوره، اول مردان را جمع‌آوری کرده‌اند این است که جمعیت زنان کمتر است و به چشم نمی‌آید، چون یکی از دلایل پاکی جمع‌آوری معتادان پاکسازی معابر است.»
او می‌افزاید: «درست است که زنان آسیب‌پذیرتر از مردان هستند اما هزینه نگهداری زنان از مردان بیشتر است و باید نسبت به امکانات‌شان عمل کنند البته شاید خبرهایی که سال گذشته در مورد زنان در کمپ شفق به گوش رسید هم دلیلی باشد تا این بار اولویت به مردان داده شود.» به گفته براتی‌سده قطعا ستاد نمی‌خواهد حاشیه‌هایی که سال گذشته درمورد جمع‌آوری زنان معتاد ایجاد شده برایشان به وجود آید به همین دلیل کمی دست به عصا حرکت می‌کنند.

 آسیب بیشتر زنان متجاهر
لیلا ارشد، مدیرعامل موسسه زنان سرزمین خورشید به «فرهیختگان» می‌گوید: «یک روز بیشتر ماندن زنان در خیابان هزاران برابر آسیبش از مردان بیشتر است، اگر واقعا برنامه‌ درستی دارند که مانند سال گذشته نیست بهتر است اول زنان را درمان می‌کردند نه مردان را.» ارشد معتقد است که اگر امکانات و درمانی وجود دارد باید برای زنان اول اجرا شود نه مردان، این نوع جمع‌آوری و ساماندهی باعث می‌شود که زنان به لایه‌های زیرین پاتوق‌ها بروند و قابل دسترس نباشند و همین موضوع آسیب بیشتری به زنان معتاد متجاهر می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha