بر اساس تحقیق و گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی این موضوع مشخص شد كه سالانه در سراسر جهان،350 هزار تا 500 هزار زن حین زایمان، جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی(WHO)، این موضوع مشخص شد كه هر ساله 350 تا 500 هزار زن حین عمل زایمان طبیعی و سزارین جان خود را به دلایل مختلف به ویژه رعایت نكردن اصول بهداشتی از دست می‌دهند، در حالی كه در این میان سه میلیون و 600 هزار كودك هم پس از تولد و یا در زمان تولد می‌میرند.

همچنین پنج میلیون و 200 هزار كودك پیش از رسیدن به پنج سالگی به دلیل ابتلا به بیماری‌های واگیردار و عفونی جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایسنا، سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است كه برای مقابله با این مساله و كاهش مرگ ومیر مادران و نوزادان در سطح جهان به ویژه در مناطق محروم و فقیر نظیر كشورهای آفریقایی و آسیایی و حتی آمریكای جنوبی، 20 میلیارد دلار اعتبار نیاز است. همچنین قرار است در ماه ژوئن سال جاری میلادی یك كنفرانس با حضور رهبران كشورهای جهان در كانادا و با موضوع مشكلات زایمان و تولد برگزار شود.

گفتنی است، در سال 2005 میلادی با حضور 185 كشور عضو سازمان ملل متحد این موضوع مطرح شد كه یكی از راه‌های دستیابی به اهداف توسعه هزاره همین مقابله و كاهش مرگ و میر مادران حین زایمان و نوزادان پس از تولد است.

همچنین بر اساس صندوق حمایت از كودكان سازمان ملل متحد (یونیسف) در 135 كشور جهان شاهد نرخ مرگ و میر كودكان كمتر از 40 نفر در هر یكهزار تولد هستیم و دولت‌های این كشورها و سایر كشورهای جهان در تلاشند تا پنج سال آینده یا به عبارتی تا سال 2015 میلادی این میزان به دو سوم كاهش یابد.

گفتنی است، «كاتلین سبلیوس» رییس دپارتمان بهداشت آمریكا، خاطرنشان كرد: این موضوع یكی از بزرگترین و مهمترین عوامل در توسعه انسانی و رعایت حقوق بشر است. مرگ صدها هزار زن حین وضع حمل و یا در دوران بارداری توسعه جوامع را با مشكل مواجه می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha