نوسازی ۱۱۰۰مینی‌بوس فرسوده تهران ازجمله اقدامات شدنی است که تأثیر مثبت بسیار مهمی بر جلوگیری از آلودگی هوای شهر دارد.

هر مینی‌بوس‌ فرسوده روزانه 23كیلوگرم آلودگی هوا تولید می‌كند

سلامت نیوز: نوسازی ۱۱۰۰مینی‌بوس فرسوده تهران ازجمله اقدامات شدنی است که تأثیر مثبت بسیار مهمی بر جلوگیری از آلودگی هوای شهر دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، در سال‌های گذشته نوسازی 125دستگاه مینی‌بوس فرسوده انجام شد. هم‌اكنون 1250دستگاه مینی‌بوس در تهران وجود دارد كه 1100دستگاه آن نیازمند نوسازی هستند. طبق مصوبه هیأت دولت، شركت واحد اتوبوسرانی پایتخت موفق به دریافت مجوز نوسازی و جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده با مینی‌بوس‌های نو، ون و همچنین تاكسی شده است.

    ثبت نام 450مینی‌بوس

آخرین وضعیت سایت ثبت‌نام نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده نشان می‌دهد تاكنون مالك 450دستگاه مینی‌بوس برای نوسازی در سایت ثبت‌نام كرده‌اند و امید است تا پایان مهرماه سال‌جاری جایگزینی تعداد قابل توجهی از مینی‌بوس‌های فرسوده با تاكسی انجام شود. پیمان سنندجی، مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی تهران در این‌باره اظهار می‌كند: ستاد نوسازی اقدام به طراحی سایت ثبت‌نام نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده كرده و بر این اساس روند ثبت‌نام متقاضیان شروع شده است. سنندجی در ادامه با بیان اینكه سرویس‌دهی به مدارس توسط تعدادی از مینی‌بوس‌های دارای استاندارد انجام خواهد گرفت، تأكید می‌كند: شركت واحد اتوبوسرانی در تلاش است تا تمام مدارس استثنایی تهران را تحت پوشش قرار دهد. مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی تهران اضافه می‌كند: امیدواریم روند ثبت‌نام و نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده با سرعت بیشتری پیش رود و طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه این طرح با موفقیت صورت گیرد به همین دلیل تا پایان مهرماه بایستی جایگزینی تعداد زیادی از مینی‌بوس‌ها انجام شود.

    مزایای طرح كلید به ‌كلید

عنوان طرح مدیریت شهری برای نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده طرح كلید به ‌كلید است. با توجه به اینكه شهر تهران به مینی‌بوس نیاز دارد طی تفاهمنامه‌ای با ایران‌خودرو دیزل و سایپا مقرر شده بخشی از مینی‌بوس‌ها نوسازی شوند. این طرح كلید به كلید بوده به‌طوری كه شهرداری ۲۰ میلیون‌تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت كرده و ۱۰ میلیون تومان نیز گواهی اسقاط مینی‌بوس‌هاست و مالكان با پرداخت مبلغ اندكی می‌توانند معادل یك تاكسی صفر كیلومتر مینی‌بوس خود را نوسازی كنند.

بدین‌ترتیب دارندگان مینی‌بوس می‌توانند مینی‌بوس خود را با مینی‌بوس هم نوسازی كنند. در این مدل نیز شهرداری تهران 20میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت خواهد كرد و دارندگان با گواهی اسقاط مینی‌بوس و تسهیلاتی كه شركت خودرو‌ساز با وام 8درصد به مالكان پرداخت می‌كند می‌توانند نوسازی مینی‌بوس خود را انجام دهند.

    نادیده گرفتن ایمنی با فرسوده‌ها

در بخش ایمنی تردد، این وسایل كه متوسط عمرشان 25سال است سال‌هاست نتوانسته‌اند معاینه فنی شوند و به‌دلیل فرسودگی از عمر تجهیزات ایمنی و به‌ویژه ترمز آنها تا آنجا كاسته شده كه برای تردد در شهر خطرساز هستند. بدیهی است كه نمی‌توان سلامت و جان شهروندان را فدای تردد خودروهای فرسوده كرد.

    آلودگی هوای بسیار

براساس آزمایش‌های انجام شده در مركز كنترل كیفیت هوای تهران و دانشگاه صنعتی شریف، هر مینی‌بوس‌ تهرانی روزانه 23كیلوگرم آلودگی هوا تولید می‌كند و این عدد در سال به 8400تن آلودگی می‌رسد. حال با درنظر گرفتن وزن متوسط هر مینی‌بوس به میزان 5تن مشخص می‌شود كه با فعالیت این وسایل فرسوده در شهر سالانه به اندازه وزن 1700مینی‌بوس آلودگی به تهران وارد می‌شود. این رقم طی 25سال اخیر 210هزار تن بوده است. بدین‌ترتیب مینی‌بوس‌ها در سال‌هایی كه در تهران فعالیت كرده‌اند، حدود 200برابر وزن خودشان گازهای آلاینده وارد شهر كرده‌اند. تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده بر تعدادی از مینی‌بوس‌های فعال پایتخت نشان داده كه 80درصد آلودگی هوای آنان ناشی از فرسودگی و سیكل سوخت ناقص این وسایل حمل‌ونقل عمومی است. انباشت گازهای منواكسیدكربن، تركیبات آلی فرار، اكسیدهای نیتروژن، دی‌اكسید گوگرد و ذرات معلق، چیزی است كه مینی‌بوس‌های فرسوده به آسمان تهران هدیه می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha