بنابر آخرین دستاوردها و تحقیقات دانشمندان، تمام امواج صوتی (چه قابل شنود و چه خارج از محدوده شنیداری) بر انسان و هر موجود زنده دیگری تاثیرات اختلالی و گاهی تخریبی دارد که گاهی مواردی از نتایج این تحقیقات نیز منتشر می‌شود؛ ازجمله ثابت شده است اگر یک تخم‌مرغ را بین دو دستگاه موبایل روشن به‌فاصله ده سانتی‌متر قرار دهیم، پس از یک‌ساعت تخم‌مرغ پخته خواهد شد.

خطرات استفاده مداوم از موبایل

سلامت نیوز: بنابر آخرین دستاوردها و تحقیقات دانشمندان، تمام امواج صوتی (چه قابل شنود و چه خارج از محدوده شنیداری) بر انسان و هر موجود زنده دیگری تاثیرات اختلالی و گاهی تخریبی دارد که گاهی مواردی از نتایج این تحقیقات نیز منتشر می‌شود؛ ازجمله ثابت شده است اگر یک تخم‌مرغ را بین دو دستگاه موبایل روشن به‌فاصله ده سانتی‌متر قرار دهیم، پس از یک‌ساعت تخم‌مرغ پخته خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نسل فردا، دیگر اینکه قرارگرفتن دو خرگوش درون قفســى با ده موبایل روشن در طول دوهفته ســبب بروز اختلال در سیستم تولیدمثل آن ها شده است. به گفته یک محقق، آمارها نشان مى دهند که ایران در صدر استفاده کنندگان جهانى از شبکه هاى اجتماعى است؛ به طورى که سرانه استفاده هر نفر از این تکنولوژى، پنج ساعت در روز است.


دکتر ناصر اکرامیان، دکتر علوم آزمایشگاهى در این رابطه خاطرنشان کرد: درحال حاضر بیش از ۱۲۰ میلیون سیم کارت همراه در دست75میلیون ایرانى قرار دارد و روزانه حدود 50  هزار پیامک و بیش از 100میلیون تماس برقرار مى شود تاجایى که در ایام عیدو مناسبت ها گاهى این آمار تا 500میلیون نیز مى رسد. گستردگى استفاده از تلفن همراه در کشور ما تا جایى است که متاسفانه کودکان چهار تا پنج ساله نیز درحال استفاده از آن  هستند. خانواده ها بدون توجه به خطرات جبران ناپذیر موبایل به عنوان راهى براى سرگرمى و ساکت نگه داشتن کودکانشان، آن را در اختیار فرزندان قرار مى دهند و اغلب این استفاده ساعت ها به طول مى انجامد.

برخى مشکلات استفاده مداوم از تلفن همراه

به گفته دکتر اکرامیان آمار دیگر حاکى از این است که متاسفانه در کشور ما از هر پنج راننده، سه نفر در حین رانندگى با موبایل صحبت مى کنند کــه این خود دلیل
نیمى از تصادفات جاده اى است. وى در ادامه افزود: افرادى که تلفن همراه خــود را روى حالت لرزاننده یا به اصطلاح ویبره مى گذارند بعد از مدتى بدنشان حالت شرطى پیدا می‌کند و احساس می‌کنند جایی از بدنشان درحال لرزش است و این خود سبب بروز رفتارهای غیرطبیعی می‌شود.

این محقق که دارای دکترای علوم آزمایشگاه است، اظهارداشت: استفاده مداوم از گوشی موبایل سبب تخریب سلول‌های مغزی و درنتیجه سردردهای بدون علت، فراموشی‌های زودرس، حرکات غیرطبیعی وکاهش تحمل افراد، همچنین بروز مشکلات عصبی می‌شود. وی افزود: ازآنجا که استفاده‌کنندگان از تلفن همراه مدام سرشان روبه‌پایین است در درازمدت این حالت سبب ساییدگی مهره‌های گردنشان می‌شود و به‌دنبال آن، بی‌حسی دست‌ها و دیگر مشکلات پدید خواهد آمد. هرچند سازندگان و تولیدکنندگان تلفن همراه دلایل متعددی برای سالم‌بودن این امواج ارائه می‌کنند، ولی تحقیقات دانشمندان و شواهد عینی اثبات‌شده خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.


راهکارهایی برای کاهش آسیب‌ها

اکنون باید دید در مقابل این همراه کوچک که اکنون دیگر یک لحظه هم نمی‌توان بدون آن زندگی کرد و جزء لاینفک زندگی بسیاری از ما شده است، چه اقداماتی باید انجام داد تا حتی‌الامکان از خطرات استفاده از این دستگاه کوچک کاسته شود.  ناصر اکرامیان راهکارهای زیر را پیشنهاد می‌کند:
1. سعی کنید از رابط سیمی یا هندزفری برای مکالمات خود استفاده کنید؛ البته هندزفری‌های بدون سیم، امواج را دو برابر می‌کنند؛ پس هرگز از آن‌ها استفاده نکنید.
2. تا جایی که امکان دارد برای مکالمات از تلفن ثابت استفاده کنید و موبایل را جز در موقعیت‌های ضروری به‌کار نگیرید.
3. سعی کنید موبایلتان را دور از بدن نگه دارید؛ به‌خصوص از قراردادن در جیب پیراهن و روی قلب خودداری کنید.
4. در منزل تلفن را در فاصله بیش از دومتری خود قرار دهید.
5. هرگز در اتاق خواب گوشی را درون شارژ قرار ندهید.
 وی در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: چون ساختار مغز از دو بخش خاکستری و سفید تشکیل شده است و انتقال حافظه کوتاه‌مدت به بلندمدت بین ساعت دو تا پنج صبح انجام می‌شود، درنتیجه روند این انتقال دچار اختلال و فرد به‌فراموشی زودرس دچار می‌شود.
6. گوشی موبایل را زیر بالش خود قرار ندهید و برای بیدارشدن نیز از زنگ موبایل استفاده
نکنید.
7. در مواقعی که استفاده از موبایل به‌مدت زیاد است، به‌صورت درازکش قرار بگیرید تا از فشار به مهره‌های گردن کاسته شود.
8. به‌هیچ‌عنوان در تاریکی به صفحه موبایل نگاه نکنید؛ چون این عامل نیز باعث تخریب سلول‌های بینایی می‌شود و مشکلات آستیگماتیسم و شب‌کوری به‌دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha