رئیس شانزدهمین کنگره سالیانه انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران، وضعیت سلامت دندان های کودکان کشورمان را تشریح کرد و گفت: معاینات دوره ای، بهترین روش مراقبت از دندان ها است.

دندانپزشک خانواده جدی گرفته نمی شود

سلامت نیوز:رئیس شانزدهمین کنگره سالیانه انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران، وضعیت سلامت دندان های کودکان کشورمان را تشریح کرد و گفت: معاینات دوره ای، بهترین روش مراقبت از دندان ها است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر وقارالدین اخوان زنجانی صبح یکشنبه در نشست خبری  شانزدهمین کنگره سالیانه انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران که قرار است از ۴ تا ۷ آبان ۹۵ در محل هتل المپیک تهران برگزار شود، اظهارداشت: دندانپزشکی ترمیمی، رشته پایه و مادر دندانپزشکی است و به عنوان یکی از تخصص های دندانپزشکی بسیار فراگیر شناخته می شود.

وی با بیان این مطلب مردم اغلب برای اولین بار وقتی به مطب دندانپزشک می روند، بابت پر کردن دندان خراب است، گفت: اگر رشته دندانپزشکی ترمیمی در بین مردم جا بیافتد، هزینه های دندانپزشکی به شدت کاهش می یابد.

اخوان زنجانی با تاکید بر اینکه کار دندانپزشک ترمیمی پیشگیری است، افزود: هیچ کاری بهتر از معاینات دوره ای نمی تواند جلوی ضایعات دندانی را بگیرد.

وی با اشاره به مقوله دندانپزشک خانواده ، گفت: متاسفانه دندانپزشک خانواده در وزارت بهداشت جدی گرفته نمی شود. زیرا، مسائل پزشکی سایه سنگین خود را بر این وزارتخانه انداخته و دندانپزشکان، آنچنان نقشی ندارند.

رئیس کنگره با بیان این مطلب که هرچه ضایعات دندانی در مراحل اولیه کشف شود، درمان راحت تر و کم هزینه تر خواهد بود، افزود: مشکلات گرانی خدمات دندانپزشکی زمانی مطرح می شود که دندان ها را از دست می دهیم.

اخوان زنجانی بر ضرورت معاینات دوره ای دندان ها تاکید کرد و گفت: هیچ فاکتوری مثل این نمی تواند به سلامت دندان ها کمک کند. بنابراین، بهتر است سالی یک تا دو بار به تناسب فعالیت دندان ها، به دندانپزشک مراجعه کنیم.

وی در ادامه به وضعیت پوسیدگی دندان های کودکان ایرانی اشاره کرد و افزود: بر اساس مطالعه ای که بر روی کودکان ۵ تا ۶ سال در کشور انجام شده است، ۵.۱۶ دندان های شیری آنها خراب است.

اخوان زنجانی با تاکید بر اینکه فلوراید بهترین ماده ای است که جلوی پوسیدگی دندان ها را می گیرد، گفت: کودکان زیر ۶ سال می بایست با احتیاط از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنند.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی با اشاره به اهمیت فلوراید در آب های آشامیدنی، ادامه داد: عدد نرمال فلوراید در آب آشامیدنی 7 دهم تا 1.2 دهم PPM است که اگر این عدد به 3 یا 4 برسد، اثر مخرب بر روی مینای دندان ها دارد.

وی همچنین به وضعیت خرابی دندان های بچه های ۱۲ ساله کشور اشاره کرد و افزود: میزان خرابی و پوسیدگی دندان های افراد ۱۲ ساله در کشور ۲.۰۹ DMF است که برنامه ریزی شده است در سال ۱۴۰۴ این عدد به یک و صفر برسد.

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علیرضا ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    بنام خدا . با سلام . طرح پزشک خانواده فقط به نفع عده ای معدود از پزشکان میباشد و هیچ نفعی برای ما مردم ندارد . اگر راستگو بودند دندانپزشک خانواده را راه اندازی میکردند . ما مردم دندانهایمان از بی پولی و بالا بودن هزینه ها پوسید . متخصصان هم پول پارو میکنند . یک سونوگرافی 160 هزار تومان ؟؟؟؟؟؟