اطلاعات مردم درباره این طرح هنوز پایین است. روستاییان ناراضی از اینکه نمی‌توانند مثل شهری‌ها مستقیم به هر پزشکی که خواستند مراجعه کنند و حتی در جاهایی پزشک خانواده، مهر ارجاع را به سرایدار می‌سپرد و می‌رفت تا بیماران دفترچه مهر شده را بگیرند و باز هم به شهر بروند.قصه پزشک خانواده ادامه یافت تا در دولت دهم نوبت به اجرای آن در شهرها رسید. قرار بود طرح پزشک خانواده در استان های فارس و مازندران به صورت پایلوت اجرا شود تا با شناسایی نقاط ضعف و رفع این مشکلات در زمان اجرا، بتوان اجرای آن را به استان های دیگر تسری داد؛ حالا دو سال از آغاز طرح در این دو استان گذشته اما منتقدان می گویند نه تنها منجر به شناسایی نقاط ضعف آن نشده، بلکه گفته می شود مشکلاتی را برای مردم استان های فارس و مازندران ایجاد کرده است.

چرا مشکلات پزشک خانواده هنوز شناسایی نشده؟

سلامت نیوز: اطلاعات مردم درباره این طرح هنوز پایین است. روستاییان ناراضی از اینکه نمی‌توانند مثل شهری‌ها مستقیم به هر پزشکی که خواستند مراجعه کنند و حتی در جاهایی پزشک خانواده، مهر ارجاع را به سرایدار می‌سپرد و می‌رفت تا بیماران دفترچه مهر شده را بگیرند و باز هم به شهر بروند.قصه پزشک خانواده ادامه یافت تا در دولت دهم نوبت به اجرای آن در شهرها رسید. قرار بود طرح پزشک خانواده در استان های فارس و مازندران به صورت پایلوت اجرا شود تا با شناسایی نقاط ضعف و رفع این مشکلات در زمان اجرا، بتوان اجرای آن را به استان های دیگر تسری داد؛ حالا دو سال از آغاز طرح در این دو استان گذشته اما منتقدان می گویند نه تنها منجر به شناسایی نقاط ضعف آن نشده، بلکه گفته می شود مشکلاتی را برای مردم استان های فارس و مازندران ایجاد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه نسل فردا در گزارشی نوشت: ماجرا از قانون برنامه توسعه سوم شروع شد. جایی که اجرای برنامه پزشک خانواده به دولت تکلیف شد، اما به علل مختلف ماند تا سال آخر وزارت مسعود پزشکیان در وزارت بهداشت. در دوران وزارت کامران باقری لنکرانی نیز اجرای این برنامه در روستاها دنبال شد و آمارهایی از اجرای آن اعلام می‌شد، اما همزمان نارضایتی‌هایی هم وجود داشت، پزشکانی که به روستاها می‌رفتند از نبود امکانات برای کار می‌گفتند و از تأخیر پرداخت می‌نالیدند، تا جایی که هر سال در آ‌ستانه آزمون دستیاری گروهی از پزشکان خانواده ریزش می‌کردند و عطای این طرح استراتژیک را به لقایش می‌بخشیدند.

روستاهای زیادی بودند که به صورت اسمی پزشک خانواده را اجرا کرده بودند، اما در عمل پزشک خانواده آنجا نبود. کمبود پزشک تنها مشکل نبود. طبق برنامه وزارت بهداشت پزشک خانواده سر تیم یک گروه 17نفره اعلام شد که پرستار،ماما، متخصص تغذیه، روانشناس، کاردان یا کارشناس بهداشت محیط و بهداشت خانواده هم جزو آن بودند. گروهی که اغلب روستاها فاقدآن بودند. هر چه بود، دولت‌ها آمارهایی چشمگیر از اجرای این طرح ملی و پوشش 22 میلیونی آن اعلام می‌کردند، اما بسیاری بودند که این طرح اجرا شده را چیزی غیر از پزشک خانواده اعلام می‌کردند.


اطلاعات مردم درباره این طرح هنوز پایین است. روستاییان ناراضی از اینکه نمی‌توانند مثل شهری‌ها مستقیم به هر پزشکی که خواستند مراجعه کنند و حتی در جاهایی پزشک خانواده، مهر ارجاع را به سرایدار می‌سپرد و می‌رفت تا بیماران دفترچه مهر شده را بگیرند و باز هم به شهر بروند.
قصه پزشک خانواده ادامه یافت تا در دولت دهم نوبت به اجرای آن در شهرها رسید. قرار بود طرح پزشک خانواده در استان های فارس و مازندران به صورت پایلوت اجرا شود تا با شناسایی نقاط ضعف و رفع این مشکلات در زمان اجرا، بتوان اجرای آن را به استان های دیگر تسری داد؛ حالا دو سال از آغاز طرح در این دو استان گذشته اما منتقدان می گویند نه تنها منجر به شناسایی نقاط ضعف آن نشده، بلکه گفته می شود مشکلاتی را برای مردم استان های فارس و مازندران ایجاد کرده است.


افزایش هزینه های درمان
شمس ا... شریعت نژاد درباره میزان رضایتمندی مردم از اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده در استان مازندران، افزود: اگرچه این طرح به صورت پایلوت اجرایی و بر اساس آن باید نقاط قوت و ضعف آن شناسایی می شد، اما این مهم نیازمند اجرای دقیق طرح از سوی مسئولان مربوطه بود.
نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده، باید اعتبارات ویژه به این طرح اختصاص داده می شد تا بتوان به دقت ایرادات آن را شناسایی کرد؛ اما عدم تخصیص اعتبارات مناسب باعث شد این طرح موجب نارضایتی مردم شود. این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: تاکنون ارزیابی ها از  اجرای طرح پزشک خانواده نشان دهنده آن است که این طرح نتوانسته موفق عمل کند و همین امر موجب گلایه مندی مردم و برخی از پزشکان در این طرح شده است.وی یادآور شد: اجرای طرح پزشک خانواده در بسیاری از کشورها موفق بوده است؛ چرا که زیرساخت‌های اجرای آن به درستی دیده شده، اما در کشورمان این طرح با مشکل روبه‌رو شد، زیرا برای تثبیت الگوی طرح پزشک خانواده تلاشی صورت نگرفت.  شریعت نژاد تاکید کرد: الزام مردم به استفاده از یک پزشک از سویی و دسترسی مردم به پزشک متخصص از طرف دیگر، از جمله مشکلات موجود در اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده در استان مازندران است؛ به همین سبب کمبود پزشک باعث شده مردم در دریافت ارایه خدمات درمانی با چالش مواجه شوند. این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: متاسفانه اجرای نامطلوب پزشک خانواده در استان مازندران باعث شده نه تنها هزینه درمان کاهش پیدا نکند، بلکه با افزایش هزینه نیز روبه‌رو باشیم.عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس، گفت: بارها وضعیت نامطلوب اجرای طرح پزشک خانواده را از وزیر بهداشت پیگیری کردیم که حال امیدواریم این پیگیری ها نتیجه‌بخش باشد و با ارزیابی دقیق بتوان اجرای درست این طرح را در کل کشور تعمیم داد.


نارضایتی بیماران وپزشکان عمومی
مسعود رضایی، درباره میزان رضایتمندی مردم از اجرایی شدن طرح پزشک خانواده در استان فارس، افزود: اصل پزشک خانواده بسیار مطلوب است و اجرای آن در کشورهای دنیا نیز موفقیت آمیز بوده، اما از آن جهت که در کشور بسترسازی مناسبی برای اجرای آن صورت نگرفت، لذا نتوانست اجرای پایلوت آن در استان فارس رضایتمندی به همراه داشته باشد.نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کمبود حمایت های بیمه‌ای در اجرای طرح پزشک خانواده، باعث شد تا این طرح نتواند به اهداف موردنظر دست پیدا کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: یکی از ایرادات اجرای طرح پزشک خانواده در استان فارس،آن است که بیماران زمانی می‌توانند به پزشکان مراجعه کنند که از قبل وقتی برای آنان تعیین شده باشد و اگر بیماری خارج از وقت تعیین شده با مشکلی مواجه شود و به پزشک مراجعه کند، نمی تواند از مزایای پزشک خانواده بهره مند شود.وی یادآور شد: از سویی دیگر گاهی در مراجعات بعدی که بیمار می خواهد برای بار دوم و نشان دادن جواب آزمایش به پزشک خانواده مراجعه کند، مجبور به اخذ نوبت است که این نیز با وقت های طولانی مدت همراه است.


چرا مشکلات شناسایی نشد؟
یک کارشناس بهداشت در گفت وگو با نسل فردا در این‌باره گفت:پزشک خانواده چیزی نیست که بخواهیم از آن چشم بپوشیم ؛نظام ارجاع در طرح تحول سلامت،جایگاه ویژه ای دارد و کشورهایی که بر اساس این مدل، سطح نخست درمان خود را تعریف کرده اند،هم توانسته اند هزینه‌های بهداشت و درمان خود را کنترل کنند، هم نظام مهندسی شده و دقیق سطح بندی خدمات را اجرایی کنند. با اجرایی شدن طرح پزشک خانواده، پرونده سلامت افراد به طور کامل در دسترس خواهد بود و نظام ارجاع نیز به خوبی تقویت خواهد شد.آمنه میرحاجی می افزاید: باید نقاط ضعف اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده در استان‌های فارس و مازندران شناسایی شود تا با رفع این نقاط ضعف بتوانیم  سیستم ارجاع را در سراسر کشور اجرایی کنیم.دولت برای اجرای طرح پزشک خانواده نیازمند شبکه سازی، تامین نیروی متخصص و تامین منابع مالی است که هنوز نتوانسته این زیرساخت‌ها را به خوبی فراهم کند؛ لذا سیستم ارجاع تاکنون نتوانسته شکل اجرایی به خود گیرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha