دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 195551

فرزندی 4 ساله دارم. متأسفانه پارسال دوبار پس از تب شدید دچار تشنج شد. همین موضوع باعث شده با شروع فصل سرما و احتمال سرماخوردگی و ایجاد عفونت، نگران شوم که مبادا دوباره فرزندم دچار تشنج شود لطفاً مرا راهنمایی کنید که در صورت بروز این حملات چه باید بکنم که فرزندم کمتر آسیب ببیند؟

هنگام تشنج کودکم چه کنم؟

سلامت نیوز-*دکتر حجت درخشان فر: فرزندی 4 ساله دارم. متأسفانه پارسال دوبار پس از تب شدید دچار تشنج شد. همین موضوع باعث شده با شروع فصل سرما و احتمال سرماخوردگی و ایجاد عفونت، نگران شوم که مبادا دوباره فرزندم دچار تشنج شود لطفاً مرا راهنمایی کنید که در صورت بروز این حملات چه باید بکنم که فرزندم کمتر آسیب ببیند؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، تشنج ناشی از تب، شایع‌ترین نوع تشنج در کودکان است که معمولاً در اولین ساعات بروز تب اتفاق می‌افتد. این نوع تشنج به صورت از دست رفتن ناگهانی هشیاری، قفل شدن فک و سفت شدن عضلات بدن نمایان می‌شود. البته در برخی از کودکان، حرکات غیرارادی دست و پا هم به چشم می‌خورد.
حملات تشنج معمولاً کوتاه هستند و در مدت زمانی کمتر از یک تا 2 دقیقه پایان می‌یابند. چنین حملاتی،  تشنج ساده نامیده می‌شوند و خطرناک نیستند. در هنگام بروز این حملات باید با حفظ خونسردی، بدون آن که دست و پای خود را گم کنید، پیش از هر کاری کودک را به پهلو بخوابانید تا اگر مواد غذایی یا ترشحی در دهان اوست، براحتی خارج شود و راه تنفس او را مسدود نکند.
به هیچ وجه سعی نکنید دهان کودک را به زور باز کنید. توجه کنید که در طول مدت تشنج نباید به صورت کودک آب بپاشید یا او را تحریک کنید.
هر کودک در اولین حمله تشنج با تب باید به پزشک مراجعه کند اما چنانچه تشخیص بیماری زمینه‌ای دیگر رد شد و کودک تنها به بیماری تشنج متعاقب تب مبتلا بود، در تشنج‌های بعدی مراجعه به پزشک تنها برای جست‌وجوی علت تب و درمان آن لازم است.

* فوق تخصص اورژانس کودکان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha