شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 192177

برخی می‌گویند هیچ چیز مانند یک قهوه هنگام صبح به آنها نیرو نمی ‌دهد اما آیا واقعا می‌دانید اثرات آن بر روی مکانیسم بدن چیست؟

5 عارضه اعتیاد به مصرف کافئین را بشناسید!

سلامت نیوز:برخی می‌گویند هیچ چیز مانند یک قهوه هنگام صبح به آنها نیرو نمی ‌دهد اما آیا واقعا می‌دانید اثرات آن بر روی مکانیسم بدن چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،این نکته کاملا ثابت شده است که کافئین تاثیر خاصی روی مغز شما می ‌گذارد و شما را بیدار نگه می‌ دارد؛ در همان زمان موجب تحریک و تولید آدرنالین و دوپامین می‌ شود.

در حالی که وابستگی به کافئین معمولا خطرناک نیست اما نمی تواند بدون هیچ گونه عارضه جانبی هم باشد. وابستگی بیش از حد به قهوه و کافئین همراه با 5 علامت اصلی است:

سردردهای صبحگاهی: کافئین یک تنگ کننده عروق است و این یعنی عروق خونی را کمی باریک تر می کند و جریان خون را محدود می نماید. این روند در بهبود سردرد موثر است و در واقع می توان از کافئین برای رفع برخی سردردها به عنوان دارو استفاده کرد. اما اگر وابستگی به مصرف آن بیش از حد باشد، عدم مصرفش حتی برای یک روز می تواند خود عاملی برای آغاز سردرد باشد. محققان دانشگاه جان هاپکینز هم به این نتیجه رسیده اند که 50 درصد از وابستگان به کافئین با ترک آن حتی برای یک روز، سردرد را تجربه می کنند.

بدخلقی: کافئین یک محرک است و منجر به تحریک مرکز لذت و گیرنده های دوپامین در مغز می شود. مصرف کافئین همچنین منجر به تحریک انتشار آدرنالین می گردد و به فرد احساس خوب می دهد و این یعنی عدم مصرف آن حتی برای یک روز منجر به کاهش خلق و خوی می شود. کسانی که گرفتار عارضه افسردگی هستند، نباید بیش از یک گرم کافئین در روز مصرف کنند؛ زیرا سبب شدت یافتن افسردگی آن ها می شود.

افزایش ضربان قلب: پس از مصرف مقادیر زیاد کافئین، ضربان قلب کاهش می یابد اما پس از مدتی بر تعداد آن افزوده می شود و تا هنگامی که کافئین از بدن خارج نشده باشد به همان صورت باقی می ماند. چنانچه میزان کافئین مصرفی، بالا باشد نه فقط تپش قلب ایجاد می کند بلکه منجر به حرکت نامنظم ماهیچه های قلب نیز می گردد.

افزایش استرس: دوزهای بالای کافئین می تواند منجر به شروع استرس های مزمن در برخی افراد شود و حملات هراس و اضطراب را به دنبال داشته باشد. این روند بویژه در کسانی که مستعد ابتلا به اختلالات روانی هستند، بیشتر امکان دارد.

بی خوابی: اغلب بزرگسالان به طور متوسط به 7 تا 8 ساعت خواب شبانه احتیاج دارند. اما مصرف بیش از حد کافئین می ‌تواند با این میزان خواب تداخل پیدا کند. گاهی افراد با استفاده از کافئین و نوشیدن قهوه سعی می ‌کنند بی ‌خوابی خود را مخفی کنند؛ در حالی که این کار سبب ایجاد چرخه ‌ای معیوب شده و مشکلات ناشی از بی خوابی مزمن را افزایش می ‌دهد.

محققان می ‌گویند قهوه در صورتی که در حد اعتدال مصرف شود یک داروی بی ‌خطر است و در مقابل مصرف بیش از اندازه آن برابر با مرگ است؛ در ضمن معده شما توانایی قهوه زیاد را ندارد. اگر عادت به نوشیدن دو یا سه فنجان قهوه در روز دارید سعی کنید پس از حدود ده روز این عادت را ترک کنید. اما بدانید مصرف معقول و منطقی قهوه اثرات مثبت در دراز مدت دارد؛ در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است قهوه خطر ابتلا به برخی از بیماری ‌ها مانند سرطان روده بزرگ یا بیماری پارکینسون و حتی آلزایمر را کاهش می ‌دهد و برای سنگ کلیه، کیسه صفرا، آسم و سردرد مفید است.

منبع:self

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha