زاینده رود قلب تپنده استانی است که دیر زمانی است خشکیده، امروز در هر کوچه شهر و حتی استان که سر بزنی محال است که لال به لای دردهایشان صدای آب را نشنوی در شهر اصفهان این صدا پیچیده در صدای زاینده رود و تخریب پل ها و صفای اصفهان است، اما به شرق که بروی آب، بوی نان می دهد و چشم بسیاری از مردم استان اصفهان به صندلی های سبز مجلس خیره شده تا ببینند از همکاری تازه واردان و کهنه کاران در حوزه آب چه برایشان به ارمغان خواهند آورد.

خطر جدی زلزله ای خاموش در اصفهان/وزارت نیرو به اصفهان ظلم کرده است

سلامت نیوز: زاینده رود قلب تپنده استانی است که دیر زمانی است خشکیده، امروز در هر کوچه شهر و حتی استان که سر بزنی محال است که لال به لای دردهایشان صدای آب را نشنوی  در شهر اصفهان این صدا پیچیده در صدای زاینده رود و تخریب پل ها و صفای اصفهان است، اما به شرق که بروی آب، بوی نان می دهد و چشم بسیاری از مردم استان اصفهان به صندلی های سبز مجلس خیره شده تا ببینند از همکاری تازه واردان و کهنه کاران در حوزه آب چه برایشان به ارمغان خواهند آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا نگاه  سنگینی که شاید باعث شد هیچ کدام از نمایندگان استان راهی کمیسیون آب و کشاورزی نشوند؛ نگاهی که حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی آن را برروی خویش احساس کرده و با آنکه در کمیسیون بهداشت و درمان حضور دارد بیشتر صحبتش در بازدید از ایسنا حول محور آب می گردد و کمتر به بهداشت و سیاست استان می پردازد.

عابدی کمبود آب و بی‌توجهی به آن را رأس مشکلات و معضلات استان در مقطع کنونی دانست و گفت: آب موضوعی است که ساعت‌ها درباره آن مطالعه کرده و کارگروه‌های متعددی را نیز در حوزه مسائل مرتبط با آن ترتیب داده‌ام. به اعتقاد من نبود ارتباط مؤثر میان NGO های فراوانی که در حوزه مباحث مربوط به آب و محیط زیست در سطح استان فعال هستند خود یکی از چالش‌های مهمی است که باید درباره آن چاره‌ای اندیشیده شود.

وزارت نیرو به اصفهان ظلم کرده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات بی‌حاصلی که طی ماه‌های گذشته در حوزه مسائل مربوط به آب اصفهان با وزیر نیرو صورت گرفته است از این وزارت خانه به عنوان شریکی تحمیلی و بدعهد برای آب اصفهان یاد کرد و گفت: وزارت نیرو نه‌تنها به اصفهان ظلم کرده بلکه در زمان احمدی‌نژاد با آن دستور کذایی به استاندار چهارمحال و بختیاری، آب زاینده‌رود و اصفهان را نیز مصادره کرده است؛ ما به دنبال قومیتی کردن مشکلات آب نیستیم، اما با هر کس که بدون مجوز از آب اصفهان استفاده کند و یا هر مجوزی که خارج از ضوابط قانونی حق برداشت آب را به شرط تضییع حق و حقوق دیگران برای عده‌ای آزاد بگذارد مقابله می‌کنیم.

عابدی با تأیید سهم قابل توجه خشک‌سالی‌ها و تغییرت  اقلیمی در وقوع رخدادهایی مانند آنچه بر سر زاینده‌رود و تالاب گاوخونی رفته است، اظهار کرد: توسل صنعت به این ادعا که مثلاً سهم کمتر از 20 درصدی صنایع مادر استان از آب در مقایسه با سهم 70 درصدی بخش کشاورزی در وقوع کم‌آبی‌های امروز اصفهان قابل چشم پوشی است پذیرفتنی نیست، چراکه سهم 7 درصدی آب آشامیدنی مردم همواره پا برجا است و صنعت نیز به سهم 20 درصدی مورد انتظار خود می‌رسد، اما آیا کشاورز اصفهانی هم به‌حق 70 درصدی‌اش از کل آب تخصیص یافته به بخش کشاورزی می‌رسد؟ اگر پاسخ صنعت مثبت است خوشحال می‌شویم اگر این 70 درصد را به ما نمایندگان هم نشان بدهند!

زاینده رود غارت شده است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی زاینده‌رود را رودخانه‌ای غارت شده توصیف و خاطرنشان کرد: ما امیدوار بودیم وزارت نیرو به‌جای برداشت 354 میلیون متر مکعب سهم از آب زاینده‌رود، حتی با برداشت 500 میلیون مترمکعب آب هم راضی کنیم، حالا شاهد برداشت یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب از زاینده‌رود در شرایطی هستیم که این وزارت خانه کسری برداشت‌هایش را به صورت علنی از ذخیره پشت سد تأمین می‌کند و ضرر این اقدام نیز مستقیم متوجه مردم و کشاورزان اصفهان است.

وی بابیان اینکه توقع مردم اصفهان از وزارت نیرو بیش از حق تعیین‌شده آن‌ها نیست، خاطرنشان کرد: شورای عالی آب در سیزدهمین مصوبه خود حجم آب موجود در تونل اول و رودخانه طبیعی زاینده‌رود را متعلق به کشاورزان اصفهانی تشخیص داده است؛ مطالبه ما اجرای مصوبات شورای عالی آب است؛ ما آدم‌های بدی که به دنبال اِنقولت آوردن باشند نیستیم؛ تنها مطالبه ما از وزرای نیرو و کشور و نیز استاندار اصفهان تبیین چگونگی مکانیسم اجرای مصوبات شورای عالی آب در شهر و استان اصفهان است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وزارت نیرو و دیگر دستگاه‌های مربوطه ملزم به تعیین تکلیف اصفهان در خصوص مصوبه شورای عالی آب هستند، گفت:  مصوبات شورا هر چه زوتر باید تعیین تکلیف یا اجرا شود و یا لغو؛ اگر دولت نمی‌تواند بر سر تعهدات خود با اصفهان باقی بماند اعلام کند تا ما خود با گرفتن وکیل، حق‌وحقوق قانونی خود را از طریق دادگستری و مراجع قضایی دنبال کنیم.

رسوبات سمی تالاب گاوخونی سرطان زاست

عابدی با اشاره به مستندات حاصل از آخرین آزمایشات صورت گرفته بر محتوای سمی رسوبات تالاب گاوخونی اضافه کرد: کمیت سمی رسوبات تالاب، خطرناک و سرطان‌زا گزارش شده که در صورت تبدیل این رسوبات سمی به ریز گرد نه تنها مردم استان اصفهان بلکه سایر استان‌های هم‌جوار نیز با خطر جدی در حوزه سلامت و بهداشت روبه‌رو خواهند شد و آنجا است که دیگر مردم یزد و چهارمحال و مرکزی و اصفهان و قم با یکدیگر تفاوتی ندارند کل کشور در معرض آسیب‌های جدی و مرگ‌ومیر ناشی از سرطان خواهند بود.

وی ادامه داد: اگرچه توجه به دغدغه‌های زیست‌محیطی تالاب نیز امری مسئله‌ای مهم و قابل‌توجه است، اما من مانند سایرین شعار حمایت از زیست‌بوم‌های تالاب را سر نمی‌دهم. من از ریزگردهای سمی سخن می‌گویم که در صورت بی‌توجهی سلامت مردم کشور را در خطر جدی قرار خواهند داد.

از وزارت نیرو در حوزه آب سلب اختیار شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اعتقاد راسخ بر اینکه وزارت نیرو از انجام وظایف محوله خود در بخش آب ناتوان است، خواستار سلب اختیار حقوقی وزارت نیرو در حوزه آب‌ شده و تصریح کرد: بحران آب بحرانی جدی است و به وزارت خانه‌ای نیاز دارد که با ساز و کارهای راهبردی در حوزه آب آشنا باشد؛ تنها کافی است وزارت نیرو به این سؤال پاسخ دهد که چرا در استان دغدغه مندی مثل اصفهان سه نهاد مجزا و بعضاً متعارض بر حوزه پر مخاطره آب مدیریت چندپاره دارند؟ مدیریت توأمان شرکت آب و فاضلاب، سازمان آب منطقه‌ای و آبفا به چه معنا است؟ آیا اساساً در پس آنچه بر وضعیت آب استانمان می‌رود فکری هم وجود دارد؟

عابدی علاوه براینکه مدیریت سه نهاد تصمیم‌ساز بر آب اصفهان عملکرد جهاد کشاورزی استان را نیز نامطلوب توصیف و خاطرنشان کرد: زمانی که آب اصفهان با مشکلات جدی روبه‌رو است جهاد کشاورزی به چه قیمتی از طرح‌های توسعه تولید گندم حمایت کرده و یا از کاشت هندوانه و خربزه احساس افتخار می‌کند؟ دولت به‌صورت رایگان، اما از جیب مردم برق را در اختیار باغ دار قرار می‌دهد؛ گیریم که من نوعی توفیق خوردن یک عدد هلو را هم پیدا کنم آن‌کسی که این توفیق را هم ندارد چرا باید پول تهیه برق باغ دار را پرداخت کند؟ آیا اصلاً می‌شود بر آنچه امروز در بخش آب استان شاهد آن هستیم عنوان مدیریت بگذاریم؟

کمیته ای برای تعیین مقصران کم آبی استان تشکیل شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از ارسال پیامی به رهبر معظم انقلاب با محوریت موضوع آب اصفهان توسط سردار صفوی خبر داد و اظهار کرد: چندی پیش و در حاشیه سفر دستیار و مشاور مقام معظم رهبری به اصفهان از ایشان به نمایندگی از مردم اصفهان درخواست کردم تا پیغامی را به گوش مقام معظم له برساند؛ این درخواست در مرحله نخست به دنبال اجرای صحیح مصوبات شورای عالی آب و محدودسازی برداشت‌های نامتعارف وزارت نیرو از آب اصفهان است؛ در حقیقت این وزارت خانه تنها مجاز به برداشت 354 میلیون مترمکعب از آب زاینده‌رود بوده، اما چرا به سهم خود قانع نمانده است؟ ما در رسیدن به پاسخ این سؤال نیز نه اسم شهری را می‌آوریم و نه درباره استان یا قومیتی خاص سخن می‌گوییم.

وی صدور دستورات مقتضی برای نجات تالاب گاوخونی را دومین درخواست مطرح در این پیغام خطاب به مقام معظم رهبری عنوان و درعین‌حال خاطرنشان کرد: اصفهان به کمیته ویژه‌ای برای تعیین مقصران وقوع پیش آمد کم‌آبی‌های سال‌های اخیر در استان نیازمند است؛ این کمیته باید همه کسانی را که به واسطه تصمیمات نابجای خود به حقوق مردم اصفهان تجاوز کردند شناسایی کرده و به مراجع قضایی معرفی کند؛ مدیری که در گذشته علیه مردم مصوبه‌ای امضا کرده چرا باید امروز با خیالی آسوده در منزل بنشیند؟ اتفاقاً برعکس او باید به افکار عمومی پاسخ دهد که چرا در زمان صدارت، خلاف مصالح مردم و استان اصفهان رفتار کرده است.

جنگ زرگری بهشت آباد را تمام کنید

عابدی از وزارت نیرو به‌عنوان داوری که خود اهل جِر زنی است یاد کرد و گفت: علاوه بر مطالبه جدی مردم اصفهان از رییس جمهوری در خصوص تخصیص بودجه‌ای مجزا برای تأسیس سد تونل سوم کوهرنگ باهدف تسهیل تأمین، انتقال و افزایش حجم آب سد زاینده‌رود، ما خواستار خاتمه جنگ‌های زرگری بر سر بهشت‌آباد نیز هستیم؛ وزارت نیرو که طبق وعده مقرر بنا بود پس از تکمیل پروژه‌های آب‌رسانی به سهم معهود و تعیین‌شده خود از آب زاینده‌رود دست یابد نه‌تنها بسیار زودتر از موعد اقدام به برداشت آب از حوضه آبخیز زاینده‌رود کرده بلکه به سهم قانونی خود نیز قانع نمانده است. این چیزی جز نابسامانی در بخش مدیریت آب نیست و من باور دارم که این وزارت خانه توان اداره کشور در حوزه آب را ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ذکر مثالی برای تأیید عدم توانمندی وزارت نیرو در مدیریت آب کشور، اضافه کرد: سرعت ورود آب در سد زاینده‌رود باید 44 متر بر ثانیه باشد، اما اگر همین لحظه این سرعت برآورد شود به 8 متر بر ثانیه هم نخواهد رسید؛ آقایان علت را به وقوع خشک‌سالی‌های حادث شده گره می‌زنند، اما مگر خشکسالی بر اساس آمارهای منتشر شده همین مسئولان 36 درصد برآورد نشده بود؟ حتی اگر عامل خشکسالی را هم دخیل بدانیم سرعت آب ورودی به سد زاینده‌رود اکنون باید رقمی معادل 35 متر بر ثانیه باشد اما چرا نیست؟ آیا دلیل این اختلاف فاحش چیزی جز برداشت‌های بی‌رویه از آب قبل از ورود آن به سد است؟ اگر غیر این بود من تمام حرف‌های خود را پس خواهم گرفت.

برخی برداشت بی‌حساب و کتاب از رودخانه را ثواب می‌پندارند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به آموزه‌های دینی در خصوص تبعات استفاده از مال غصبی اضافه کرد: مدیریت آب امروز کشور با فرهنگ دینی ما هم سازگار نیست؛ در فرهنگی که حتی نماز خوانده شده با وضویی که با آب غصبی گرفته شود را هم حرام می‌داند برخی برداشت آب به شکل بی‌حساب و کتاب از رودخانه را ثواب می‌پندارند.

وی با انتقاد از صدور مجوزهای بی‌ضابطه برای حفر چاه‌های عمیق ادامه داد: این مجوزها نه‌تنها ذخیره آب‌های زیر زمینی استان را به حداقل رسانده بلکه اصفهان را که زمانی پایتخت جهان شیعه بود و امروز پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است با خطر جدی زلزله‌ای خاموش رو به رو ساخته است.

عابدی با واکنش منفی به این سؤال که چه قول مثبتی برای بهبود وضعیت آبی اصفهان به مردم می‌دهید، گفت: نماینده مجلس مجری قانون نیست؛ مجریان امر باید نسبت به چگونگی کم و کیف اجرای مصوبات شورای عالی آب پاسخ‌گو باشند؛ آنچه از دست نماینده ساخته است سؤال از وزیر، استیضاح او و ارائه طرح در صحن علنی است؛ ضمن اینکه ما به طرح سؤال و استیضاح یک وزیر به‌عنوان آخرین حربه‌های قانونی خود نگاه می‌کنیم و از سوی دیگر بیشترین تأکید خود را بر تفاهم و رسیدن به نقطه نظرات مشترک قرار داده‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تعیین جایگاه حقوقی افراد، اضافه کرد: وظیفه نماینده آگاه‌سازی مسئولان از مطالبات مردمی است تا مدیری که از تکریم مردم سخن می‌گوید به این طریق صدای مردم را بشنود و برای رفع مشکلات و دغدغه‌های جامعه تلاش کند؛ حال اگر مسئولی وظیفه خود در قبال مردم را نادیده بگیرد نماینده مردم می‌تواند از راهکارهای قانونی در دسترس مانند سؤال یا استیضاح برای احقاق حقوق مردم تلاش کند.

به وزارت نیرو وقت داده ایم

عابدی با اشاره به برخی محدودیت‌های قانونی جهت پیاده‌سازی برخی طرح‌ها در مجلس خاطرنشان کرد: تصویب طرح‌های پیشنهادی نیازمند حمایت نمایندگان خانه ملت است؛ به‌عنوان مثال تصویب طرح سلب اختیار مدیریت آب از وزارت نیرو دست‌کم به یکصد امضای دیگر نیازمند است، بنابراین من در جایگاه نمایندگی خود هم‌زمان باید در راستای آگاه‌سازی هم سلفان خود نیز تلاش کنم.

وی با اعلام اینکه تاکنون اقدامی برای جمع‌آوری امضا جهت به جریان انداختن طرح جداسازی مدیریت آب از وزارت کشور صورت نگرفته است، گفت: ما به وزارت نیرو وقت داده‌ایم تا اندکی وضعیت خود را سامان دهد، اما در صورت عدم توفیق این وزارت خانه در زمان مقرر بدون شک نسبت به ارائه و رأی آوری این طرح در صحن علنی تلاش می‌کنیم.

تبدیل کشت پر آب به کم آب یکی از ضروریات استان است

عابدی با اشاره به دیگر مشکلات استان گفت: مشکلات مالیاتی اصناف، چالش‌های صنعت توریسم و صنایع‌دستی، عدم حرکت مناسب در مسیر خودکفایی بخش کشاورزی ازجمله مشکلات دیگری است که استان اصفهان امروز با آن‌ها روبه‌رو است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تبدیل کشت پر آب به کم آب را یکی از ضروریات استان ارزیابی و اظهار کرد: جهاد کشاورزی باید فعال‌تر از گذشته وارد میدان شده و نه‌تنها در بهبود الگوهای کشت در نواحی کم آب مانند شرق اصفهان بلکه در برند سازی محصولات کشاورزی مناطق مختلف کوشاتر ظاهر شود.

عابدی در همین باره افزود: شاید حتی روزی اصفهان به این نقطه برسد که کشت برنج را ترک کند و به سمت کشت و زرع محصولات پر بازده‌تر و گران‌تری همچون داروهای گیاهی و یا زعفران حرکت کند؛ بااین‌حال انتخاب نوع محصول کشاورزی و جلب رضایت کشاورز برای تغییر نگاه‌های سنتی خود وظیفه جهاد کشاورزی به‌عنوان یک نهاد مجری است.

سمن ها تخلفات مخربان زیست محیطی را پیگیری حقوقی کنند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیابی کردن اقدامات مدیرکل محیط زیست استان در رصد مشکلات اقلیمی و زیست‌محیطی اصفهان، ادامه داد: به رغم منابع متنوع آلاینده در استان، جلوگیری از استفاده مازوت در نیروگاه‌های اصفهان تا حد زیادی بر سالم‌سازی هوای شهر و استان مؤثر بود؛ این موفقیت بزرگ البته نیازمند هوشمندی بالا نیز هست؛ اگر مدیرانی که درگذشته با علم به آثار مخرب زیست‌محیطی مازوت از آن برای تأمین انرژی نیروگاه‌های خود بهره گرفته‌اند مجازات شوند این اتفاق دیگر نه در استان که در کشور رخ نخواهد داد. به اعتقاد من سمن‌ها نهادهای مناسبی برای پیگیری حقوقی مسائلی از این دست هستند.

وی نقش نیروی انتظامی در مقابله با وسایط نقلیه دودزا و غیراستاندارد را بسیار پررنگ ارزیابی و اظهار کرد: نیروی انتظامی باید با راکبین متخلف موتورهای دودزا و رانندگان سهل‌انگار وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی برخورد کند، چراکه این افراد به‌تنهایی سهم قابل توجهی از آلایندگی هوای شهر اصفهان را بر عهده دارند؛ در کنار این اقدامات، لازم است طرح‌های مؤثر فرهنگی برای ایجاد جاذبه عمومی نسبت به استفاده از وسایل نقلیه همگانی و نیز محدودسازی استفاده از وسایل نقلیه شخصی در شهر و استان اصفهان پیاده‌سازی شود.

اصفهان از ایجاد بسترهای ریزگرد نیز اجتناب کند

عابدی ضمن تأکید بر جلوگیری از قطع درختان از یک‌سو و تبدیل جنگل‌ها به مرتع از سوی دیگر با انتقاد از فعالیت برخی معادن آسیب‌زا در منطقه شرق اصفهان، تصریح کرد: اصفهان در کنار حفظ منابع اکسیژنی خود باید از ایجاد بسترهای ریزگرد نیز اجتناب کند؛ خاک هر منطقه قدمتی به ارزش چندین هزار سال دارد، اما بهره‌برداری نابجا از برخی معادن مانند گچ که به‌طور طبیعی ضخامت اندکی از قشر سطحی خاک را در مقیاسی گسترده به خود اختصاص می‌دهد در طولانی‌مدت از خاک ارزشمند تنها شن و ماسه باقی می‌گذارد که این خود به ایجاد پدیده ریز گرد دامن می‌زند.  

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود برخی شائبه‌ها پیرامون فعالیت‌های ضد محیط زیستی صنعت ذوب اصفهان، تصریح کرد: کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به سبب نوع فعالیت‌های خود سالانه مبلغی را تحت عنوان عوارض آلایندگی به برخی شهرداری‌ها پرداخت می‌کند. بااین‌حال حد مطلوب مسئله آنجا است که صنایع مادر استان از جمله ذوب‌آهن اصفهان به مرحله‌ای از ایمن سازی زیست محیطی از بعد آلایندگی دست یابند که به اذعان مراجع ذی‌صلاح از پرداخت حق آلایندگی معاف شوند.

وی اقدامات اخیر مسئولان صنعت ذوب اصفهان در کاهش اثرات آلایندگی زیست محیطی را مثبت و مطلوب ارزیابی کرده و تصریح کرد: تغییراتِ اعمال شده هم سو با محیط زیست در ذوب‌آهن حتی از شکل ظاهری کوره‌ها نیز قابل تشخیص است، به طوریکه اگر از دور به این کوره‌ها نگاه شود به واسطه این که دیگر دودی از آن‌ها خارج نمی‌شود، غیرفعال به نظر می‌رسند. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در آخرین دیدار خود با نمایندگان اصفهانی خانه ملت از تعویض و استانداردسازی کنورتور شماره دو صنعت ذوب شهرستان خبر داد و اعلام کرد که کنورتورهای شماره یک و سه نیز طی ماه‌های آتی تغییریافته و بهینه‌سازی خواهند شد، این در حالی است که مدیران ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به تغییرات اخیر اعمال‌شده در صنایع متبوع خود تضمین می‌کنند که میزان آلاینده‌های هوا در منطقه استقرار کارخانه در مقایسه با مرکز شهر اصفهان به‌طور محسوسی کاهش‌یافته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ذوب‌آهن اصفهان با استفاده از چندین منبع فاضلابی مقدار آب مصرفی خود را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش داده است، ادامه داد: وضعیت صنایع استان در رصد کامل نمایندگان قرار دارد و پس از جمع‌بندی‌های لازم جلسه‌ای با مشارکت اداره کل محیط‌زیست، ذوب‌آهن و صنعت فولاد اصفهان تشکیل خواهد شد تا زمینه اتخاذ تصمیمات مقتضی به بهترین شکل فراهم شود.

انتقاد از شیوه تعرفه‌بندی پزشکان در طرح نوین نظام سلامت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که آرزومند است در آنچه او از آن به عنوان حاشیه سازی‌های به دور از منطق یاد می‌کند راه را گم نکند، در توضیح ضعف‌ها و قوت‌های بخش تخصصی خود یعنی طرح تحول نظام سلامت، اظهار کرد: سلامت پس از سیاست خارجی دومین و پر هزینه‌ترین حوزه‌ای بود که در صدر اولویت‌های حسن روحانی قرار گرفت و اجرای طرح تحول نظام سلامت، ما و مردم را توأمان شاد کرد؛ طرح خوب بود و باعث شد مردم همان‌گونه که از دیپلمات‌های ایرانی انتظار پیروزی در کارزار مذاکرات و مناظرات هسته‌ای را داشتند، از مدیران حوزه سلامت نیز بیش از دیگر مدیران توقع کار و کوشش برای پیشبرد اهداف سلامت، بهداشت و درمان داشته باشند.

وی با اعتقاد بر اینکه باید از خوش‌فکری رییس جمهوری برای معطوف سازی نگاه‌ها به حوزه بهداشت و درمان متشکر بود، در عین حال با اشاره به وجود برخی کمبودها در این عرصه اضافه کرد: با این حال شدت انتقادها در بخش اجرای طرح تحول نظام سلامت به قوت خود باقی است؛ این طرح نیازمند سطح‌بندی دقیق‌تری بود اگرچه نمی‌توان از این واقعیت نیز غافل شد که احیاناً برخی ایده‌های خوب به واسطه وجود پاره‌ای از مشکلات به نتیجه و ثمر ننشسته است.

عابدی با انتقاد از شیوه تعرفه‌بندی پزشکان در طرح نوین نظام سلامت، گفت: وزارت بهداشت ملزم به اداره بیمارستان‌های تحت پوشش خود به شکلی است که برای پزشک حداکثر جذابیت را داشته باشد؛ پزشکی که بیمارستان مطلوب او نیست ناگزیر جذب بخش خصوصی خواهد شد و بیمارستان را در پاسخ‌گویی به مطالبات عمومی روزانه و تخصصی تنها خواهد گذاشت.

اجرای طرح تحول سلامت مدیران قوی می‌خواهد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی سهم قابل‌توجهی از مشکلات حال حاضر حوزه سلامت را متوجه گذشته دانست و خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت میراث دار بدهکاری‌ها، بی‌برنامگی‌ها و بی‌توجهی‌های وزارت وقت دو دولت گذشته در تربیت نیروی ماهر و متخصص است؛ فقدانی که به گفته شخص وزیر، در بخش کمبود پرستار امروز به رقم دور از انتظار 200 هزار پرستار در سطح کشور رسیده و بیان برخی ادعاها در خصوص تربیت نیروی مراقب سلامت به شکل جایگزین نیز با توجه به اعمال آموزش‌های ناکافی و کوتاه‌مدت برای نفرات تازه جذب شده نه تنها غیر قابل قبول که امیدوار کننده هم نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه اجرای مطلوب طرح تحول نظام سلامت نیازمند مدیران قوی و آشنا به مسائل در سطح استان و کشور است، تصریح کرد: انتظار بیماران پشت اتاق‌های بیمارستان یا صف‌های نوبت دهی و نبود متخصص در اورژانس‌ها از جمله ضعف‌هایی است که طرح تحول نظام سلامت به‌واسطه فقدان مدیریت راهبردی با آن‌ها روبه‌رو است؛ استان‌ها نیز امروز دقیقاً به همین دلیل مشابه با مشکلات و نواقص بزرگی در حوزه بهداشت و درمان دست به گریبان هستند؛ مدیران باید تحرک بیشتری از خود نشان دهند و در پیاده سازی سیاست‌ها موفق‌تر ظاهر شوند.

ارائه طرح اضافه شدن دو حوزه انتخابیه به اصفهان

وی از موافقت مجمع نمایندگان اصفهان با پیشنهاد افزوده شدن دو نماینده به مجموع نمایندگان استان در دوره‌های آتی مجلس خبر داد و اظهار کرد: مجمع نمایندگان اصفهان با پیشنهاد تبدیل دو منطقه آران و بیدگل و شرق اصفهان به دو حوزه مجزای انتخابیه موافقت کرده‌اند؛ از نگاه ما این دو منطقه نیازمند داشتن نمایندگانی شاخص برای انعکاس مطالبات و خواسته‌های اهالی بومی خود هستند.

عابدی تأسیس 4 فرمانداری در چهار شهرستان فریدن، فریدون شهر، بویین میاندشت و چادگان را مدلی موفق و قابل الگو برداری در شرق اصفهان توصیف کرد و گفت: شرق اصفهان از یک‌سو برای تکمیل پروسه توسعه مند سازی خود و از سوی دیگر با هدف جلوگیری از معضل شهروند گریزی و مهاجرت نیازمند تأسیس فرمانداری است. این تصمیم برای دولت نیز نوعی هزینه منطقی محسوب می‌شود تا بتواند با تأسیس فرمانداری راه تحول و توسعه مناطق شرق اصفهان را تسهیل ببخشد؛ به‌هرحال احداث فرمانداری با تبدیل مدیران به مدیران کل اختیارات منطقه‌ای را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

 نماینده مجلس حقی در تعیین یک مدیر استانی ندارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص نحوه اعمال شایسته‌سالاری در تفویض پست‌های مدیریتی در استان، اظهار کرد: تلاش‌های زیادی در این خصوص انجام‌گرفته است؛ در ماه‌های گذشته تماس‌هایی برای تغییر برخی مدیران با من صورت گرفته و جالب اینکه تماس گیرندگان در توجیه علت اصرارهای خود حمایت فلان نماینده از یک مدیر را عنوان کرده‌اند؛ پاسخ این است که اساس شایسته بودن یا نبودن یک مدیر در نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت فرد یا افرادی خاص از او نیست؛ نماینده مجلس حقی در تعیین یک مدیر استانی ندارد، اما حق دارد که شایستگی‌های او را به شکل دقیق مورد ارزیابی قرار دهد.

وی ادامه داد: درصورتی‌که عدم شایستگی یک مدیر برای نماینده محرز شود؛ این حق او است که نظرات خود را به  مسئول مستقیم مدیر مربوطه ارجاع دهد تا از طریق توصیه به فرد اصلاح شود یا مقدمه تغییر مدیر فراهم شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما به دنبال تغییر مدیران هستیم، اما به دنبال تحمیل مدیران نیستیم، اضافه کرد: در یک مورد پس از تماس با مسئول مستقیم یک مدیر و بیان ایرادات و کاستی‌های مدیریتی او فرد مربوطه اعلام کرد که در تعیین اشخاص برای مناصب مختلف مختار است؛ به او گفتم کاملاً حق با شما است، اما نمایندگان اجازه نمی‌دهند فردی ناشایست در نظام جمهوری اسلامی ایران به خدمت گرفته شود؛ بله! خط و مرزهای مسئولیتی از یکدیگر جدا است، اما مدیری که منِ نماینده بتوانم از او ایراد بگیرم قطعاً شخص مسئول و انتخاب کننده او را نیز زیر سؤال خواهد برد؛ مدیر شایسته صلاحیت‌های تخصصی و اخلاقی را توأمان با یکدیگر دارد.

وی مدیرانی که بدون توجه به ضوابط بخش‌نامه نیز صادر می‌کنند را مدیران خودسر خواند و تصریح کرد: کارمند جمهوری اسلامی باید در چهارچوب قانون به ضوابط و بخش‌نامه‌های صادرشده پایبند باشد؛ برای گریز از هرج‌ومرج باید مطابق دستور مقام معظم رهبری به مقررات کشور به چشم دستورات شرعی نگریست و عمل به آن‌ها را مقدس و ثواب تلقی کرد؛ به اعتقاد من هر مدیری که به بخش‌نامه‌های کشوری عمل نکند خودسر است.

اصلاح‌طلبی همواره از تمامیت‌خواهی گلایه‌مند بوده پس خود باید از آن فاصله بگیرند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی  گفت: امروز همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی مسیر اعتلای سیاسی کشور را جز با حضور احزاب ممکن نمی‌دانند با این همه تجربه حزب داری در ایران پس از انتخابات درست مانند تجربه کشور داری رشد نیافته و ابتدایی است به طوریکه در غیاب احزاب فعال و شناخته شده هنوز هم از لفظ جناح‌های سیاسی اصول‌گرا و اصلاح طلب در فضای سیاسی کشور استفاده می‌شود.
 
عابدی در توجیه چرایی عدم توفیق لیست امید در تصاحب کرسی‌های استراتژیک ریاست فراکسیون‌های مجلس، وجود سلایق و دیدگاه‌های متفاوت را عاملی تأثیرگذار ارزیابی کرد و افزود: شاید نتیجه ائتلاف 7 حزب سیاسی ریاست عارف بود، اما ائتلاف 15 حزب سیاسی نه؛ به اعتقاد من کشور برای موفقیت درصحنه سیاسی باید به سمت تقویت احزاب و فاصله گرفتن از تعریف کلی جناح‌ها حرکت کند.

وی اضافه کرد:  اعتقاد ما احترام به جناح رقیب بوده و هست؛ این جناح نباید احساس خطر کند تا در مقابل، دست به محدود سازی اصلاح‌طلب‌ها در مجلس بزند و آن‌ها را در تنگنا قرار دهد؛ جریان اصلاح‌طلبی همواره از تمامیت‌خواهی جناح‌های دیگر گلایه‌مند بوده پس خود نیز باید از تمامیت‌خواهی فاصله بگیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در عین حال با رد این فرضیه که اصلاح‌طلبان مجلس دهم پست‌ها را برای گرفتن امتیاز واگذار کرده‌اند، گفت: لیست امید لیست یکنواختی نبود؛ اگر درستش را بخواهید عده‌ای لیست امیدی بودند و عده‌ای دیگر که بعضاً تکلیفشان با خودشان هم مشخص نبود مورد حمایت این لیست قرار گرفتند؛ لیست امیدی‌های مجلس دهم همان 105 نفری هستند که به عارف در انتخابات سال اول ریاست مجلس رأی دادند نه آن 170 نفر! در این لیست کسانی هم بودند که در واپسین روزهای انتخابات ریاست مجلس با حضور در جلسات جناح مقابل دست به تبلیغ هم زدند؛ چرا؟! چون مستقل بودند و راست یا دروغ به ادعای خود نیازی به رأی امید نداشتند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه به جبهه‌ای لیست دادن اعتقادی ندارد، اضافه کرد: باید بهسمتی حرکت کنیم که احزاب برای خود کاندیدای شاخص و مجزا داشته باشند، معلوم باشد منِ عابدی از کدام حزب به مجلس دهم راه یافته‌ام و ائتلاف‌ها به جای اشخاص منتخب جبهه به طور مشخص و شفاف میان احزاب بسته شود.

عابدی در پاسخ به این پرسش که خود به کدام حزب سیاسی متعلق است، ادامه داد: من مورد اقبال دوستانم در شورای ائتلاف قرار گرفتم؛ نه این که از حزب خاصی باشم، اما از طرف مجمع پیروان خط امام به ائتلاف معرفی شدم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha