عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، حضور نیروهای کمک پرستاری در بیمارستان ها را برای سلامت بیماران نگران کننده دانست و تاکید کرد: چرا وزارت بهداشت از ۳۰ هزار بهیار بیکار استفاده نمی کند.

کمک پرستاران تهدیدی برای سلامت مردم/۳۰ هزار بهیار بیکار داریم

سلامت نیوز: عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، حضور نیروهای کمک پرستاری در بیمارستان ها را برای سلامت بیماران نگران کننده دانست و تاکید کرد: چرا وزارت بهداشت از ۳۰ هزار بهیار بیکار استفاده نمی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری،زینب فدایی اظهار داشت: قبلا کمک بهیاران به صورت یک دوره ۴ ماه آموزش می دیدند و در حال حاضر چیزی حدود ۳۰ هزار نفر بهیار آموزش دیده داریم که متاسفانه همه آنها بیکار هستند.

دانشجوی دکترای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در سال ۹۴ معاونت پرستاری وزارت بهداشت تصمیم گرفت کمک پرستار تربیت کند که بهتر بود می آمدند و همین کمک بهیاران را توانمند می کردند و این طرح با اعتراض وسیع جامعه پرستاری روبرو شده ولی علی رغم این اعتراضات و مخالفتها به کار خود ادامه دادند تا اینکه اخیرا گروهی نیز فارغ التحصیل شدند

فدایی ادامه داد: با وجود اینکه هنوز شرح وظایف مدونی برای آنها تعریف نشده اینها را بکار گرفتند و مهارتهایی هم که آموزش دیده اند در قالب تزریقات، پانسمان و تمام کارهایی که یک پرستار آکادمیک باید ا نجام دهد، است که این می تواند تهدیدی برای سلامت مردم وحرفه پرستاری باشد.

عضو شورای عالی نظام  پرستاری اظهار داشت: با بکارگیری این افراد بدون اینکه آموزش، مهارت، شایستگی و صلاحیت لازم را داشته باشند می تواند باعث افت کیفیت خدمات پرستاری شود و جان بیمار ها را به خطر بیاندازد که خود تهدیدی برای ستون سلامت است.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از این افراد در جاهایی آموزش دیده اند که صلاحیت آموزش این کار را ندارند به عنوان مثلا در شهر مرند جهاد دانشگاهی کلاسهای کمک پرستار برگزار کرده بدون اینکه استانداردو تجهیزات  لازم را برای آموزش داشته باشد کمک پرستار آموزش می دهد.

عضو شورای عالی نظام  پرستاری عنوان کرد: بهتر است شرح وظایف کمک پرستاری به صورت شفاف ابلاغ شود و تداخلی هم با کارهای حرفه ای پرستاری نداشته باشد و در آموزشهایشان هم، از جاهایی که صلاحیت لازم را دارند استفاده کنند که در این راه نظام پرستاری می تواند کمک کنده باشد.

فدایی در خصوص فعالیت کمک پرستاری، گفت: چون این افراد مستقیما با سلامت مردم در ارتباط هستند و قرار است به مردم ارائه خدمت کنند واقعا جای نگرانی است و بهتر است مسئولین فکری برای این کار کنند  چرا که هم سلامت  مردم و هم  اینده شغلی پرستاران مورد تهدید است.

تصاویر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha