مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت:ساخت سد تنگ سرخ در شیراز ، تیرخلاص به زیست بوم دریاچه مهارلو و مواهب طبیعی آن است

ساخت سد تنگ سرخ شیراز ، تیرخلاص به زیست بوم دریاچه مهارلو است

سلامت نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت:ساخت سد تنگ سرخ در شیراز ، تیرخلاص به زیست بوم دریاچه مهارلو و مواهب طبیعی آن است.

حمزه ولوی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت : احداث این سد تاکنون به دلایل نداشتن ارزیابی زیست محیطی متوقف شده اما فشارهایی برای راه اندازی دوباره کارگاه آن در حال انجام است.


وی ادامه داد : دریاچه مهارلو در 35 کیلومتری جنوب شرق شیراز اکنون بطور کامل خشک است و این منطقه که روزگاری محل زیست مرغان مهاجر و فلامینگوها و پرندگان کنار آبزی بود به کویری نمکزار تبدیل شده که با اندک توفانی ریزگردهای آن به شیراز منتقل می شود.


وی یاد آور شد: در صورتی که مطالعات بیشتری برا ی احداث سد تنگ سرخ صورت نگیرد بطور قطع شرایط فعلی دریاچه مهارلو بدتر خواهد شد و اندک رطوبتی که تاکنون در بستر این دریاچه مانده نیز خشک می شود و توفان های نمک و ریزگردهای آن بیشتر سلامت مردم شیراز را تهدید می کند .


مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس اضافه کرد : انتظار داریم صاحبنظران ، مدیران و مسئولان ، کارشناسان ، تصمیم گیران و تصمیم سازان و همه کسانی که دغدغه سلامت مردم شیراز و توسعه پایدار این استان و نجات محیط زیست را دارند در برابر رایزنی ها و فشارها برای تداوم ساخت سد تنگ سرخ بدون ارزیابی زیست محیطی بایستند و از منافع مردم و مصالح موجود دفاع کنند .


احداث سد تنگ سرخ اکنون در شیراز متوقف است و این موضوع در چنبره دیدگاههای متناقض مانده است ، برخی معتقدند: با احداث سد تنگ سرخ در بالادست شیراز و مهار اندک آبی که به رودخانه خشک و سپس به دریاچه مهارلو سرازیر می شود ، دریاچه مهارلو به نمکزاری وسیع تبدیل خواهد شد و توفان نیترات مستقیم به حلق مردم شیراز سرازیر می شود.


در عین حال برخی از مسئولان اجرایی، اعضای شورای اسلامی شهر شیراز و شهردار این کلان شهر هم در نشست های شورا یا در مصاحبه ها بر لزوم احداث این سد تاکید می کنند .


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و معاون رئیس جمهوری در شانزدهمین سفر استانی دولت تدبیر و امید به استان فارس که اردیبهشت 94 انجام شد بیان کرد: سد تنگ سرخ در شیراز ارزیابی محیط زیست ندارد و تا قبل از تایید ارزیابی زیست محیطی احداث سد غیر قانونی و تاکید بر ساخت آن تخلف است.
معصومه ابتکار افزود: ادامه کار این سد تا زمانی که ارزیابی محیط زیست تایید نشود ، غیر قانونی است و راهی برای فرار از قانون نیست .


سد تنگ سرخ که عملیات آن بهمن سال 1390 آغاز شد، در فاصله دو کیلومتری شهرک های شمال غرب شیراز واقع شده است.
این سد از نوع خاکی با هسته رسی و به ارتفاع حدود 80 متر از بستر سنگی پیش بینی شده است.


اهداف مختلفی برای ساخت این سد اعلام شده که از جمله آنها می توان به ذخیره سازی و استفاده از آب رودخانه خشک برای تامین آب مورد نیاز باغ های قصردشت شیراز و همچنین برای کنترل سیلاب بخصوص درفصل زمستان که در برخی سال ها خسارات فراوانی را به واحدهای مسکونی و تجاری شهر شیراز وارد می کند، اشاره کرد.


منتقدان ساخت سد تنگ سرخ بر این باورند این سد بدون مطالعات کافی زمین شناسی احداث شده و ترکیدن یا شکستن سد در آینده، شهرک های شمالی شیراز را به زیر گل و لای می برد و موجب وقوع فاجعه اقلیمی ، انسانی می شود.


این منتقدان همچنین خشک شدن دریاچه مهارلو در جنوب شیراز و احتمال وقوع توفان های نمک و برخاستن ذرات خطرناک و سرطان زا را از دیگر پیامدهای احداث سد تنگ سرخ بیان کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha