معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دولت 10 الی 15 درصد از جمعیت هدف را می‌تواند تحت پوشش مستقیم برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد قرار دهد و مابقی با کمک سازمان‌های مردم نهاد محقق می‌شود.

برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد فقط برای 15 درصد جمعیت

سلامت نیوز: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دولت 10 الی 15 درصد از جمعیت هدف را می‌تواند تحت پوشش مستقیم برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد قرار دهد و مابقی با کمک سازمان‌های مردم نهاد محقق می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ، پرویز افشار در چهلمین نشست کمیته‌ تخصصی سازمان‌های مردم نهاد و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: این کمیته تنها کمیته‌ای است که چند سازمان غیردولتی و غیردولتی در آن حضور دارند،‌ تصمیم گیری می‌کنند و دارای حق رای هستند.

به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر؛وی با بیان اینکه هدف مهم از تشکیل این کمیته تخصصی، اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است، افزود: اجتماعی شدن یعنی یک مسئله و دغدغه اجتماعی دائماً تکرار شود و بر جان و شخصیت ما بنشیند و دائماً ذهن آن را مرور کند و سپس با همفکری و همکاری یکدیگر آن را به یک جنبش تبدیل کنیم تا مسئله را حل کنیم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد بیان داشت: اعتقاد داریم که یک مسئله اجتماعی دارد در دنیا به یک بحران تبدیل می‌شود و دولت به تنهایی نمی‌تواند آن را حل کند و نیازمند مشارکت مردم است.

افشار ادامه داد: بیش از 2500 سازمان مردم‌نهاد در عرصه مبارزه با مواد مخدر فعالیت دارند که تعدادی از آنها در حوزه پیشگیرانه، تعدادی در حوزه درمان و کاهش آسیب و تعدادی در حوزه اشتغال و صیانت و حمایت‌های اجتماعی بهبودیافتگان فعال هستند.

وی بیان داشت: بر اساس سند جامعه پیشگیری فرهنگی محیط‌ها به 4 گروه هدف خانه، محلات، محیط‌های آموزشی و محیط‌های کاری تقسیم بندی شده‌اند،‌ لذا گروه‌های هدف مشخص هستند و ارائه برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد برای این گروه‌ها امری ضروری به شمار می‌رود.

این مقام مسئول در ستاد با تاکید بر اینکه تشکل‌های مردمی نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد معضلات و انحرافات اجتماعی دارند، گفت: دولت 10 الی 15 درصد از جمعیت هدف را می تواند تحت پوشش مستقیم برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد قرار دهد و مابقی با کمک سازمان های مردم نهاد محقق می شود.

افشار افزود: سالانه چند هزار تن مواد مخدر در افغانستان تولید و به سمت کشورهای خارجی ترانزیت می‌شود، یکی از کشورهای قربانی در مسیر ترانزیت ایران است، کشورمان طی سالیان گذشته اقدامات زیادی در عرصه مبارزه با مواد مخدر به خصوص در حوزه پیشگیری از اعتیاد انجام داده و تلاش‌های بی‌شماری را انجام می‌دهد تا هم از گرایش جوانان این مرز و بوم به سمت اعتیاد و هم از ورود مواد مخدر به داخل کشور و دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی جلوگیری نماید.

وی در پایان بر مشارکت خیرین در حوزه اشتغال و حمایت از بهبودیافتگان و توسعه برنامه های پیشگیری از اعتیاد در سطح کشور تاکید کرد و ادامه داد: 15 هزار مربی در امر فرهنگ‌سازی در پیشگیری از اعتیاد آموزش دیده‌اند و آمادگی کامل را برای تربیت مربی در استان های کشور دارند خیرین نیز همانگونه که در امور خیر مدرسه‌سازی، مسجدسازی و خانه‌سازی برای فقرا فعالیت دارند در حوزه صیانت و حمایت از بهبودیافتگان نیز مشارکت کنند.

همچنین ملکی مشاور وزیر کشور و رییس کمیته در این جلسه، مقابله با آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد را از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) خواند و گفت: مقابله با مواد مخدر از مهم ترین موضوعات عصر حاضر است لذا دستگاه‌های کم‌کار و فعال در این حوزه مشخص شوند و به اطلاع وزیر کشور و دبیرکل ستاد اعلام برسند.

وی در ادامه؛ مشارکت گروهی، مشخص شدن نهادهایی که می توانند رویکرد اجتماعی شدن امر مبارزه را محقق سازند و بررسی ساز و کار لازم برای اجرایی شدن این رویکرد را از شاخصه های مهم برای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر برشمرد.

محمد بیرجندی مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد نیز در این جلسه به تبیین اهداف این کمیته پرداخت و گفت: تلاش داریم سطح کیفیت خدمات سمن‌ها ارتقاء یافته و هدفمند شوند، ستاد نیز براساس توان خود آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را بررسی و پیگیری می‌کند.

وی در ادامه اولین گام در تحقق اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را همسو کردن سیاست ‌ها و هدفمندشدن برنامه‌ها دانست و افزود: سمن‌ها به دنبال مدیریت و فعالیت سالم، هدفمند و مردم محور در جامعه هستند، آنها می‌توانند با اتکا به توانمندی و ظرفیت‌های اجتماعی در چارچوب سیاست‌های دولت فعالیت کنند.

این مقام مسئول در ستاد ادامه داد: برای توسعه کمی و کیفی فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد، همه دستگاه‌ها باید برنامه و نقشه راه داشته باشند و به شکل عملی به این مقوله ورود پیدا کنند که در این خصوص وظایف دستگاه‌ها امسال ابلاغ شده است.

وی از برگزاری همایش صیانت و گفتمان سازی اجتماعی در روزهای 13 و 14 آذر ماه امسال در تهران خبر داد و گفت: این همایش در راستای اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر برگزار می‌شود.

گفتنی است، هماهنگی به‌منظور تشکیل جلسه آتی به ریاست وزیر کشور و دبیرکل ستاد، اصلاح آیین نامه کمیته و بررسی نحوه انعقاد قرار داد اجرای طرح های اجتماعی حوزه اعتیاد با سازمان های مردم نهاد از جمله دستور کار این جلسه بود و در این جلسه نمایندگانی از وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بهزیستی کشور، وزارت تعاون، وزارت بهداشت، وزارت ورزش وجوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری تهران، خانه خیرین ایران، انجمن مددکاران اجتماعی ایران، جمعیت خیریه تولد دوباره، جمعیت احیای انسانی ( کنگره 60)، موسسه کاهش آسیب آیین مهر و شبکه اجتماع محور اترک حضور داشتند و به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha