پژوهشگران انگلیسی پیش‌بینی كرده‌اند كه نرخ مبتلایان به دیابت نوع دوم در این كشور به 98 درصد افزایش خواهد یافت.

نتایج یك تحقیق جدید نشان داده است كه افزایش نرخ ابتلا به چاقی در بین بزرگسالان انگلیسی همچنان ادامه دارد و این روند، نگرانی‌های متخصصان را نسبت به افزایش شمار مبتلایان به بیماری‌های قلبی و سرطان تا سال 2020 در انگلیس تشدید كرده‌ است. علاوه براین، محققان تخمین زده‌اند كه تا سال 2050 نرخ ابتلا به دیابت نوع دوم نیز در این كشور 98 درصد افزایش خواهد یافت.

پروفسور كلیم مك‌فرسون استاد دانشگاه آكسفورد و دستیاران وی پیش ‌بینی‌های انجام شده تا سال 2020 روی نرخ چاقی و اضافه وزن در بین بزرگسالان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و اطلاعات خود را با یافته‌های پیشین مقایسه كردند.

آنها دریافتند كه در طول این مدت افزایش قابل توجهی در میزان ابتلا به بیمار‌ی‌های قلبی - عروقی و بویژه در بیماری قلبی كرونری مشاهده خواهد شد.

این تجزیه و تحلیل ‌ها نشان داد كه تا سال 2050 احتمال بروز سكته مغزی ناشی از چاقی 23 درصد، میزان ابتلا به فشارخون ناشی از چاقی 34 درصد، نرخ ابتلا به بیماری قلبی كرونری 44 درصد و میزان ابتلا به دیابت نوع دوم 98 درصد افزایش خواهد یافت.

كتی مولتون مشاور مركز مراقبت‌های دیابت انگلیس در این باره گفت: این گزارش جدید تصویری غم‌انگیز و نگران كننده از آینده مبتلایان به دیابت ارائه می‌كند و نشان می‌دهد كه چاقی یكی از عوامل مهم در ترسیم این تصویر نگران كننده است.

بر اساس این گزارش، در دیابت نوع دوم بدن بیمار، انسولین تولید می‌کند و حتی ممکن است غلظت انسولین در خون از مقدار معمول آن نیز بیشتر باشد اما گیرنده‌های سلولی فرد نسبت به انسولین مقاوم شده و در حقیقت نمی‌گذارند انسولین وارد سلولها شده و اعمال طبیعی خود را انجام دهد. در این حالت می‌توان با درمان رژیمی و ورزش، غلظت قند خون را کاهش داد. شیوع این نوع دیابت در واقع نه تنها در انگلیس بلكه در بیشتر كشورهای جهان در حال ازدیاد است.

به گفته متخصصان، دیابت نوع دوم در افراد چاق دیده می‌شود و درصد شیوع این بیماری در زنان بیش از مردان است. به بیان دیگر این نوع دیابت ناشی از مقاومت بدن در برابر مصرف انسولین است. یعنی شرایطی که بدن از استفاده صحیح انسولین خودداری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha