در زمان مدیریت مرحوم دکتر حبیبی بر سختی شغل آزمایشگاهیان صحه گذاشته شد و این بند هم تصویب شد‌ اما با این شرط که فقط تکنسین‌های آزمایشگاه شامل اضافه حقوق و کسری ساعت کاری شوند. تفسیر آقایان هم این است که تکنسین به معنی کارگران و دارندگان مدرک دیپلم یا پایین‌تر می‌شود و کسی که مدرک کاردانی یا لیسانس داشته باشد شامل این ماده نمی‌شود. در حالی که تفسیر و ایراد ما این است که منظور قانون از مشمولان این بند، کسانی هستند که با ادرار، خون و آلودگی سر و کار دارند و ربطی به مدرک تحصیلی ندارد. پس تمام کارکنان آزمایشگاه‌ها باید لایق دریافت این مزایا باشند نه فقط دیپلمه‌ها.

مشکلات آزمایشگاهیان بالینی کشور، از سختی کار تا کمبود درآمد

سلامت نیوز:در زمان مدیریت مرحوم دکتر حبیبی بر سختی شغل آزمایشگاهیان صحه گذاشته شد و این بند هم تصویب شد‌ اما با این شرط که فقط تکنسین‌های آزمایشگاه شامل اضافه حقوق و کسری ساعت کاری شوند. تفسیر آقایان هم این است که تکنسین به معنی کارگران و دارندگان مدرک دیپلم یا پایین‌تر می‌شود و کسی که مدرک کاردانی یا لیسانس داشته باشد شامل این ماده نمی‌شود. در حالی که تفسیر و ایراد ما این است که منظور قانون از مشمولان این بند، کسانی هستند که با ادرار، خون و آلودگی سر و کار دارند و ربطی به مدرک تحصیلی ندارد. پس تمام کارکنان آزمایشگاه‌ها باید لایق دریافت این مزایا باشند نه فقط دیپلمه‌ها.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان صنعت نوشت: بیانیه‌ای به دستمان رسید از جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور که در آن از برگزاری تجمعی اعتراضی برای رسیدگی به مشکلاتشان در روز 10 آبان در مقابل ساختمان وزارت بهداشت خبر دادند. برای کسب اطلاع بیشتر از علت چنین تصمیمی و سایر مشکلات این صنف، با رییس هیات‌مدیره و دبیر انجمن صنفی آزمایشگاهیان بالینی که این بیانیه را صادر کردند، تماس گرفتیم.

حبیب‌الله فاضلیان‌کردی از درخواست اصلی این صنف که همان تایید سخت بودن کارشان است، گفت. او توضیح داد: در زمان مدیریت مرحوم دکتر حبیبی بر سختی شغل آزمایشگاهیان صحه گذاشته شد و این بند هم تصویب شد‌ اما با این شرط که فقط تکنسین‌های آزمایشگاه شامل اضافه حقوق و کسری ساعت کاری شوند. تفسیر آقایان هم این است که تکنسین به معنی کارگران و دارندگان مدرک دیپلم یا پایین‌تر می‌شود و کسی که مدرک کاردانی یا لیسانس داشته باشد شامل این ماده نمی‌شود. در حالی که تفسیر و ایراد ما این است که منظور قانون از مشمولان این بند، کسانی هستند که با ادرار، خون و آلودگی سر و کار دارند و ربطی به مدرک تحصیلی ندارد. پس تمام کارکنان آزمایشگاه‌ها باید لایق دریافت این مزایا باشند نه فقط دیپلمه‌ها.

دبیر این انجمن صنفی که در سال 90 توانسته جوازش را از وزارت کشور دریافت کند، در پاسخ به اینکه که جواب وزارت بهداشت و قاضی‌زاده‌هاشمی به این درخواست شما چیست؟ از ارادتش به وزیر بهداشت گفت و اینکه قاضی‌زاده چندین بار به معاونانش دستور رسیدگی به این درخواست را داده‌ اما بدنه وزارت بهداشت هیچ‌گونه همکاری با جامعه آزمایشگاهیان ندارد و این دستورات مستقیم وزیر در راهرو‌های این وزارتخانه گم شده.

وی ادامه داد: اگر انشاءالله تا روز 10 آبان به مشکلات‌مان رسیدگی شود دیگر تجمعمان اعتراضی نخواهد بود و برای تشکر از وزیر بهداشت در مقابل وزارتخانه جمع می‌شویم‌ اما اگر باز هم در این 10 روز مثل سالیان گذشته مورد بی‌توجهی قرار گیریم حتما تجمع اعتراضی‌مان را در مقابل وزارت بهداشت با چندین هزار نفر از جامعه آزمایشگاهیان برگزار خواهیم کرد تا صدایمان به گوش آقایان برسد. این جامعه تا به حال متانت به خرج داده و تجمعی برگزار نکرده اما صبر ما هم حدی دارد!


به او گفتیم که آیا درخواست جلسه‌ای مجدد برای دیدار با وزیر و رساندن مستقیم حرف‌تان به گوش او نمی‌تواند گزینه‌ای بهتر برای رسیدن به مطالبات‌تان باشد که پاسخ داد: وقتی وزیر در نامه‌اش به معاونان قید فوریت را ذکر کرده، از آنها خواسته که جواب را هرچه سریع‌تر به وزیر پس بدهند و معاونان و مدیران مربوطه همچنان مقاومت می‌کنند، دیگر جلسه مجدد ما چه نتیجه‌ای دارد؟ این تعلل به معنی این است که اراده‌ای برای حل مشکل ما وجود ندارد و کسی به فکر درد جامعه ما نیست. به ما می‌گویند باید از هیات دولت اجازه بگیریم در حالی که دستور مستقیم وزیر موجود است. هیات دولت هم که هنوز با درخواست ما موافقت نکرده. این مزایا در حال حاضر برای کارکنان بالینی مثل پرستاران یا پیراپزشکان اجرا می‌شود و همچنان مظلوم مانده‌ایم. جالب است نمایندگان مجلس هم در صحبتی که با ما داشته‌اند اذعان کرده‌اند که آزمایشگاهیان هم شامل این قانون می‌شوند و وزارت بهداشت است که قانون را اجرا نمی‌کند!


«از فاضلیان کردی این نکته را پرسیدم که منطق‌شان برای یکسان دانستن سختی کارشان و دریافت حقوق و مزایای‌ برابر با پرستاران و تکنسین‌های اتاق عمل چیست؟» وی ادعا کرد که خواسته این صنف منطقی است. از اینکه هدف‌شان اصلا سیاسی نیست و این افزایش مزایا و سخت بودن شغل‌شان هم حقیقی است که مورد تایید وزیر بهداشت هم هست.


‌به او گفتیم شما در عین تعریف و تمجید از وزیر بهداشت از معاونان و بدنه وزارتخانه شاکی هستید، مگر می‌شود وزیر بخواهد و آنها نخواهند؟ پس شما از نحوه عملکرد قاضی‌زاده‌ هاشمی هم شاکی هستید؟‌ دبیر صنف آزمایشگاهیان در نهایت تعجب باز هم ارادت زیاد خودش را به‌هاشمی بیان کرد و نحوه مدیریت او و عملکردش در وزارت بهداشت را ستود‌ اما از عدم وجود روحیه جهادی در بین مدیران این وزارتخانه شکایت کرد!


در پایان پرسیدم که شما آیا در دولت قبلی هم همچین اعتراضاتی داشته‌اید؟ چرا آن زمان هم که به درخواست شما پاسخی داده نشد از طرف صنف‌تان اعتراضی نشد و قرار تجمعی نگذاشتید؟ پاسخش قابل تامل بود و ذهنیت نگارنده را نسبت به دلیل این تجمع شفاف‌تر کرد: «بنده 55 سال سن دارم و در فعالیت‌های سیاسی خبره هستم و منظور شما را از این نوع سوالات می‌دانم. اجازه نمی‌دهم کسی وارد جزییات اعتراضات ما در دوران احمدی‌نژاد شود و لطفا تخیلات‌تان را کنار بگذارید. من در این مورد حرفی نمی ‌زنم»


گفت‌وگوی ما پس از تکرار مطالبات فاضلیان کردی به پایان رسید و سوال‌های زیادی را در ذهن مخاطب ایجاد کرد. اینکه چرا چنین تجمع بزرگ و حدود 16 هزار نفری که وعده‌اش را داده‌اند در دولت قبل برگزار نشد؟ دلیل سخنان دوپهلوی دبیر انجمن صنفی آزمایشگاهیان کشور در تعریف از وزیر و انتقاد از معاونانش بود؟ البته اینکه چرا برای یک بار از سوی وزارت بهداشت به مشکلات و معضلات این قشر زحمتکش رسیدگی نمی‌شود که کار به تحصن و تجمع نکشد؟ امید است انگیزه‌های سیاسی و شخصی، مانعی برای رسیدگی به این مشکلات نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha