هر سال با شروع فصل سرما، ویروس آنفلوآنزا در بین مردم همه‌گیر می‌گردد و این مشکل مربوط به یک کشور یا منطقه خاصی نیست.

آیا امسال آنفلوآنزا در کرمان دوباره جولان خواهد داد؟

سلامت نیوز: هر سال با شروع فصل سرما، ویروس آنفلوآنزا در بین مردم همه‌گیر می‌گردد و این مشکل مربوط به یک کشور یا منطقه خاصی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ویروس آنفلوآنزا در فصل سرما تا 8 ساعت می‌تواند روی سطوح مختلف زنده بماند و 3 نوع ویروس آنفلونزای A، B و C را به صورت اپیدمی رخ دهد، در این بین برخی افراد بصورت خفیف به بیماری آنفلوآنزا مبتلا می گردند که حتی خود فرد متوجه بیماری نمی‌گردد، و همین امر سبب می‌گردد که ویروس آنفلونزا به سرعت در جامعه پخش شود و نتوان جلوی گسترش آن را گرفت.

ویروس آنفلوآنزا فصلی هر ساله بین 5 تا 10 درصد جامعه ایرانی را درگیر خود می‌کند. در فاصله زمانی 10 تا 40 سال یک نوع ویروس جدید آنفلوآنزا بروز می‌کند و هر بار حدود 30 درصد جامعه را با خود درگیر می‌کند، بطوریکه در سال 2009 که وسعت همه گیری آن زیاد اما شدت آن کم بود، بنابراین به راحتی کنترل شد، اما این اپیدمی حدود 300 هزار نفر تلفات جانی در دنیا و 142 مرگ در ایران را در پی داشته، به طوری که در سال گذشته ویروس N1H1 در ایران جان 42 نفر را طبق آمار اعلام شده تا 19 آذرماه سال گذشته گرفت.

در گذشته به دلیل نبود آنتی بیوتیک‌ها، 70 تا 80 درصد تلفات جانی مربوط به آنفلوآنزا بود، اما در حال حاضر با استفاده از آنتی بیوتیک تلفات به 7 درصد رسیده است که جوانان 3 درصد و افراد مسن 15 درصد از این تعداد تلفات را شامل می‌شوند، بنابراین خواه نا خواه آنفلوآنزا هر سال تلفاتی را برای ما به همراه خواهد داشت.

در سال گذشته شیوع آنفلوآنزای نوع N1H1 در برخی از نقاط کشور بخصوص کرمان، منجر به تلفات انسانی شد به گونه‌ای که در استان کرمان 33 نفر متاسفانه فوت کردند، که این امر باعث نگرانی و هراس مردم شد و همچنین چند روز تعطیلی مراکز آموزشی را در بر داشت.

در این میان نیز مسئولین استان مخصوصا استانداری و علوم پزشکی با تلاش‌های شبانه روزی خود و تمهیداتی به موقعی که اتخاذ کردند، توانستند وضعیت کرمان را به حالت سفید برگرداند.

با توجه به نزدیکی شروع سرما ایسنا در خصوص آمادگی استان در سال جاری برای جلوگیری از شیوع این بیماری و این‌که آیا این اپیدمی مانند سال قبل در استان ظهور پیدا می‌کند یا خیر؟ با رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت‌وگو کرده است.

دکتر "علی اکبر حق دوست" رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این خصوص به ایسنا گفت: ماهیت آنفلوآنزا به گونه‌ای است که اپیدمی آنفلوآنزا هر چند سال یکبار شدت می‌یابد و این‌گونه نیست که شدت این بیماری مانند سال گذشته باشد.

وی اظهار کرد: معمولا پیش آگهی نامطلوب در مورد زمستان را می‌توان از طریق اتفاقاتی که در نیمکره جنوبی زمین رخ داده است(اکنون نیمکره جنوبی زمستان است) تشخیص داد، به طوری که اگر آنها دچار اپیدمی‌هایی شده باشند، احتمال این‌که اپیدمی در نیمکره شمالی تشدید شود، زیاد خواهد بود.

حق‌دوست با تاکید بر این‌که بر اساس این دو عامل پیش‌بینی اپیدمی سختی برای آنفلوآنزای امسال مانند سال گذشته نداریم، تصریح کرد: اما در عین حال در سطح کشور و استان تدابیر لازم اندیشیده شده است و واکسن‌های آنفلوآنزا به اندازه کافی وارد کشور شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر این‌که به افرادی که دچار ضعف ایمنی هستند توصیه می‌کنیم در اوایل فصل سرما تقریبا مهرماه، واکسن آنفلوآنزا بزنند، اظهار کرد: به افرادی که برونشیت یا آسم مزمن دارند و تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی هستند، افرادی که سکته قلبی داشته‌اند، بیماران قلبی عروقی و افرادی که سکته مغزی و صرع دارند، توصیه می‌شود که واکسن آنفلوآنزا را در اوایل مهرماه تزریق کنند.

وی در ادامه با اشاره به سایر کسانی که باید واکسن آنفلونزا تزریق نمایند، افزود: افرادی که داروهایی با کورتن بالا استفاده می‌کنند و یا افراد دیابتی که انسولین می‌زنند و هم‌چنین مادران بارداری که جزو افراد دارای ضعف ایمنی هستند، هم‌چنین افراد کهنسال و کسانی که سابقه آنفلوآنزای سخت دارند، توصیه می‌شود واکسن آنفلوآنزا تزریق نمایند، ضمن آن‌که افرادی که ضعف ایمنی ندارند با رعایت بهداشت فردی و بدون واکسن هم می‌توانند از ابتلا جلوگیری کنند.

حق دوست اعلام کرد: خوشبختانه قیمت واکسن آنفلوآنزا مقداری افت پیدا کرده است و نسبت به سال گذشته افزایش قیمتی نداشته‌ایم و این واکسن نیز به اندازه کافی در استان وجود دارد، و با هیچ‌گونه کمبودی روبرو نیستیم، به طوری که در داروخانه‌ها و هم‌چنین برخی از پزشکان در مطب شخصی خود ممکن است این واکسن را داشته و تزریق می‌کنند.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزا در استان کرمان به ایسنا گفت: در سطح دنیا کار عجیبی برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزا صورت نمی‌گیرد، اپیدمی آنفلوآنزا حتی در کشورهای پیشرفته قربانیان بیشتری نسبت به کشورهای مثل ایران به دلایل مختلف دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این مطلب که تصور این‌که راه معجزه آسایی برای کنترل این اپیدمی وجود دارد، نیست، یادآور شد: اما در عین حال تزریق واکسن، تمهیداتی برای آماده بودن بخش‌های مراقبت‌های ویژه و اختصاصی، آموزش‌های لازم به پرسنل، آماده بودن برای این‌که در شرایط خاص تمهیدات لازم صورت گیرد و آیین نامه‌ها و مقررات، ضوابط، داروها و ...  در راستای بروز احتمالی آنفلوآنزا پیش‌بینی  شده است و ان‌شاالله امسال مشکل خاصی در این خصوص نخواهیم داشت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: رعایت اصول بهداشتی فردی بهترین راه پیشگیری از آنفلوآنزاست، ضمن آن‌که اگر کسی احساس بیماری می‌کند، سعی بر این داشته باشد که در منزل خود استراحت کند و کمتر در اماکن عمومی حضور یابد.

هم‌چنین پیش از این، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: واکسن آنفولانزا تهیه شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد در حال حاضر مراحل نهایی بررسی‌ها را طی می‌کند و بزودی در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد تا استفاده کنند.

دکتر "محمدمهدی گویا" در حاشیه سفر به کرمان و با بیان این‌که واکسن‌های رایگان توسط وزارت بهداشت برای گروه‌های هدف از دو هفته آینده توزیع می‌شود، اضافه کرد: گروه‌های هدف شامل کادر بهداشتی درمانی و گروه‌های پرخطری که در لیست قرار دارند، می‌شود.

به گفته وی، واکسن رایگان آنفلوانزا برای مادران باردار فقط به مادرانی که بارداری پرخطری دارند داده می‌شود، و بقیه افراد جامعه می‌توانند برای دریافت این واکسن با تجویز پزشک به داروخانه‌ها مراجعه کنند؛ ضمن آن‌که توصیه می‌شود افرادی که شامل گروه‌های پرخطر و گروه‌های هدف بویژه مادران باردار می‌شوند واکسن را خودسرانه و بدون تجویز پزشک استفاده نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha