در دیگر کشورهایی دنیا نظیر آمریکا و آلمان با سیستم منظم و دقیق بیمه ای، تعداد پزشکان متخصص آنها به نسبت از ایران بیشترند و این بدین معنی است که هر پزشک ایرانی باید چند برابر استاندارد، بیمار ببیند و عمل جراحی انجام دهد، آیا این موضوع جای بحث ندارد ؟

هر پزشک ایرانی چند برابر استاندارد جهانی، بیمار می ببیند

سلامت نیوز:بسیاری از هموطنان به یاد دارند  سال های جنگ دهه 60  را که مردم مجبور بودند سه نفر جلو تاکسی سوار شوند، راننده تاکسی ها گاهی بی احترامی میکردند، غر می زدند و البته حق هم با آنها بود چون تاکسی جای 4 نفر بود نه 7 نفر ، عده ای از رانندگان هم مدارا می کردند و حتی پولی هم از مسافران نمی گرفتند.

به گزارش سلامت نیوز از طرفی دیگر مردم هم می بایست سر کار حاضر می شدند و چاره ای نداشتند، تاکسی به اندازه کافی نبود، خط بی آر تی نداشتیم، مترویی در کار نبود، فقط چند دستگاه اتوبوس در برخی خطوط بود و الباقی ماشین های شخصی.

حال سالها از آن دوران میگذرد و ما هم خط مترو داریم و هم بی آرتی و ... ولی سوال اینجاست که با تمام پیشرفت های صورت گرفته چند سال اخیر در سیستم حمل و نقل کشور، آیا مشکلات و معضلات ترافیکی مردم حل شده است یا نه بالعکس ؟!

بسیاری از ما همه روزه از این خطوط برای رفت و آمد استفاده می کنیم و شاهد تلاش های شبانه روزی پرسنل راه ترابری و خدمات بهتر و به روز تر مسئولان امر به مسافران هستیم ولی آیا همه مردم از مترو و بی آر تی راضی اند؟

 از یک دیدگاه منطقی تر،  شاید بتوان داستان پزشکان و سیر تکاملی افکار عمومی نسبت به آنها را نیز از همین دریچه مورد بررسی قرا رداد. در سال های نه چندان دور، هم تعداد پزشکان کمتر از الآن بوده و هم مریض به این اندازه نداشتیم و به قول معروف" نامه نانوشته غلط املایی هم نداشت".

ما در سال های پساجنگ در بسیاری جهات درحوزه پزشکی موفقیت های بسیار ارزنده ای کسب کرده ایم  و حتی در برخی موارد از جمله کشورهای پیشرفته دنیا در برخی علوم پزشکی هستیم ، ولی یک مساله مهم که در اذهان اجتماعی مردم کمتر بدان پرداخته شده است این است که آیا در گذر این سالها که جمعیت کشور رو به افزایش بوده، تعداد پزشکان نیز به نسبت بیشتر شده یا خیر ؟ و اگر شده چرا در بیمارستان های کشور شاهد صفوف طول و طویل بیماران هستیم ؟ دلیل گزارشات از اشتباهات پزشکی چیست ؟ آیا حساسیت پزشک نسبت به جایگاه اجتماعی اش از بین رفته یا اینکه حجم کاری آنها،  توان خدمت رسانی شان را کاهش داده ؟

در دیگر کشورهایی دنیا نظیر آمریکا و آلمان با سیستم منظم و دقیق بیمه ای، تعداد پزشکان متخصص آنها به نسبت از ایران بیشترند و این بدین معنی است که هر پزشک ایرانی  باید چند برابر استاندارد، بیمار ببیند  و عمل جراحی انجام دهد، آیا این موضوع جای بحث ندارد ؟
  
از طرفی دیگر به یمن محصولات تراریخته! و تغذیه نامناسب مردم خصوصاً چند سال اخیر، شاهد رشد روز افزون بیماری هایی هستیم که تا چند سال پیش حتی جرات به زبان آوردنشان را هم نداشتیم. . .

در گذشته  آمار تصادفات جاده ای و جراحات ناشی از آن  بدین صورت نبوده و اگر خدایی نکرده کسی در یک تصادف میمرد کل جامعه خبردار می شدند ولی امروزه این  آمار از آمار مرگ و میر طبیعی هم فراتر رفته است.

در سال های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی و گاهاً فرهنگی، آستانه تحمل مردم بسیار پایین آمده است و کوچکترین بگو و مگویی، گاه به زد و خوردهای خونین و منجر به جرح تبدیل می شود.

حال با توجه به ظهور و پیدایش بسیاری از معضلات نوظهور اجتماعی و وظیفه درمان سلامت روانی ،اگر کاستی های بیمه ای و برخی مشکلات شخصی و حرفه ای پزشکان را نیز به آن بیفزاییم، آنوقت شاهد ظلمی بزرگی خواهیم بود که به جامعه پزشکی و سلامت میرود .

در سالهای اخیر با مطرح شدن مواردی مانند حقوق بالای برخی از پزشکان کشور، اشتباه و قصور چند پزشک سهل انگار، بی مسئولیتی برخی از افرادِ جامعه‌ی پزشکی و مواردی از این دست، جریانی را در کشور شاهد هستیم که به بهانه‌ی نقد و احقاق حقوق ملت، سعی در نادیده گرفتن تلاش هزاران پزشک متعهد و متخصص در کشور است.

در یک مورد مانند مساله پیوند عضو و سوداگری پیرامون آن ، علیرغم برائت بسیاری از پزشکان از این عمل نادرست، برخی از رسانه ها در اقداماتی همسو و مرضناک آنرا به ناحق به پاشنه آشیل حوزه پزشکی تبدیل کردند و از طریق آن حیثیت و آبروی پزشکان را نشانه رفتند که نتیجه آن کمرنگ شدن اعتماد مردمی به حرفه پزشکی شد.آیا این کار درست است؟

اینکه یک پزشکی از موقعیت خود سو استفاده کند،  یا اینکه در کار حرفه ایش سهل انگاری نماید و یا در صفحات اجتماعی کامنت های توهین آمیز بنویسد مشکل خودش و وجدان کاریش است که اینگونه قسم پزشکی را زیر پا می گذارد و این مساله ای است که در بسیاری از شغل های دیگر نظیر بساز و بفروش، تعمیرکار خودرو، قصاب ، بنا، نقاش و ... هم شاید دیده شود و راه های برخورد با خاطیان باز است،  ولی آیا همه تعمیرکاران خودرو به جای روغن ترمز، گازوییل در مخزن ترمز می ریزند ؟!

به قول رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جناب آقای دکتر نوبخت، امید است که هم پزشکان جایگاه رفیع خود را بیشتر بشناسند و به آن حساس شوند و هم مردم به دیدگاه منصفانه تر از شغل پزشکی برسند تا شاهد جامعه ای شادتر و اخلاق مدارانه تر باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha