پژوهشگر علوم رفتاری و روانشناس، دو عامل مهم ابتلای نوجوانان و کودکان به اعتیاد را والدین معتاد و فقر عنوان کرد.

سلامت نیوز:  پژوهشگر علوم رفتاری و روانشناس، دو عامل مهم ابتلای نوجوانان و کودکان به اعتیاد را والدین معتاد و فقر عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مصطفی فروتن  افزود: علاوه بر دو عامل یاد شده، دسته دیگری از کودکان و نوجوانان فقط به دلیل کنجکاوی و تنها با جهل کودکی به سمت مصرف مواد مخدر گرایش می یابند و پس از آن است که گرفتار مواد می شوند.


وی با تاکید براینکه بیشتر کودکان کار، مشمول این چرخه اعتیادند، خاطرنشان کرد: متاسفانه این چرخه در کودکان و نوجوانان مرتبا درحال توسعه است.
فروتن درباره چگونگی جذب کودکان در چرخه اعتیاد گفت: کافی است که سوداگران، کودکی را برای افزودن به چرخه خود شناسایی کنند ؛ آن وقت است که با روش های متفاوت از جمله هدیه مواد به وی، او را درگیر می کنند تا به چرخه اعتیاد وارد شود.


این روانشناس علوم رفتاری توضیح داد: در بسیاری از موارد مشاهده می شود که کودکان و نوجوانان در چرخه اعتیاد مصرف کننده نیستند و تنها انتقال دهنده مواد مخدر بشمار می آیند؛ این افراد نیز به مرور زمان تبدیل به ساقی های متولی می شوند که چرخه اعتیاد را به تنهایی هدایت می کنند.

* توزیع مواد مخدر در تهران منطقه ای نیست
این محقق علوم رفتاری درباره گستره عرضه مواد مخدر در سطح شهر تهران نیز اظهار کرد: امروز، دیگر توزیع مواد مخدر، منطقه ای نیست؛ یعنی تنها به منطقه ای خاص از شهر تعلق ندارد بطوریکه میزان فراوانی عرضه مواد مخدر درمیان افراد به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان در مناطق شمالی شهر با جنوب و یا دیگر مناطق شهرمان به یک نسبت است.


وی درباره تهیه مواد مخدر در تهران نیز مدعی شد: بر اساس تحقیقات انجام شده در زمان حاضر، زمان دسترسی به تهیه مواد مخدر در پایتخت به کمتر از پنج دقیقه رسیده است؛ یعنی درفاصله ای مابین30 ثانیه تا پنج دقیقه می توان به راحتی مواد مخدر را از عاملان آن تهیه کرد. همچنین امروزه مواد مخدر با هر قیمت و هر میزانی در انواع و اقسام مختلف صنعتی و سنتی قابل تهیه است.


این روانشناس، اهداف اقتصادی را مهم ترین عامل سواداگران عرضه مواد مخدر برشمرد و گفت: سوداگران به صورت مستقیم و غیرمستقیم اقدام به عرضه مواد مخدر در میان جوانان و نوجوانان می کنند.


به گفته این محقق علوم رفتاری؛ 70 تا 80 درصد توزیع کنندگان مواد مخدر، خود، مصرف کننده مواد هستند.
فروتن گفت:امروزه نوجوانان و جوانان به مواد محرک صنعتی از قبیل گل و نمک حمام روی آورده اند و دیگر شیشه به تابویی ترسناک برای آنان بدل شده است.
این روانشناس راهکار حل معضل اعتیاد را عزم ملی بیان کرد و گفت: به تنهایی حل این معضل اجتماعی امری سخت است.
براساس آخرین آمار به دست آمده در باره جمعیت معتادان کشور ، یک میلیون و 325 هزار تن گرفتار اعتیادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha