پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹

شمار سارقان پایتخت آنقدر زیاد است كه اگر مأموران پلیس هر روز مشغول اجرای طرح‌هایی برای بازداشت آنها باشند، بعید است بشود پایانی برای دزدان تصور كرد. این موضوع را می‌توان از جولان سارقان در شهر و اجرای طرح‌های گاه به گاه مأموران پلیس و بازداشت فله‌ای سارقان دریافت.

شمار دزدان پایتخت از كف رفت!

سلامت نیوز: شمار سارقان پایتخت آنقدر زیاد است كه اگر مأموران پلیس هر روز مشغول اجرای طرح‌هایی برای بازداشت آنها باشند، بعید است بشود پایانی برای دزدان تصور كرد. این موضوع را می‌توان از جولان سارقان در شهر و اجرای طرح‌های گاه به گاه مأموران پلیس و بازداشت فله‌ای سارقان دریافت.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: پس از بازداشت 244 سارق كه در جریان دو طرح قبلی مأموران پلیس پایتخت رقم خورد، جانشین رئیس پلیس تهران روز گذشته از انهدام 35 باند سرقت و دستگیری 153 سارق خبر داد. سردار قادر كریمی گفت: در آخرین عملیات پلیس تهران كه شامگاه سه‌شنبه انجام شد، 153 سارق شناسایی و دستگیر شدند. وی ادامه داد: مأموران پلیس آگاهی با اشراف اطلاعاتی توانستند در نیمه اول امسال تعداد زیادی از سارقان را مورد رصد قرار دهند و دستگیر كنند. شامگاه سه‌شنبه هم با اطلاعاتی كه مردم در اختیارمان قرار دادند، موفق شدیم 35 باند سرقت را در تهران منهدم كنیم. سردار كریمی گفت: 17 باند منهدم شده در حوزه زورگیری، ‌كیف‌قاپی و موبایل قاپی فعال بودند. سردار كریمی گفت: 61 درصد از سارقان دستگیر شده سابقه‌دار هستند كه برخی از آنها در دوره مرخصی زندان مرتكب سرقت شده بودند. وی با تشكر از حمایت قاطعانه دستگاه قضا از پلیس گفت: با دستور دادستان تهران دادیاران و بازپرسان مرتبط، احكام قاطعی را در رابطه با افراد دستگیر شده اعمال می‌كنند. سردار كریمی با اشاره به اقدامات پلیس تهران در شش ماهه امسال گفت: خوشبختانه از شاخص نیروی انتظامی در خصوص كاهش جرائم بالاتر هستیم و جرائم تهران 12 درصد كاهش یافته است. وی گفت: برخی سارقان به صورت فصلی در تهران كار می‌كنند و پس از مدتی سرقت، از پایتخت خارج می‌شوند. سردار كریمی همچنین گفت كه بیشتر متهمان بازداشت شده در جنوب و شهرهای اطراف تهران شناسایی و دستگیر شده‌اند.
  
تلاش برای احساس امنیت
طرح‌های پلیس درباره بازداشت سارقان مدام در حال انجام شدن است، اما بازداشت سارقان كه با دشواری بسیاری هم برای پلیس همراه است منجر به رضایت عمومی جامعه نشده است؛ چراكه بازداشت پایان سرقت نیست. رضایت عمومی زمانی حاصل می‌شود كه مردم از قرار دادن خودرو در كوچه یا اموالشان در خانه احساس امنیت كنند و بدانند كه در سایه اقتدار قانون كسی جرئت تعرض به اموالشان را ندارد. سردار كریمی اشاره كرده است كه 61 درصد از مجرمان بازداشت شده در دوران مرخصی زندان مرتكب سرقت شده‌اند، ایضاً ایشان از حمایت قاطع دستگاه قضایی قدردانی كرده است. پرسش این است كه آیا دادن مرخصی به سارقان و بازگرداندن آنها به چرخه جامعه كه باعث ناامنی بیشتر شده است، مایه قدردانی است؟! بنابراین یكی از موضوعات مهم در تكرار جرم را می‌توان در ترسیدن سارقان از پلیس و دستگاه قضا و پایین بودن هزینه جرم تلقی كرد. رشد پدیده سارقان مأمورنما از همین جا نشئت گرفته است. افرادی كه به راحتی لباس مأموران پلیس را به تن می‌كنند و با تجهیزات كامل پلیس وارد جامعه می‌شوند به طوری كه مأموران حقیقی پلیس هم قادر به شناسایی آنها نیستند چه رسد به مردم عادی، در سایه همین نترسیدن از پلیس است كه مرتكب جرم می‌شوند.

جانشین رئیس پلیس تهران گفته است، در جریان طرح اجرا شده اعضای باندی كه در پوشش مأموران پلیس آگاهی و مبارزه با مواد مخدر از افراد به ویژه اتباع خارجی اخاذی و سرقت می‌كردند، بازداشت شده‌اند. تردیدی وجود ندارد كه این افراد مأمورنما حساب كارشان را كرده‌اند و ضمانتی وجود ندارد كه بعد از رهایی از مجازاتی كه برایشان تعیین شده دست به تكرار جرم نزنند.‌در مورد پایین بودن هزینه جرم هم روشن است همه سارقان بازداشت شده از خلأهای موجود قانون یا رأفت قضات استفاده می‌كنند و بعد از آزادی دست به تكرار جرم می‌زنند بدون اینكه سوابق آنها منجر به محرومیت از خدمات اجتماعی برای خود یا خانواده‌شان باشد.
مردی كه وسایل خودرو‌اش در حوالی خیابان آبمنگل تهران به سرقت رفته است به خبرنگار ما می‌گوید شنبه، سوم مهرماه برای مراسم عروسی یكی از بستگانم از شهرستان به تهران آمدم. ساعت 18 همان روز وقتی برای سركشی به خودرو‌ام به كوچه آمدم، دیدم كه كاپوت خودرو بالااست و باتری آن سرقت شده است. چند ساعت از ماجرا گذشته بود كه این بار سارقان كامپیوتر آن را سرقت كردند. در هر دو مورد با پلیس تماس گرفتم و مأموران كلانتری بازار خیلی زود در محل حاضر شدند و گزارش آن را تهیه كردند و رفتند. اگر كمك همسایه‌ها برای انتقال خودروام به یكی از خانه‌ها نبود، چرخ‌هایش را هم سرقت می‌كردند. حالا هم باید راهی شهرستان شوم و امكان پیگیری برایم وجود ندارد.

این موضوع یكی از روزمرگی‌های مردم پایتخت به خصوص در جنوب شهر است. شاید از همین رو باشد كه به گفته جانشین رئیس پلیس تهران بیشتر متهمان بازداشت شده در جنوب و شهرهای اطراف تهران آن شناسایی و دستگیر شده‌اند. در این محل‌ها كافی است وقتی وسیله‌ای از خودروتان سرقت می‌شود، كمی تأمل كنید آن وقت با انبوهی از مردم با گزارش‌های ریز و درشت از سرقت مواجه خواهید شد. اجرای طرح‌های پلیس باید احساس امنیت را در جامعه ارتقا دهد وگرنه دستگیری و پروار كردن مجرمان در زندان چاره كار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha