مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از سلول های بنیادی خون ساز به عنوان تنها روش درمان بیماران مبتلا به سرطان خون و لنفاوی و همچنین اختلالات مادرزادی نام برد.

درمان بیماران مبتلا به سرطان خون از طریق سلول های بنیادی خون ساز

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از سلول های بنیادی خون ساز به عنوان تنها روش درمان بیماران مبتلا به سرطان خون و لنفاوی و همچنین اختلالات مادرزادی نام برد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر علی اکبر پورفتح الله روز شنبه در مراسم روز جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز که در مرکز انتقال خون تهران برگزار شد، گفت: برنامه ریزی عملیاتی خوبی در زمینه سلول های بنیادی خون ساز در کشور آغاز شده است.

وی با بیان این مطلب که سلول های بنیادی خون ساز تنها موردی هستند که می توانند کاربرد درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان خون و لنفاوی و اختلالت مادرزادی به ارمغان بیاورند، افزود: در سال های گذشته روند رشد پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز متناسب با نیاز جامعه نبوده است.

پور فتح الله با عنوان این مطلب که استانداردهای پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز در حال تکمیل و انجام است، گفت: در حال حاضر استانداردهای پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز بر اساس آخرین ره آوردهای بین المللی در کشور آغاز شده و پیش بینی می کنیم تا پایان سال آینده بتوانیم نسبت به تکمیل بانک اطلاعاتی پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز در کشور اقدام کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار مورد پذیره نویسی در زمینه سلول های بنیادی خون ساز و خون بند ناف آغاز شده است، اظهارداشت: یکی از مشکلات در زمینه پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز هزینه های مرتبط با آزمایش های سازگاری نسجی است. ‌

وی ادامه داد: هزینه آزمایش های سازگاری نسجی حداقل بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برای هر مورد پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز است.

وی گفت: از همین رو، تلاش کرده ایم از محل صرفه جویی های سازمان انتقال خون، رقم خوبی را با کمک هیئت امنای ارزی برای امسال و سال آینده پیش بینی کنیم.

به گفته پور فتح الله: ۴۰ میلیارد تومان برای تامین هزینه های آزمایش های پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز در نظر گرفته شده است.

پور فتح الله از اعلام آمادگی سازمان انتقال خون برای خرید خدمت از بخش خصوصی در زمینه پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز خبر داد و گفت: در حال حاضر پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز از طریق مراکز جامع اهدای خون در سراسر کشور انجام می شود.

وی افزود: هر آزمایشگاهی که استانداردهای لازم برای آزمایش های سازگاری نسجی را داشته باشد، می توانیم از آنها خرید خدمت انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اعلام اینکه پیش بینی می کنیم تا پایان سال آینده ۱۰۰ هزار داوطلب اهدای سلول های بنیادی ثبت نام کنند، گفت: در این صورت می توانیم ۵۰ درصد نیاز به داوطلبان را به استفاده از سلول های بنیادی خون ساز فراهم کنیم.

به گفته پورفتح الله: اگر این شرایط فراهم شود، امکان تبادل سلول های بنیادی خون ساز با سایر کشورها فراهم خواهد شد.

به گفته وی: هزینه انتقال نمونه آزمایش سلول های بنیادی خاص در بانک های جهانی خون ۲۷ هزار دلار پیش بینی می شود.


  

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha