امامی رضوی قائم‌مقام وزیر در امور دانشگاه‌ها: در هر آزمونی عده‌ای قبول می‌شوند و عده‌ای نه و ما نمی‌توانیم همه دانشجویان را راضی نگه داریم.

انتقاد رزیدنت ها از برگزاری امتحان بورد تخصصی

سلامت نیوز: امامی رضوی قائم‌مقام وزیر در امور دانشگاه‌ها: در هر آزمونی عده‌ای قبول می‌شوند و عده‌ای نه و ما نمی‌توانیم همه دانشجویان را راضی نگه داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، پس از نزدیک به دوماه تجمع و اعتراض صنفی در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، به نظر می‌آید سخنان وزیر و مصوبه‌های تازه این وزارتخانه تا اندازه‌ای رضایت دانشجویان را به همراه داشته و موج اعتراضات صنفی در این دانشگاه‌ها آرام گرفته است اما درهمین روزها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روزهای نسبتا شلوغی را پشت ‌سر می‌گذارد و دانشجویانی از رشته‌های مختلف به مصوبه‌ها یا عملکرد این وزارتخانه انتقاد دارند.
پس از تجمع روز شنبه هفته جاری که جمعی از دستیاران تخصصی کودکان نسبت به تغییر دوره‌های آموزشی معترض بودند، دیروز هم نمایندگان ١٥ رشته پزشکی که اکنون درحال گذراندن دوره تخصص خود هستند، به ساختمان این وزارتخانه رفتند تا اعتراض خود نسبت به امتحان بورد تخصصی را بار دیگر به گوش مسئولان این وزارتخانه برسانند. این پزشکان پیش از این و درهفته گذشته از طریق نامه، اعتراض خود را مطرح کرده بودند و پاسخی از این وزارتخانه دریافت نکردند تا همین موضوع آنها را به تجمع و اعتراض حضوری بکشاند.یکی از پزشکان حاضر درتجمع دیروز که دوره عمومی خود را در یکی از دانشگاه‌های تهران گذرانده و اکنون تخصص خود را در شهرستان می‌گذراند، درباره موضوع و دلیل اعتراض خود به «شهروند» می‌گوید: «اول این‌که امتحانی به اسم بورد تخصصی هر‌سال برگزار می‌شود، یعنی دانشجویان ‌سال آخر تخصصی این امتحان را باید شرکت کنند. هرسال در این امتحان اتفاقات عجیبی صورت می‌گیرد و کسی رسیدگی نکرده و ما (عصر روز یکشنبه) دوساعت در وزارتخانه تجمع و خواسته‌های خود را مطرح کردیم. ما ٣٠‌سال در این مملکت درس خواندیم و امروز قائم‌مقام وزیر بهداشت در ١٠دقیقه به ما ١٥نفر که نماینده رشته‌های مختلف بودیم، پاسخ گفت و عملا به هرکدام یک دقیقه هم فرصت نرسید.»

این رزیدنت رشته زنان و زایمان درباره اعتراض هم‌رشته‌ای‌های خود به قائم‌مقام وزارت بهداشت توضیح می‌دهد: «ما به ایشان مشکلات آزمون را گفتیم و جوابی نگرفتیم و درنهایت گفتیم که آقای دکتر امسال که ما به ناحق قبول نشدیم، ولی قولی بدهید که‌ سال آینده این اتفاق صورت نگیرد که ایشان درجواب گفتند که هیچ قولی نمی‌دهیم.»اما این دانشجویان چه ایراداتی را نسبت به آزمون بورد تخصصی نسبت می‌دهند؟ او درباره اعتراض خود و دیگر معترضان می‌گوید: «این امتحان در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار شد که امتحان کتبی آن ١٥٠ سوال تستی بود و پاسخ سوالات را ساعت ٥ همان روز امتحان اعلام کردند و برخی پاسخ‌ها براساس منابع وزارت برای امتحان نادرست بود. من ٢٠ مورد از این پاسخ‌های غلط را ارسال کردم که ١٠ مورد را پذیرفتند و اصلاحیه دادند و دو روز بعد نتایج را اعلام کردند. درمورد ١٠سوال دیگر هم گفتند اعتراض وارد نیست. الان گروهی داریم که معترض کتبی هستند و با سند و مدرک دارند اعتراض می‌کنند.»


شرط قبولی در امتحان کتبی، لازمه ورود به آزمون شفاهی است و معترضانی که دیروز به ساختمان وزارت درخیابان ایوانک رفتند، آزمون کتبی را با قبولی پشت‌سر گذرانده بودند اما نسبت به هر دومرحله این آزمون، انتقاد و اعتراض داشتند. این دانشجو انتقادات به امتحان شفاهی را به این صورت بیان می‌کند که «آزمون روز عید قربان برگزار شد. قرار بود ٧ صبح برگزار شود ولی ١٠ شروع شد و ما از ٧ صبح در یک دخمه قرنطینه بودیم. ٢٢٠نفر امتحان‌دهنده بودیم و هر نفر باید ١٠ ایستگاه را جواب می‌داد که برای هرکدام ٥دقیقه وقت گذاشتند. ما گروه آخر بودیم و مطمئنیم که این ٥دقیقه درمورد ما اعمال نشده و در برخی ایستگاه‌ها کمتر از ٣دقیقه فرصت داشتیم.»


 یکی دیگر از موارد مورد اعتراض این پزشکان که در صحبت‌های چندین منتقد به آن اشاره شده، شیوه انتخاب و نحوه عملکرد متحنین بوده است: «کسانی که امتحان می‌گیرند، از دانشگاه‌های خاصی بودند و ناظری هم وجود نداشته؛ دانشجویان دانشگاهی خاص اکثرا قبول شدند ولی چند نفر از دانشگاه‌های شهرستان قبول شده؟! علاوه‌ براین، معیارهای امتحان چندان شفاف نیستند و دست کسی که امتحان را برگزار می‌کند، برای پذیرفتن یا نپذیرفتن دانشجویان باز است. درگروه آخر برخوردهای بسیار بدی داشتند و ما را از یک اتاق بیرون می‌کشیدند و به اتاق دیگر هل می‌دادند.» اما «حسن امامی رضوی»، قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها، با تاکید بر مهم‌بودن آزمون بورد تخصصی و تلاش وزارت به برگزاری استاندارد این آزمون به «شهروند» می‌گوید: «آزمون بورد تخصصی هرساله برگزار می‌شود که تعدادی از اساتید برتر در طول سال سوالاتی را آماده  و امتحان را داوری می‌کنند. این امتحان برای انتخاب افراد برجسته پزشکی کشور برگزار می‌شود و سطح بالایی و رویه مشخصی دارد. البته اگر کسی اعتراض داشته باشد حتما وزارت بهداشت این اعتراض را بررسی می‌کند. امتحان امسال در سطح و کیفیت خوبی برگزار شد.»


امامی‌رضوی درباره جلسه دیروز خود با این دانشجویان و اینکه «آیا توضیحات معترضین را قانع کرد» هم می‌گوید: «ما مسئولیت رضایت همه دانشجویان را برعهده نداریم چرا که امتحان مهمی است و قرار نیست همه قبول شوند ولی اعتراض‌ها بررسی شده و حتی در برخی موارد تغییراتی هم صورت گرفته است.» یکی از مهم‌ترین اعتراض پزشکان معترض، صلاحیت ممتحنین بوده‌است و آنها مدعی بودند «در امتحان شفاهی نام دانشگاه محل تحصیل از ما پرسیده می‌شد که غیرقانونی است و بر روند داوری تاثیرگذار بوده یا حداقل استرسی را به ما وارد می‌کرد.» که قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها این موضوع را تکذیب می‌کند: «این مسئله اصلا سندیت ندارد و مطرح کردن چنین مسائلی جسارت به شایسته‌ترین پزشکان کشور است. من در مورد جزئیات صحبت نمی‌کنم ولی در کلیات باید تاکید کنم که هیچ‌گونه جانب‌داری از دانشگاه یا فرد خاصی در این آزمون‌ صورت نگرفته است.»اما این تجمع اولین اعتراض به عملکرد وزارت بهداشت در روزهای گذشته نبوده است. صبح روز شنبه هفته جاری هم جمعی از دستیاران تخصصی کودکان که از شهرهای تهران، بندرعباس، کرمان، اصفهان، اهواز و... در ساختمان وزارت بهداشت جمع شده بودند، نسبت به تغییر دوره‌های آموزشی بدون اطلاع قبلی به دانشجویان اعتراض کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha