دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 195045

یکی از اتفاق‌هایی که در ایام محرم هرساله تکرار می‌شود سفره‌های نذری است؛ نذری‌هایی که هرکدام داستان خود را دارد و برای شهر و دیار خاصی است.

نذری های مخصوص هر شهر را بشناسید

سلامت نیوز: یکی از اتفاق‌هایی که در ایام محرم هرساله تکرار می‌شود سفره‌های نذری است؛ نذری‌هایی که هرکدام داستان خود را دارد و برای شهر و دیار خاصی است.

   نان و پنیر عاشورا
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، هیات صنف لباس‌فروش‌ها از قدیمی‌ترین هیات‌های مذهبی است که با نام مداحش مشهور شد و همچنان درصدر مجالس مذهبی فعالیت می‌کند. این هیات بعد از نماز صبح و زیارت عاشورا صبحانه مفصلی خیرات می‌دهد. حسینیه دلریش واقع در خیابان سعدی پایه‌گذارانی آذری دارد. 40،30 سال است که هر دهه محرم بعد از نماز صبح و زیارت عاشورا، عزاداران را به پنیر تبریز و نان‌سنگک میهمان می‌کند.

   نذری هیات ورزشکاران
هیات اول مظلوم در بهارستان هیاتی 50ساله است که جایگاه پهلوانان و قهرمانان ورزشی است. مکانش منزل قدیمی 1000 متری است. این هیات مشهور است به غذایش، به قیمه‌بادمجانی مخصوص. بادمجان 25 سانتی‌متری‌اش معروف است که ظاهری سرخ‌شده و خوش‌رنگ دارد.

   آش و شله‌زرد
در شهر اهواز رسم است که در ایام محرم حاجتمندان سفره ابوالفضل‌(ع) و سفره حضرت رقیه(س) را با توسل به باب‌الحوائج برای استجابت دعا و شفای بیماران می‌اندازند. بر سر این سفره آش و شله‌زرد، نان و پنیر و شیرینی گذاشته و در پایان قرائت دعا، نیایش و روضه، خوردنی‌ها را به همراه پارچه‌های سبز تبرک‌شده میان میهمان‌های سفره تقسیم می‌کنند. شب هشتم ماه محرم نیز مراسم سینی حضرت قاسم‌(ع) برگزار می‌کنند، پارچه سبز روی آن می‌کشند و آجیل مشکل‌گشا، شمع، گلاب، حنا، شیرینی و میوه را در سینی می‌گذارند، سینی را روی سر گذاشته و عزاداری می‌کنند، هرکس حاجتی داشته باشد نذر می‌کند که در صورت گرفتن حاجتش سال آینده یک سینی آماده کند.

   قیمه چرخ‌کرده شمال
نذری مخصوص لاهیجان، غذایی به نام قیمه چرخ‌کرده است که تنها تفاوتش با قیمه معمولی، گوشت چرخ‌کرده بسیار سرخ‌کرده‌ای است که در آن می‌ریزند.

   خورش آلوترش
غذای معروف سمنانی‌ها در ایام محرم خورش‌ آلوترش است. غذایی که شباهت زیادی به خورش قیمه دارد با این تفاوت که در آن آلوهای ترش بومی سمنان می‌ریزند و با برنج در میان مردم پخش می‌کنند.

    آبگوشت‌پلو
کاشانی‌ها آبگوشت را بیش از هر غذایی می‌پسندند؛ البته با برنج. در ضمن، این آبگوشت به دلیل استفاده از زردچوبه به جای رب، رنگ زردی دارد و با لوبیای سفید و نخود طبخ می‌شود. البته برخی خانواده‌ها برنج‌شان را با آبگوشتی که در لابه‌لای آن می‌ریزند، دم می‌کنند.

   آش‌شله
هرساله وقتی محرم و صفر می‌آید دسته‌ها و تکیه‌ها برپا می‌شود. یکی از مراسم برگزاری دسته‌های عزاداری دادن غذای نذری است. هرساله در مشهد بیشترین نذری که در ایام محرم داده می‌شود، آش‌ شله است. آشی که اگرچه درست‌کردن آن وقت و زمان زیادی می‌گیرد اما سال‌هاست بین اهالی مشهد درست می‌شود.

    آش گندم
این آش شباهت زیادی به حلیم دارد. در تهیه آن از نخود، لوبیا، ماش، گندم و البته گوشت استفاده می‌شود و با پیازداغ و روغن دنبه فراوان آن را طعم‌دار می‌کنند. آش گندم جزء نذری‌هایی است که در ایام محرم در شهر یزد پخته می‌شود.

    عدس ‌پلو خرم‌آبادی
عدس‌پلو جزء غذاهایی است که در ایام محرم پخته می‌شود. اما ساکنان خرم‌آباد بیش از همه عدس‌پلو را به‌عنوان غذای نذری انتخاب می‌کنند؛ البته با خرما و کشمش فراوان.

    آش مخصوص گرگانی‌ها
 آش یا خورش ساک غذایی است مقوی که اغلب گرگانی‌ها در مجالس همراه با مرغ‌پلو سرو می‌کنند. به‌خصوص هرساله در دهه محرم که تکیه‌های گرگان هر شب شام می‌دهند ساک از بهترین غذاهایی است که مردم برای ادای نذر خود می‌دهند.

   آبگوشت متنجنه
آبگوشت متنجنه یکی از غذاهای سنتی استان کرمان به‌ویژه شهر رفسنجان است که در ایام عزای امام حسین‌(ع) به‌عنوان غذای نذری طبخ می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha