رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: شکارگر سفید بالکها شناسایی شده و از این پس زنبورهای پاراتوزوئید آنان را نابود می کنند.

زنبورهای پاراتوزئید سفید بالکها را شکار می کنند

سلامت نیوز: رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: شکارگر سفید بالکها شناسایی شده و از این پس زنبورهای پاراتوزوئید آنان را نابود می کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  میزان،حسین بازگیر ، با اشاره به ورود سفید بالکها در پایتخت گفت: سفید بالکها حدود سه سال است که میهمان ناخوانده پایتخت شده اند در واقع اینان آفت مزارع کشاورزی و باغات هستند و چون شرایط اقلیمی به نفع آنان شده سکونتگاه هایشان را عمدتا روی درختان توت پایتخت انتخاب کرده اند.

وی ادامه داد: سفید بالکها حشراتی گرما دوستند و دشمنان خارجی و گونه هایی که آنان را تعدیل می کنند ظاهرا خوب عمل نکرده و این باعث شده تا جمعیت شان در سطح شهر زیاد شود.

رییس محیط زیست شهر تهران با اشاره به کمیته تشکیل شده برای نابودی این مزاحم های چند ساله گفت: سال گذشته کمیته ای با تمام دستگاه هایی که با موضوع ارتباط دارند تشکیل شد و با هماهنگی ها و پیگیری های صورت گرفته کار بین تمام دستگاه ها تقسیم شد.

وی افزود: شهرداری تهران چون متولی اصلی موضوع است اقدامات اجرایی را از قبل شروع کرده بود و با دستورالعمل جدید ادامه داد.

بازگیر ادامه داد: امکان برخورد مقابله شیمیایی با اینگونه حشرات در شهر تهران وجود ندارد و فقط اقدام مقابله مکانیکی و فیزیکی همچون شستشوی درختان و نصب چسب های زرد رنگ وجود داشت.

وی با اشاره به دیگر اقدامات اساسی برای نابودی سفید بالکها افزود: سال گذشته علاوه بر شستشو و نصب برچسب، همه درختان توت پایتخت در فصل زمستان  به شکلی هرس شدند که هوا در آن جریان پیدا کند و استقرار سفید بالکها در آن فضا غیر ممکن شود و برگ های هرس شده جمع آوری و در زباله سوز کهریزک سوزانده شد تا به عنوان کود کمپوست استفاده نشود.
بازگیر ادامه داد: همه اقدامات باعث شد تا جمعیت طغیان این سفید بالکها در امسال با یک ماه تاخیر صورت گیرد .

رییس محیط زیست شهر تهران در خصوص راه حل شناسایی شده از بین بردن سفید بالکها گفت: طبق مطالعات و تحقیقات موسسه تحقیقات کشاورزی تنها راه حل و راهکار حذف نهایی طغیان این جمعیت و تعادل در جمعیت آنان استفاده از روش مقابله یا بیولوژیک است و به همین منظور شکارگر طبیعی این گونه، زنبور پاراتوزئید است که به صورت اختصاصی بر روی سفید بالکها اثرگذار است.

بازگیر ادامه داد: مطالعات اولیه زنبورهای پاراتوزوئید انجام شده و امیدواریم تا پیش از شروع فصل دوباره گرما برای سال بعد اینها در طبیعت رها سازی شوند و کار کنترل و نابودی سفید بالکها صورت گیرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha