جمعه ۳ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1924

مریم لواسانی- سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان و اولین عامل مرگ ناشی از سرطان در زنان است. سرطان پستان در صورت تشخیص زودرس و اقدام سریع درمان‌پذیر است، درحالی‌كه در صورت عدم درمان صحیح، مشكلات زیادی برای بیمار و خانواده‌اش ایجاد می‌كند.

شناخت سرطان پستان

 به همین منظور برای آموزش زنان اولین جشنوارة آموزشی پیشگیری از سرطان پستان، به همت مركز تحقیقات سرطان، انستیتو كانسر بیمارستان امام خمینی و مركز بیماری‌های پستان جهاد دانشگاهی تهران، 19 تا 21 بهمن در مركز آفرینش‌های فرهنگی‌ـ‌هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار شد.
دكتر نسرین‌السادات علوی، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تهران، در حاشیة مراسم جشنواره گفت: «سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان در سراسر دنیاست، به‌طوری‌كه از هر 10 تا 15 زن، احتمال ابتلای یك زن به سرطان پستان وجود دارد و اهمیت ویژة این بیماری شیوع و فراوانی آن، و سهولت درمان است.» وی با بیان این مطلب كه تشخیص زودرس سرطان پستان در موفقیت درمان مؤثر است، گفت: «چنانچه تودة سرطانی زیر یك سانتی‌متر شناسایی شود، در 90 درصد موارد بدون برداشت پستان و حتی بدون شیمی‌درمانی قابل درمان است. این در حالی است كه تودة سرطانی هرچه بزرگ‌تر باشد، احتمال پیشرفت و انتشار آن به سایر ارگان‌ها بیشتر و درمان سخت‌تر است.»
دكتر علوی احساس سفتی بدون درد در بخشی از پستان، فرورفتگی پوست و نوك پستان، ترشحات نوك پستان (خونی و غیره) و وجود زخم مزمن در پستان را، كه گاه با خارش و پوسته‌ریزی همراه است، ازجمله نشانه‌های سرطان پستان دانست و گفت: «درد پستان جزء علائم سرطان نیست و خانم‌ها در دوره‌ای از قاعدگی ممكن است درد داشته باشند.»
وی زن بودن را مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان پستان خواند و افزود: «ازدواج در سنین بالا، كم‌تحركی، مصرف زیاد چربی‌ها و چاقی بعد از دوران یائسگی از دیگر عوامل خطر بروز سرطان پستان است.»
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تهران، خودآزمایی ماهانة پستان، معاینة پزشك و انجام ماموگرافی را ازجمله روش‌های تشخیص زودرس سرطان پستان دانست و گفت: «زنان باید از 20 سالگی خودآزمایی ماهانه را آغاز و سالیانه یك بار برای معاینه به پزشك مراجعه كنند. چرا كه خودآزمایی ماهانة پستان 50 درصد از میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پستان می‌كاهد. ضمن اینكه در 40 تا 50 سالگی هریك تا دو سال و از 50 تا 70 سالگی سالیانه ماموگرافی انجام دهند. با این روش تشخیصی، توده‌های كوچك به‌راحتی شناسایی می‌شوند.»
وی خاطرنشان كرد: «سن معاینات در افراد پرخطر نظیر وجود سابقة ابتلا به سرطان پستان در خانوادة درجة یك (مادر، خواهر و دختر) متغیر است و گاهی لازم است ماموگرافی و معاینات از 30 سالگی آغاز شود. با وجود این، همة بانوان در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند و به صرف نبودن سابقة فامیلی نمی‌توان از این بیماری مصون ماند.»
علوی اضافه كرد: «متأسفانه افسردگی ناشی از سرطان پستان در زنان مبتلا، به علت ناآگاهی، بسیار زیاد است. اغلب زنان فكر می‌كنند كه این بیماری مسری یا ویروسی است و درمان‌شدنی نیست. این تفكر یأس و ناامیدی در زنان ایجاد می‌كند و موجب مراجعة دیرهنگام آنان به پزشك می‌شود. این در حالی است كه تشخیص زودرس سرطان پستان كلید اصلی درمان بیماری است.»
وی در خاتمه توصیه كرد: «استفادة بیشتر از سبزیجات و میوه‌ها، كاهش مصرف چربی‌ها، افزایش فعالیت بدنی و به‌ویژه پیاده‌روی روزانه در كاهش سرطان پستان مؤثر است. درحالی‌كه مصرف ویتامین Eتأثیری در كاهش میزان بروز سرطان پستان ندارد.»
دكتر علی‌رضا موسوی جراحی، دبیر شبكة ملی تحقیقات سرطان، هم گفت: «سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان در ایران و جهان است. بنابراین، خودآزمایی ماهانة پستان، معاینة سالیانة پزشك و انجام ماموگرافی از 40 سالگی به بعد در تشخیص زودرس سرطان پستان مؤثر است.»
وی میزان بروز سرطان پستان را 25 تا 35 مورد ابتلا به ازای هر صد هزار نفر جمعیت دانست و افزود: «تشخیص و مراجعة دیرهنگام زنان ایرانی موجب شده كه میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری با سایر كشورهای دنیا برابری نكند، لذا، این جشنواره با هدف آموزش به زنان برای مراجعه و تشخیص زودرس بیماری، كاهش مرگ‌ومیر و افزایش طول عمر بیماران برگزار شده است. چرا كه میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری در سال اول ابتلا بسیار پایین بوده و در پنج سال اول 60 درصد افراد زنده می‌مانند.»
به گفتة وی، سن ابتلا به سرطان پستان بعد از 45 سالگی است، درحالی‌كه ابتلا به بیماری از 16 سالگی به بعد هم دیده شده است.
موسوی ادامه داد: «اندازة‌ تودة سرطانی در بدخیمی و خوش‌خیمی آن اثری ندارد، ولیكن توده‌های بدخیم هرچه كوچك‌تر باشند، درمان موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. از سوی دیگر، تشخیص زودرس سرطان پستان در 70 تا 80 درصد موارد به برداشت پستان منجر نخواهد شد.»
وی در خصوص اهداف برگزاری این جشنوارة عمومی گفت: «در این سه روز، پزشكان دوره‌دیده به زنان در گروه‌های 20 نفره و به مدت 20 دقیقه، از نظر نحوة معاینة پستان، تشخیص توده در معاینات ماهانه و مراقبت از پستان‌ها، آموزش می‌دهند و به سؤالات آنها پاسخ می‌دهند. ضمن اینكه پیش‌بینی می‌شود كه 20 تا 30 هزار نفر مراجعه كنند و آموزش‌های لازم به آنها داده شود.»
در دومین روز جشنواره، در اقدامی نمادین، كودكان مبتلا به سرطان، با هوا كردن بادبادك‌ها، با مبتلایان به سرطان پستان اظهار همدردی كردند. سومین روز جشنواره نیز از خیرین مبارزه با سرطان پستان تجلیل شد و طی آن از آقایان مهندس كامرانی و علاء‌الدینی كه در زمینة درمان بیماران بی‌بضاعت تلاش كرده و هزینه‌های درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان را تقبل كرده بودند، قدردانی شد.
شایان ذكر است: «در حاشیة این جشنوارة سه روزه، نمایشگاه لوازم خانگی برپا شده بود و لوازم برقی، تزیینی و... عرضه می‌شد و این امكان فراهم شده بود تا زنان، با مراجعه به مركز آفرینش‌های فرهنگی‌ـ‌هنری كودكان و نوجوانان، علاوه بر فراگیری آموزش‌های لازم برای پیشگیری از سرطان پستان، بتوانند اقلام مورد نیاز خود را خریداری كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha